Klimwielen: halfhoog, full carbon, clinchers
Ik heb zelf toevallig net een setje gespaakt dat voldoet aan de meeste van je eisen
- 38 mm FCC velg U-shape intern 18 mm, extern 25 mm
- Bitex naven
- Sapim CX-ray spaken
- messing nippels
Totaal gewicht 1403 gram. Met aluminium nippels ga je richting de 1375 gram. Totale kosten lagen rond de 400 euro.
Heb er nog niet mee gereden dus kan nog niks zeggen over de remprestaties en overige rij-eigenschappen.
Zit momenteel op Gran Canaria en heb m'n Bora's meegenomen. Blijven toch ook uitstekende wielen. Remmen fantastisch (bij droog weer beter dan alu IMHO).
- 38 mm FCC velg U-shape intern 18 mm, extern 25 mm
- Bitex naven
- Sapim CX-ray spaken
- messing nippels
Totaal gewicht 1403 gram. Met aluminium nippels ga je richting de 1375 gram. Totale kosten lagen rond de 400 euro.
Heb er nog niet mee gereden dus kan nog niks zeggen over de remprestaties en overige rij-eigenschappen.
Zit momenteel op Gran Canaria en heb m'n Bora's meegenomen. Blijven toch ook uitstekende wielen. Remmen fantastisch (bij droog weer beter dan alu IMHO).
Met ongeveer hetzelfde wensenlijstje als jij heb ik een setje reynolds Assault velgen (40 mm) om tune naven (mig 45, mag 170) laten spaken. Kostte iets van €1500. Wegen net onder de 1400 gram. Remmen doen ze prima, ook in afdalingen, maar niet zo goed als alu.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt voor alle reacties! (En een gelukkig nieuwjaar! )
Ik zal m’n best doen om op al jullie suggesties te reageren.
Lage aluminium wielen (al dan niet handgespaakt): ik heb hier ook lang over zitten dubben. Belangrijkste reden om daarvan af te zien: je levert het aerodynamische voordeel in.
Terzijde #1: ook met de Fulcrum Zero Carbon heb je nauwelijks aerodynamisch voordeel. Wel prachtige wielen trouwens, en binnen mijn budget.
Terzijde #2: ik heb afgelopen voorjaar de DT Swiss PR 1400 OXIC besteld waar Daniel het over had. Die heb ik tot 3x toe teruggestuurd omdat ze met (kleine) beschadigingen uit de doos kwamen, vermoedelijk vanwege het richten. Wat mij betreft geen aanrader.
Handgespaakte halfhoge FCC’s: goede suggestie! Ik heb veel respect voor mensen die dit zichzelf eigen maken (prachtig resultaat, Havana!), maar dat zie ik mezelf (nog) niet doen. Dat betekent dat ik een goede wielspaker moet vinden. Afgaande op recente ervaringen op dit forum en van fietsmaatjes heb ik wat bedenkingen bij Wheel-Tec qua prijzen en levertijden. Andere suggesties zijn welkom, bij voorkeur binnen de Randstad.
Terzijde #3: ik heb al Reynolds Assault wielen Ouder model, 46mm, V-vormig, KT-naven. Ik voel me qua remprestaties en zijwindgevoeligheid niet senang om die mee te nemen naar het hooggebergte (wel naar de Ardennen, Eifel, e.d.). Zijn de nieuwe velgen dan zo veel beter qua remprestaties?
Conclusie: de combinatie van lichtgewicht en aerodynamisch laat eigenlijk alleen FCC’s als serieuze optie over (tubes/tuinslangen uitgezonderd). Uiteindelijk komt dat neer op de vraag of er FCC’s zijn die zich écht onderscheiden qua remprestaties en warmteafvoer/-bestendigheid zodat je er zorgeloos het hooggebergte mee opzoekt. Er is anekdotisch bewijs dat die er zijn, in de vorm van reviews en gebruikerservaringen op de diverse fietsfora (op dit forum o.a. DDX met de Mavics en Havana met de Bora's).
Ik zal m’n best doen om op al jullie suggesties te reageren.
Lage aluminium wielen (al dan niet handgespaakt): ik heb hier ook lang over zitten dubben. Belangrijkste reden om daarvan af te zien: je levert het aerodynamische voordeel in.
Terzijde #1: ook met de Fulcrum Zero Carbon heb je nauwelijks aerodynamisch voordeel. Wel prachtige wielen trouwens, en binnen mijn budget.
Terzijde #2: ik heb afgelopen voorjaar de DT Swiss PR 1400 OXIC besteld waar Daniel het over had. Die heb ik tot 3x toe teruggestuurd omdat ze met (kleine) beschadigingen uit de doos kwamen, vermoedelijk vanwege het richten. Wat mij betreft geen aanrader.
Handgespaakte halfhoge FCC’s: goede suggestie! Ik heb veel respect voor mensen die dit zichzelf eigen maken (prachtig resultaat, Havana!), maar dat zie ik mezelf (nog) niet doen. Dat betekent dat ik een goede wielspaker moet vinden. Afgaande op recente ervaringen op dit forum en van fietsmaatjes heb ik wat bedenkingen bij Wheel-Tec qua prijzen en levertijden. Andere suggesties zijn welkom, bij voorkeur binnen de Randstad.
