Pagina 2 van 2
Re: derailleurpad vervangen
Geplaatst: 08 jan 2018 16:29
door Keezx
VeloStyle schreef: ↑08 jan 2018 15:35
pad of pat kan allebei, er is nl geen specifieke schrijfwijze hiervoor.
Persoonlijk gebruik ik liever het woord
derailleurhanger, dat vind ik een meer juiste definitie van dit onderdeel.
CUT
Het is paT, want het is afgeleid van het Franse patte (poot), daar is geen speld tussen te krijgen.
Dit kan nog leuk worden.
Re: derailleurpad vervangen
Geplaatst: 08 jan 2018 16:35
door Keezx
Ome Ko schreef: ↑08 jan 2018 16:26
In de praktijk blijft het vaak gekloot omdat de meeste wielen niet 100% netjes zijn en je meet met die richter tov van de rim van je wiel.
Op het oog - dus zonder richter - komt het ook altijd wel goed.
Wel eens van het woord velg gehoord?
Die richters zijn inderdaad overprijste kolder.
Re: derailleurpad vervangen
Geplaatst: 08 jan 2018 18:49
door havana
Voor oude troep inderdaad wel, dan wil op het oog ook wel. Bij 11-speed wordt het een stuk kritischer allemaal.
Re: derailleurpad vervangen
Geplaatst: 08 jan 2018 18:54
door wasbeer2006
nou Keezx. 3 tientjes voor zo,n tool valt toch ook wel weer mee. das voor de meeste hier minder dan 1% van de uitgifte op jaarbasis
Daarnaast die laatste fijnafstelling zie je niet en een goed afgestelde " Derrailleurpadthanger"
scheelt weer slijtage.
Re: derailleurpad vervangen
Geplaatst: 08 jan 2018 19:58
door alien
Ome Ko schreef: ↑08 jan 2018 16:26In de praktijk blijft het vaak gekloot omdat de meeste wielen niet 100% netjes zijn en je meet met die richter tov de velg van je wiel.
En daarom meet je dan ook steeds op hetzelfde punt op het wiel. Bij het ventiel, bijvoorbeeld.
Re: derailleurpad vervangen
Geplaatst: 08 jan 2018 20:33
door Keezx
wasbeer2006 schreef: ↑08 jan 2018 18:54
nou Keezx. 3 tientjes voor zo,n tool valt toch ook wel weer mee. das voor de meeste hier minder dan 1% van de uitgifte op jaarbasis
Daarnaast die laatste fijnafstelling zie je niet en een goed afgestelde " Derrailleurpadthanger"
scheelt weer slijtage.
Fijnafstelling?
De meeste derailleurs, zeker als ze al even meegaan hebben zelf al een afwijking , ik heb dat zelfs bij Dura Ace en Record waargenomen.
PS, ik heb in heel 2017 nog geen 50 € (en dat is geen 3000€) aan het fietsen uitgegeven, los van de vakanties dan:
-2x SRAM PC971 kettingen 25€
=1 Shirtje met de tekst OZAL (op zondag altijd lol) 6€
-Wat klein spul 15€
Ik weet zeker dat , als ik zo'n ding van 2 tientjens zou gebruiken voor een kromme pad, dat ik na het richten zou denken , klopt niet moet nog een tikkie hebben....
Ik richt een derailleur in de richting die hij IMO moet hebben en dat hoeft niet parallel aan het frame te zijn....hangt af van de spullen die eraan hangen en voorkeursversnellingen.
Re: derailleurpad vervangen
Geplaatst: 09 jan 2018 12:22
door wasbeer2006
Keezx schreef: ↑08 jan 2018 20:33
Fijnafstelling?
De meeste derailleurs, zeker als ze al even meegaan hebben zelf al een afwijking , ik heb dat zelfs bij Dura Ace en Record waargenomen.
bedoel je hiermee een kromme derrie of de standaard speling op het draaipunt?
Op een sram zit iid ook altijd wat standaard speling op het draaipunt. De aansluiting met de hanger.
Ik heb wel het idee dat met een derrie met langere kooi de afstelling minder kritisch komt.
Re: derailleurpad vervangen
Geplaatst: 09 jan 2018 13:57
door MarkVeenstra
Als ik dit zo lees zal ik wel geluk gehad hebben zeker...
10 speed, 105 met lange kooi, op 1e weekje vakantie omgedonderd door wat onbehouwen bouwvakkers bij een restaurantje... de boel (lees: derailleurhanger) krom. en dus schakelproblemen.
Met een waterpomptang, manueel, rechtgebogen en met de stelschroeven het schakelen weer goed gezet. Hulp van een Zwitserse fietsenmaker in een bouwplaten schuurtje achteraf, maar hij had binnen 2 minuten een soepel schakelend geheel.
Thuis in Nederland het pat vervangen, oude eraf, nieuwe erop, derailleur terug erop, en met de stelschroeven weer afgesteld zoals je dat zou doen. Geen uitlijn-problemen van het pat ondervonden.
ok, N=1, met maar 1 enkele ervaring. oorzaak kromme pat was geen dikke valpartij, maar alleen omvallen van stilstaande fiets, het ging dus om 10 speed en lange kooi.
Het is niet in mij opgekomen om iets te richten, frame vs pat is ongewijzigd, nieuw pat is recht/vlak, zoals de oude origineel was. Als de achterderailleur niet verder krom gegaan is, moet het nieuwe pat dezelfde derailleur stand opleveren als het oude pat, was mijn redenatie.