Parijs-Brest-Parijs 2019
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Alle rijders die ik over PBP heb gesproken noemden het als een evenement dat je als randonneur een keer moet hebben meegemaakt. Niet alleen vanwege de historie, maar (vooral) ook door de hele entourage en sfeer (locals die tot diep in de nacht aan de kant van de weg staan je aan te moedigen etc). Maar om 'm vaker / elke vier jaar te gaan rijden, daarover verschillen toch wel de meningen.
Hij staat in elk geval op mijn wenslijstje voor 2019. En ik heb me zojuist ingeschreven voor Borders of Belgium dus als ik dat uitrijd heb ik een goede positie voor de inschrijving
Hij staat in elk geval op mijn wenslijstje voor 2019. En ik heb me zojuist ingeschreven voor Borders of Belgium dus als ik dat uitrijd heb ik een goede positie voor de inschrijving
In 2015 zat het aantal inschrijvingen nipt onder de limiet. Dit nadat iedereen zijn kwalificaties had afgerond.henkv schreef: ↑19 jan 2018 23:32 Ivo, zaten ze de vorige keer over de limiet? Ik herinner me van 2011 dat hun gedachtte overschrijving van het aantal inschrijvingen enorm zou zijn. resultaat was minder inschrijvingen dan verwacht. Hebben ze in 2015 inschrijvingen moeten schrappen?
PBP is natuurlijk vanwege zijn historie een smaakmaker maar er zijn zo ontzettend veel meer interessantere ritten te rijden....
Inmiddels zijn er een aantal heel enthousiaste nieuwe randonneurslanden bijgekomen. Met name in Azié boomt het randonneuren. Ik citeer even wat statistieken uit het jaaroverzicht, de statistiek van het totaal aantal verreden brevetkilometers (gerekend per organiserende club):
Eerst Nederland voor de vergelijking:
2012: 83400km 2013: 142200km 2014: 182600km 2015: 220400km 2016: 204000km 2017 211300km
Dan de belangrijkste groeiers:
Japan:
2012 1878200km 2014 1982300km 2015: 273100km 2016 30255km 2016 294600km 2017 2525300km
Thailand:
2012: 0km 2013: 0km 2014: 361500km 2015: 1699100km 2016: 328500km 2017 3365900km
India
2012: 204000km, 2013: 273500km, 2014: 690100km, 2015: 772700km, 2016: 1336800km, 2017; 1867100km
Zuid-Korea
2012: 115900km, 2013 187800km 2014: 374900km 2015: 505400km, 2016: 724400km, 2017: 1060800km
Veel van deze randonneurs hebben hun weg in het internationale wereldje al gevonden, LEL had grote delegaties uit deze 4 Aziatische landen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Die groei was tijdens LEL al goed te merken.
Tegenover de Aziatische groei staat een krimp in een paar klassieke randonneurslanden (voor klassieke randonneurslanden moet je steeds vergelijken met 4 jaar eerder om op hetzelfde punt in een PBP cyclys te gaan zitten):
USA: 2013: 1779300km vs 2017: 1546900km
Australië: 2013: 592800km vs 2017 50700km
Canada: 2013: 357500 km vs 2017 298600km
Denemarken: 2013: 147800km vs 2017 114800km
Voor de resterende landen uit de top 30 zie je op 4 jaarlijkse basis lichte tot matige groei.
De VS is traditioneel een land dat een forse afvaardiging naar PBP stuurt, de Australische afvaardiging is altijd wat minder. Ik verwacht dat dit echter hooguit iets van 200-250 plaatsen vrijmaakt. Voor de Franse deelname verwacht ik ongeveer dezelfde daling. Dit omdat er nogal wat Fransen niet bij de les blijven en pas ergens begin 2019 eens gaan kijken wat ze moeten doen voor PBP. En dan is het te laat. Dus wellicht een stuk of 500 plekken die 'vrijkomen' doordat deze grote landen minder mensen sturen. Daar tegenover staat een verwachte forse groei van de Duitse en Italiaanse delegaties (de Duitse cijfers zijn onbetrouwbaar omdat nogal wat Duitsers over de grens rijden) en de al genoemde Aziatische sterke groei.
Voor Nederland en België verwacht ik een lichte groei van de PBP delegatie.
De gedachtengang dat er elders ook leuke lange ritten zijn is iets dat je pas langzaam ziet opkomen. Nederlandse randonneurs lopen daarmee voorop in de trend.
USA: 2013: 1779300km vs 2017: 1546900km
Australië: 2013: 592800km vs 2017 50700km
Canada: 2013: 357500 km vs 2017 298600km
Denemarken: 2013: 147800km vs 2017 114800km
Voor de resterende landen uit de top 30 zie je op 4 jaarlijkse basis lichte tot matige groei.
De VS is traditioneel een land dat een forse afvaardiging naar PBP stuurt, de Australische afvaardiging is altijd wat minder. Ik verwacht dat dit echter hooguit iets van 200-250 plaatsen vrijmaakt. Voor de Franse deelname verwacht ik ongeveer dezelfde daling. Dit omdat er nogal wat Fransen niet bij de les blijven en pas ergens begin 2019 eens gaan kijken wat ze moeten doen voor PBP. En dan is het te laat. Dus wellicht een stuk of 500 plekken die 'vrijkomen' doordat deze grote landen minder mensen sturen. Daar tegenover staat een verwachte forse groei van de Duitse en Italiaanse delegaties (de Duitse cijfers zijn onbetrouwbaar omdat nogal wat Duitsers over de grens rijden) en de al genoemde Aziatische sterke groei.
Voor Nederland en België verwacht ik een lichte groei van de PBP delegatie.
De gedachtengang dat er elders ook leuke lange ritten zijn is iets dat je pas langzaam ziet opkomen. Nederlandse randonneurs lopen daarmee voorop in de trend.
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Mijn doel is om in 2019 mee te doen aan PBP, en mijn planning was om dit jaar in ieder geval een 600 km te rijden (heb ik afgelopen jaar ook al gedaan). Maar nu vraag ik mij af hoe noodzakelijk het is om deze zomer ook een 1000 km te gaan rijden, om echt zeker te kunnen zijn van inschrijving. Het past niet echt in mijn planning, de 1000 km van Maastricht valt in de periode dat ik op vakantie ben en de Borders of Belgium juist net in de periode dat ik geen vakantie kan nemen, maar ik wil wel graag zeker zijn van PBP-deelname. Wat is verstandig?
Er zijn meerdere 1000+ km ritten in Duitsland in juni (zie http://www.audax-randonneure.de/index.php?id=187). Misschien dat je dan wel tijd kunt vrijmaken?
Geen garantie, maar op basis van 2015 verwacht ik dat je met een 300 of 400km in 2018 al redelijk safe zit met inschrijven. Met 600km zou ik me geen zorgen maken. En meteen inschrijving zodra de inschrijven open gaat.
Parijs-Brest-Parijs 2023
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Het is meer dat ik in mijn hoofd de planning had 2017: reeks t/m 600km, 2018: reeks t/m 600 met heuvels en 2019: PBP. Ik ga er nog eens over nadenken. Misschien past het toch wel in de vakantie en ga ik het nog leuk vinden ook.
De PBP brochure van de ACP hebben we inmiddels online gezet:
https://randonneurs.nl/wp-content/uploa ... 2018-1.pdf
https://randonneurs.nl/wp-content/uploa ... 2018-1.pdf
Vraagje.. Het is mij nog niet echt duidelijk. De beste manier om je te kwalificeren is:
- In 2018 nog een 300km en een 400km brevet rijden.
- In 2019 een 200km, 300km, 400km en een 600km rijden.
Klopt dit?
En qua brevetten rijden in Nederland, ben ik verplicht om lid te worden van de Randonneur Club? (https://www.randonneurs.nl/ )? Of hoe werkt dit?
Kan ik gewoon inschrijven voor een brevet, deze rijden en laten homologeren?
En qua inschrijven:
Door een 300km brevet in 2018 kan ik inschrijven vanaf 25 februari 2019.
Door een 400km brevet in 2018 kan ik inschrijven vanaf 11 februari 2019
klopt dit?
- In 2018 nog een 300km en een 400km brevet rijden.
- In 2019 een 200km, 300km, 400km en een 600km rijden.
Klopt dit?