Terzijde #3: ik heb al Reynolds Assault wielen Ouder model, 46mm, V-vormig, KT-naven. Ik voel me qua remprestaties en zijwindgevoeligheid niet senang om die mee te nemen naar het hooggebergte (wel naar de Ardennen, Eifel, e.d.). Zijn de nieuwe velgen dan zo veel beter qua remprestaties?
Conclusie: de combinatie van lichtgewicht en aerodynamisch laat eigenlijk alleen FCC’s als serieuze optie over (tubes/tuinslangen uitgezonderd). Uiteindelijk komt dat neer op de vraag of er FCC’s zijn die zich écht onderscheiden qua remprestaties en warmteafvoer/-bestendigheid zodat je er zorgeloos het hooggebergte mee opzoekt. Er is anekdotisch bewijs dat die er zijn, in de vorm van reviews en gebruikerservaringen op de diverse fietsfora (op dit forum o.a. DDX met de Mavics en Havana met de Bora's).
t.a.f.k.a.e.h.
Er is op het internet overal wel anekdotisch bewijs voor te vinden, er zijn in ieder geval ook mensen die die Reynolds 46 prima te doen vinden in het hooggebergte.
Het is toch een groot gedeelte persoonlijke voorkeur, rijstijl en de vraag of je ook op pad gaat als er kans(je) is op regen. Als je naar halfhoog gaat kijken is de aerodynamische winst toch al niet heel groot. Misschien is een setje met A-force AL33 velgen een optie?
Het is toch een groot gedeelte persoonlijke voorkeur, rijstijl en de vraag of je ook op pad gaat als er kans(je) is op regen. Als je naar halfhoog gaat kijken is de aerodynamische winst toch al niet heel groot. Misschien is een setje met A-force AL33 velgen een optie?
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De nieuwe SLG velgen van Reynolds icm met de blue Cryo Power remblokken remmen echt beter dan de oudere Assault velgen met de standaard Blue Cryo blokken.
Ik heb ze beiden (gehad) en merkte duidelijk het verschil!
Ik heb ze beiden (gehad) en merkte duidelijk het verschil!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40125
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Koers.cc werkt samen met een goede wielbouwer. Ik dacht samen met forcewheelz, maar weet niet zeker.
Op deze franse site heb je een indruk van gewichten, combi’s, etc van de Duke Baccara velgen. Prijs in NL is iets lager (gokje -/-10%).
Loont sowiso de moeite om keer contact op te nemen met Serge.
http://www.jpracingbike1.com/fr/735-duke-carbone-pneus
Op deze franse site heb je een indruk van gewichten, combi’s, etc van de Duke Baccara velgen. Prijs in NL is iets lager (gokje -/-10%).
Loont sowiso de moeite om keer contact op te nemen met Serge.
http://www.jpracingbike1.com/fr/735-duke-carbone-pneus
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Wat zijn die bedenkingen dan?
Wat betreft prijzen kan ik daar inkomen, maar volgens mij zijn de levertijden tegenwoordig vrij snel, Kwaliteit staat volgens mij buiten kijf?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik heb zelf uitstekende ervaringen met Kinlin Xr31T velgen. Deze zijn 31mm hoog en 24 mm breed. Achter ofcenter en stijf te spaken. Geschikt al clincher maar ook tubeless. Perfect remvermogen en super comfortabel. Ik hoor via via dat het remvlak wat sneller slijt dan bij andere merken maar ik heb daar zelf nog niets van gemerkt en weet niet hoeveel km je met je klimwielen wil rijden. Je kunt dit zo duur maken als je zelf wil door de naafkeuze maar met een paar bitex ceramic naven blijf je misschien wel binnen de €450,- en dan heb je een super setje.
Aerodynamisch voordeel bij klimwielen? Dat lijkt me geen hoofdzaak.
Ceramic lagers in de Bitex naven zou een kleine verbetering moeten zijn, maar fiets daar pas kort mee. Maar ze zijn eenvoudig vervangbaar door andere lagers dus maak ik me daar geen zorgen over.
Ceramic lagers in de Bitex naven zou een kleine verbetering moeten zijn, maar fiets daar pas kort mee. Maar ze zijn eenvoudig vervangbaar door andere lagers dus maak ik me daar geen zorgen over.
Ik verzin het niet zelf, de TS vindt dat.....Kinlin XR31T is een uitstekende allround velg , maar echt licht is tie niet en ordinair alu blieft ie niet.
Kan je over het nut van licht en/of aerodynamisch nog hakketakken, keramisch is IMO geen enkele vorm van discussie waard.
Kan je over het nut van licht en/of aerodynamisch nog hakketakken, keramisch is IMO geen enkele vorm van discussie waard.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Niet dat ik perse een setje Kinlin wielen promoot maar ik kom met genoemde Bitex naven en CNSpoke 424 op 1430 gram.
En kijk naar de gewichten:
En kijk naar de gewichten: