Wat doe ik verkeerd (kramp, maar niet echt moe)
Bedankt voor alle reacties!
Vandaag de Grinta gehaald, waar een artikel in staat over krampen. Ik wil mezelf absoluut niet vergelijken met de schrijver van het artikel. Ik rij geen gran fondo's (jammer genkeg), ik durf het niet. Heilig ontzag voor bergen.
Kort samengevat: de schrijver is een 'veelzweter', ik ook. Bij een meting bleek dat hij veel natrium verliest. Nu ben ik zo iemand die suiker en zout in een bidon gooit voor een home-made sportdrank, het zou goed kunnen zijn dat hierin een deel van het probleem zit. Verder drink ik door de dag (naast een paar koppen koffie) nauwelijks, dus daar zit misschien ook een punt. (Nadeel daarvan: geef me een glas water en kwartier later moet ik plassen)
Ik ga het eens zoeken in meer drinken door de week heen, en ga eens zoeken naar sportdranken met extra natrium. Wordt vervolgd.
Vandaag de Grinta gehaald, waar een artikel in staat over krampen. Ik wil mezelf absoluut niet vergelijken met de schrijver van het artikel. Ik rij geen gran fondo's (jammer genkeg), ik durf het niet. Heilig ontzag voor bergen.
Kort samengevat: de schrijver is een 'veelzweter', ik ook. Bij een meting bleek dat hij veel natrium verliest. Nu ben ik zo iemand die suiker en zout in een bidon gooit voor een home-made sportdrank, het zou goed kunnen zijn dat hierin een deel van het probleem zit. Verder drink ik door de dag (naast een paar koppen koffie) nauwelijks, dus daar zit misschien ook een punt. (Nadeel daarvan: geef me een glas water en kwartier later moet ik plassen)
Ik ga het eens zoeken in meer drinken door de week heen, en ga eens zoeken naar sportdranken met extra natrium. Wordt vervolgd.
Gezien wat je al eet en drinkt onderweg en de beperkte afstanden die je aflegt, is de kans heel gering dat je probleem veroorzaakt wordt door een natriumgebrek. De gemiddelde Nederlander krijgt meer Natrium binnen dan dagelijks noodzakelijk is vanwege alle zout dat is toegevoegd aan ons dagelijks voedsel.
Lees het 2e artikel over kramp m.b.t fietsafstelling in de Grinta ook eens. Kan zijn dat je hier ook een verbetering in door kunt voeren.
Lijkt me interessant als RONSCHR zijn bevindingen hier verder in dit topic vermeld.
Lijkt me interessant als RONSCHR zijn bevindingen hier verder in dit topic vermeld.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ik denk toch echt dat je het niet te veel in de voeding (tijdens het fietsen) moet zoeken maar eerder aan de positie op de fiets. Die aangemeten fietsmetingen verschillen hier en daar nogal.
Het lijkt me toch dat je met normale training in niet extreem warme omstandigheden met een rustig tempo 80km zonder kramp moet kunnen overleven.
Het lijkt me toch dat je met normale training in niet extreem warme omstandigheden met een rustig tempo 80km zonder kramp moet kunnen overleven.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6234
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Wat je eet en drinkt is al ruim voldoende... Normaal gesproken toch zeker. Zoals al eerder benoemd, hier zul je nu vooral wat suggesties vanaf de zijlijn krijgen. Aangezien de meest obvious oorzaak, te weinig drinken, al getackeld is.
Wat ik me nog kan bedenken is een goede warming up doen, zorgen dat je lekker op weg bent, warm bent, voordat je in je steady state gaat zitten draaien.
Ik vraag me ook af of je niet te statisch fietst. Af en toe uit het zadel (na een bocht, met een viaduct etc), houdt de boel misschien wat frisser. Of gewoonweg even rekken, 1 been uitlokken, voet pakken en bovenbeen rekken.
Misschien dat je cadans wel voortkomt met zo weinig vermogen, dat 1 en ander wat geforceerd is. Normaal niet het advies, maar pak eens een rondje op 1 of 2 tandjes zwaarder. Cadans rond de 85 oid.
Wat ik me nog kan bedenken is een goede warming up doen, zorgen dat je lekker op weg bent, warm bent, voordat je in je steady state gaat zitten draaien.
Ik vraag me ook af of je niet te statisch fietst. Af en toe uit het zadel (na een bocht, met een viaduct etc), houdt de boel misschien wat frisser. Of gewoonweg even rekken, 1 been uitlokken, voet pakken en bovenbeen rekken.
Misschien dat je cadans wel voortkomt met zo weinig vermogen, dat 1 en ander wat geforceerd is. Normaal niet het advies, maar pak eens een rondje op 1 of 2 tandjes zwaarder. Cadans rond de 85 oid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
@MarkVeenstra: ik rij inderdaad vrij statisch: blijven zitten en draaien.
Kun je je zin 'misschien dat je cadans wel voortkomt met zo weinig vermogen,....'.
uitleggen? Ik heb de indruk dat de autocorrectie hier roet in het eten heeft gegooid. Vroeger reed ik veel zwaarder, maar de laatste jaren ben ik erg op hogere cadans gaan rijden. Het gekke is: tegen de wind in (hogere hartslag, meer druk op pedalen) krijg ik zelden kramp. Zodra de druk er af gaat, bijvoorbeeld brug af of rugwind, dan gaat het vaak mis. Zit hier logica in?
