150 Watt op minimale weerstand normaal?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
- Locatie: Den Helder
73 kg, maar waar het me eigenlijk allemaal om gaat is of mijn Tacx Flux wel goed werkt. Is de minimale weerstand niet te hoog.amclassic-fan schreef: ↑17 dec 2017 20:16 Hoe zwaar ben je? Als je 150 Watt trapt ga je op de weg geen 30 km/h rijden als je 70+ kg weegt.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
- Locatie: Den Helder
Niet in combinatie met de app. Maar ik heb wel dezelfde ervaring. De 150 watt op de weg en de 150 watt op de trainer is een wereld van verschil gevoelsmatig. Ik denk dus niet dat dit aan de instellingen ligt. Het is dus echt wennen in het begin. Daarnaast zorg ik dat ik hem op de trainer altijd op het binnenblad heb liggen, anders trap je sowieso een hoger wattage.
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
- Locatie: Den Helder
Die 150 Watt komt niet zo maar uit de lucht vallen. Zie hier wat Tacx zelf schrijft over de Flux op hun support site:
“De FLUX heeft een zwaar vliegwiel, je hebt meer kracht (watt) nodig om de trainer op te starten en in beweging te houden. Als je traint op een lager wattage (minder dan 150W) en een hoge cadans gebruikt, is het erg belangrijk dat de versnellingsinstellingen zijn ingesteld op de lichtste versnelling (klein voorwielblad, grote achterblad). Het gebruik van het kleinste voorblad zal ook fluctuaties in het wattage voorkomen.
Dit is de enige manier om een wattage van minder dan 150W te bereiken met een FLUX.”
Er zit dus niets anders op dan met een heel klein verzetje een hersteltraining te doen.
“De FLUX heeft een zwaar vliegwiel, je hebt meer kracht (watt) nodig om de trainer op te starten en in beweging te houden. Als je traint op een lager wattage (minder dan 150W) en een hoge cadans gebruikt, is het erg belangrijk dat de versnellingsinstellingen zijn ingesteld op de lichtste versnelling (klein voorwielblad, grote achterblad). Het gebruik van het kleinste voorblad zal ook fluctuaties in het wattage voorkomen.
Dit is de enige manier om een wattage van minder dan 150W te bereiken met een FLUX.”
Er zit dus niets anders op dan met een heel klein verzetje een hersteltraining te doen.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi
Zodra een vliegwiel eenmaal draait kost een zware niet meer moeite om hem op gang te houden, hier rijden de copywriters van Tacx een scheve schaats.
Verder zou ik die getalletjesbrij laten voor wat het is, zonder vermogensmeter heeft het geen zin om daar wakker van te liggen en zou ik op hartslag gaan trappen (geen rijden dus)
Verder zou ik die getalletjesbrij laten voor wat het is, zonder vermogensmeter heeft het geen zin om daar wakker van te liggen en zou ik op hartslag gaan trappen (geen rijden dus)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
- Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België
Ik heb de flux en de tacx training app. Als ik mijn fiets er op zet schakel ik altijd eerst naar binnenblad vooraan. Dan kan je recup ritjes lager dan 150w ('Start training' > 'Power based workout") maar ook gerust tot 280w.
Voor korte hogere intervallen, schakel ik naar buitenblad voor.
Wegens patellapeesblessure mag ik bv. momenteel gwn losrijden. Op binnen voor en voorlaatste kransje achter kan ik zonder probleem tot <80w gaan.
PS: ik heb een Stages op mijn fiets. Wattages kloppen niet altijd 100% maar scheelt ook niet zo veel
(max tacx: 175w, max stages: 167w - gem tacx: 91w, gem stages: 89w)
Voor korte hogere intervallen, schakel ik naar buitenblad voor.
Wegens patellapeesblessure mag ik bv. momenteel gwn losrijden. Op binnen voor en voorlaatste kransje achter kan ik zonder probleem tot <80w gaan.
PS: ik heb een Stages op mijn fiets. Wattages kloppen niet altijd 100% maar scheelt ook niet zo veel
(max tacx: 175w, max stages: 167w - gem tacx: 91w, gem stages: 89w)
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
- Locatie: Den Helder
Ik zit inmiddels op Zwift en kan daar wel veel makkelijker lage wattages rijden dan met de Tacx Training app. Rond de 80 Watt is goed te doen. Voorwaarde is wel dat ik heel licht schakel (34x20 ofzo). Ben er ondertussen wel achter dat er toch wel wat verschil is met buiten fietsen maar met het slechte weer van de laatste weken zit ik dan toch maar liever op zolder met de Tacx.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi
Goedemorgen,
Ik ben ook in het bezit van een T2980 (Flux 2) en ondervind, net zoals anderen, dat je na enkele minuten een verzwaring merkt in het trappen. Precies of de Tacx remt dan harder op het vliegwiel.
Meestal gebeurt dit rond minuut 1, eergisteren was dat na een minuut of 5...
Ik startte altijd de slope workout via de Training app op de smartphone. Ook als je je workout beëindigd remt ie nog eens extra bij tijdens het bewaren van je workout. Dat op zich is niet lastig maar bij de start vind ik het echt storend.
Iemand een idee waarom dit gebeurt? Of nog mensen die dit ondervinden?
Ik zal volgende keer eens een power workout proberen, zien wat dat dan geeft.
Groetjes,
Bossi
Ik ben ook in het bezit van een T2980 (Flux 2) en ondervind, net zoals anderen, dat je na enkele minuten een verzwaring merkt in het trappen. Precies of de Tacx remt dan harder op het vliegwiel.
Meestal gebeurt dit rond minuut 1, eergisteren was dat na een minuut of 5...
Ik startte altijd de slope workout via de Training app op de smartphone. Ook als je je workout beëindigd remt ie nog eens extra bij tijdens het bewaren van je workout. Dat op zich is niet lastig maar bij de start vind ik het echt storend.
Iemand een idee waarom dit gebeurt? Of nog mensen die dit ondervinden?
Ik zal volgende keer eens een power workout proberen, zien wat dat dan geeft.
Groetjes,
Bossi