En qua brevetten rijden in Nederland, ben ik verplicht om lid te worden van de Randonneur Club? (https://www.randonneurs.nl/ )? Of hoe werkt dit?
Kan ik gewoon inschrijven voor een brevet, deze rijden en laten homologeren?
En qua inschrijven:
Door een 300km brevet in 2018 kan ik inschrijven vanaf 25 februari 2019.
Door een 400km brevet in 2018 kan ik inschrijven vanaf 11 februari 2019
klopt dit?
Rule #5
In 2018 inderdaad een zo lang mogelijke afstand afleggen. Het kan heel goed zijn dat half februari zowat alle startplekken van PBP al vol zitten. Vooral als je niet supersnel bent en de 90 uurs categorie nodig hebt.
Je hoeft geen lid van Randonneurs Nederland te zijn (mag natuurlijk wel). Ben je lid van een andere NTFU club dan krijg je korting.
Vooraf aan een brevet schrijf je in via de randonneurs.nl website. Aan de start krijg je je stempelkaart, die geef je aan de finish weer af. De homologatie wordt dan centraal verzorgd.
Bij de buren rijden mag ook, In Duitsland moet je ver van te voren inschrijven, in België alleen aan de start. Ritten van 300 t/m 600km zijn niet meer zo gek veel dit jaar:
30 juni 300km Lier
7 juli 600km Merselo
21 juli 300km Maasland
18 augustus 300km Herentals
25 augustus 400km Herentals
4 september 600km Boekelo
6 oktober 300km Boekelo
Op 1 november begint het nieuwe randonneursseizoen, ritten die je vanaf die datum rijdt tellen mee voor de echte kwalificatie en niet meer voor de pre-kwalificatie.
Je hoeft geen lid van Randonneurs Nederland te zijn (mag natuurlijk wel). Ben je lid van een andere NTFU club dan krijg je korting.
Vooraf aan een brevet schrijf je in via de randonneurs.nl website. Aan de start krijg je je stempelkaart, die geef je aan de finish weer af. De homologatie wordt dan centraal verzorgd.
Bij de buren rijden mag ook, In Duitsland moet je ver van te voren inschrijven, in België alleen aan de start. Ritten van 300 t/m 600km zijn niet meer zo gek veel dit jaar:
30 juni 300km Lier
7 juli 600km Merselo
21 juli 300km Maasland
18 augustus 300km Herentals
25 augustus 400km Herentals
4 september 600km Boekelo
6 oktober 300km Boekelo
Op 1 november begint het nieuwe randonneursseizoen, ritten die je vanaf die datum rijdt tellen mee voor de echte kwalificatie en niet meer voor de pre-kwalificatie.
Je kan je gewoon inschrijven voor een brevet. Aan de start krijg je een brevetkaart, en als je die aan de finish weer volledig ingevuld inlevert, wordt hij gehomologeerd.McMiGHtY schreef: ↑29 jun 2018 16:57 Vraagje.. Het is mij nog niet echt duidelijk. De beste manier om je te kwalificeren is:
- In 2018 nog een 300km en een 400km brevet rijden.
- In 2019 een 200km, 300km, 400km en een 600km rijden.
Klopt dit?
En qua brevetten rijden in Nederland, ben ik verplicht om lid te worden van de Randonneur Club? (https://www.randonneurs.nl/ )? Of hoe werkt dit?
Kan ik gewoon inschrijven voor een brevet, deze rijden en laten homologeren?
En qua inschrijven:
Door een 300km brevet in 2018 kan ik inschrijven vanaf 25 februari 2019.
Door een 400km brevet in 2018 kan ik inschrijven vanaf 11 februari 2019
klopt dit?
Het langste brevet dat je in 2018 rijdt, geldt voor je pre-kwalificatie.
Of je een 300 en een 400 doet, of alleen een 400, heeft dus hetzelfde resultaat.
Die data kloppen.
Dus met een 400 op zak mag je vanaf 11 februari inschrijven, en met een 300 vanaf 25 februari. Maar je mag pas meedoen als je je ook nog kwalificeert.
In seizoen 2019 moet je die kwalificatie doen, en dan moet je de hele serie rijden (200, 300, 400 en 600km) om je inschrijving definitief te maken.