Kun je je zin 'misschien dat je cadans wel voortkomt met zo weinig vermogen,....'.
uitleggen? Ik heb de indruk dat de autocorrectie hier roet in het eten heeft gegooid. Vroeger reed ik veel zwaarder, maar de laatste jaren ben ik erg op hogere cadans gaan rijden. Het gekke is: tegen de wind in (hogere hartslag, meer druk op pedalen) krijg ik zelden kramp. Zodra de druk er af gaat, bijvoorbeeld brug af of rugwind, dan gaat het vaak mis. Zit hier logica in?
Ik heb ook eens zo'n periode gehad dat ik wat kramp kreeg. Voor mij was de oplossing meer afwisseling tijdens de fietstocht.
En je doet niets verkeerd!! Het gebeurt en gewoon rustig naar een oplossing zoeken. Ik zag hierboven ergens een goed advies....de sportarts. Geloof me, ik ben heel blessure gevoelig en hij heeft me geholpen dit tot minimum te beperken. Dit hield in:
- goede warming up
- juiste rekoefeningen
- wat variatie tijdens de tocht
- cooling down
En je doet niets verkeerd!! Het gebeurt en gewoon rustig naar een oplossing zoeken. Ik zag hierboven ergens een goed advies....de sportarts. Geloof me, ik ben heel blessure gevoelig en hij heeft me geholpen dit tot minimum te beperken. Dit hield in:
- goede warming up
- juiste rekoefeningen
- wat variatie tijdens de tocht
- cooling down
-
- Forum-lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 31 aug 2015 21:17
Hoi T.S.,
Je geeft aan veel te drinken en te zweten onderweg. Daarnaast geef je ook aan buiten het sporten om weinig te drinken.
Train jezelf daar in. Je lichaam wil alles alleen maar naar buiten gooien wanneer je een activiteit doet. Hier is dan met alle wil van de wereld niet tegen aan te drinken.
Ofwel buiten het sporten om is het ook heel belangrijk om goed te drinken.
Mocht dit alles ook niet werken. Ga aub Naar den dokter
Je geeft aan veel te drinken en te zweten onderweg. Daarnaast geef je ook aan buiten het sporten om weinig te drinken.
Train jezelf daar in. Je lichaam wil alles alleen maar naar buiten gooien wanneer je een activiteit doet. Hier is dan met alle wil van de wereld niet tegen aan te drinken.
Ofwel buiten het sporten om is het ook heel belangrijk om goed te drinken.
Mocht dit alles ook niet werken. Ga aub Naar den dokter
Afgelopen week voor mijn doen veel water gedronken (3 glazen per dag meer als gewoonlijk)
Deze week 3 ritten gemaakt:
- 1 januari: 44 km, gemiddeld 27,7 km/h, 154 bpm gemiddelde hartslag, 90 rpm gemiddelde cadans. Probeemloze rit, niet te veel naar hartslag gekeken.
- 4 januari: 24 km, gemiddeld 26,4 km/h, 150 bpm gemiddelde hartslag, 90 rpm gemiddelde cadans. Windkracht 7, nergens naar gekeken, rammen. Na krap uurtje toch wel leeg (mag ook, met deze wind). Geen enkel signaal van kramp.
- 6 januari: 67 km, gemiddeld 28 km/h, 147 bpm gemiddelde hartslag, 92 rpm gemiddelde cadans, Heel weinig wind, dus heel gelijkmatig kunnen rijden. Regelmatig staand gefietst (bruggen en tunnel naar boven). Na 50 km dreigde de kramp er toch weer in te schieten, tijdens staand fietsen. Voor de laatste 10 km er zelfs een gel + extra water ingegooid om kramp voor te zijn.
Voor mij was het 6 januari opvallend dat het me niet lijkt te lukken op een lagere cadans te rijden, ik leek steeds vanzelf naar de 95 rpm of hoger toe te gaan. Maar als ik tegen kramp aanzit lijkt een lagere cadans beter aan te voelen, dus misschien moet ik iets onder de 90 gaan proberen te rijden. Wordt vervolgd.
Deze week 3 ritten gemaakt:
- 1 januari: 44 km, gemiddeld 27,7 km/h, 154 bpm gemiddelde hartslag, 90 rpm gemiddelde cadans. Probeemloze rit, niet te veel naar hartslag gekeken.
- 4 januari: 24 km, gemiddeld 26,4 km/h, 150 bpm gemiddelde hartslag, 90 rpm gemiddelde cadans. Windkracht 7, nergens naar gekeken, rammen. Na krap uurtje toch wel leeg (mag ook, met deze wind). Geen enkel signaal van kramp.
- 6 januari: 67 km, gemiddeld 28 km/h, 147 bpm gemiddelde hartslag, 92 rpm gemiddelde cadans, Heel weinig wind, dus heel gelijkmatig kunnen rijden. Regelmatig staand gefietst (bruggen en tunnel naar boven). Na 50 km dreigde de kramp er toch weer in te schieten, tijdens staand fietsen. Voor de laatste 10 km er zelfs een gel + extra water ingegooid om kramp voor te zijn.
Voor mij was het 6 januari opvallend dat het me niet lijkt te lukken op een lagere cadans te rijden, ik leek steeds vanzelf naar de 95 rpm of hoger toe te gaan. Maar als ik tegen kramp aanzit lijkt een lagere cadans beter aan te voelen, dus misschien moet ik iets onder de 90 gaan proberen te rijden. Wordt vervolgd.