Nog niet aan gedacht, maar super idee. Dank je!
Upgrade originele wielen??
Je hebt een vrij nuchtere benaderingwjans1979 schreef: ↑04 feb 2018 19:55
Helaas kan ik nergens specificaties vinden van dit type wielen, dus ik weet niet wat het gewicht is of hoe stijf ze zijn.
.
... Ik zal niet heel veel harder gaan fietsen als ze lichter zijn. Ik ben tenslotte een recreatieve fietsen en Nederland is vrij vlak...
...
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Stijfheid huidige wielen: die is voldoende wanneer je niet merkt dat ze slap zijn. Dat merk je op het achterwiel als je veel kracht zet en je wiel tegen de remblokjes gaat. Of als je wiel met hand -te- makkelijk dwars kan bewegen (als dat te makkelijk is kan het ook aan de lagers liggen). En misschien als je vol in een bocht gaat. Wat slapper is soms leuk voor comfort.
Maar voor een recreatieve fietsen weinig relevant. Uiteindelijk kan je met de spaakspanning je wiel ook stijver of slapper maken binnen bepaalde grenzen.
En verder zijn lichtere wielen plezant in een competitievere setting; beetje sneller versneller, wat minder gewicht bergop.
En sommige duurdere wielen hebben misschien extra duurzame onderdelen (en duurzaam en licht wordt echter duur).
De tip van bve is best een goede!
En waarom een upgrade van wielen bovenaan staan: blijkbaar worden vele fietsen met 'goedkope' wielen uitgerust. Je betaalt 100den euro's voor je kader, 100den voor de groep en dan krijg je dikwijls wielen van 100 euro. Marketinggewijs lijkt dat te werken. En dan is er idd een opstap naar betere wielen een logische stap. En sommige willen dan lichtere wielen, anderen hoge velgen... keuze te over.
Als je tevreden was met je huidige set kan je terug naar goedkopere wielen gaan. Je zal met de duurdere echt niet sneller gaan rijden.
Walter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4805
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Je gaat voorbij aan het placebo effect. Daardoor ga je zeker de eerste periode veel lekkerder rijden. Verder wil uiteraard het oog ook wat, wat in mijn ogen een hele goede reden is voor een upgrade.
Probeer voor zelf eens na te denken wat je belangrijk vindt. Je gemiddelde met 0,2 km p/u opschroeven, stijvere wielen, wil je bredere banden kunnen monteren, net wat soepeler aan zetten in de heuvels, vind je het belangrijk dat je banden er soepel op gaan of heb je handen als kolenschoppen en maakt dat niet uit?
Als je verschil merkt met nieuwe wielen ben je er waarschijnlijk na drie ritjes aan gewend. Dat is dan weer jammer. Als je geen bijzondere wensen hebt voldoen voor het gebruik dat je aangeeft alle middenklasse wielen. Neem dan gewoon wat je mooi vindt. Met een budget tot eur 400 heb je keuze genoeg.
Zoals je leest zijn veel mensen positief over campa en fulcrum wielen. Zelf ook goede ervaring met de degelijkheid. Banden er om krijgen gaat echter lastiger dan bij Mavic of Shimano. Idem in algemene zin idem bij de tegenwoordig populaire tubeless wielen. Mijn ervaring is dat banden ook daar net wat lastiger omheen gaan dan gemiddeld. Maakt niet uit als je stevige knuisten hebt of een tooltje mee wilt nemen. Maar goed om te weten.
#scottwilko ik vind de gedachte dat gemiddeld genomen na 56000 km velgen wel eens op kunnen zijn niet zo gek hoor
. Zelfs met mooi weer moet je de remgrepen wel met fluwelen handjes bedienen willen ze dan nog als nieuw zijn.
Als je verschil merkt met nieuwe wielen ben je er waarschijnlijk na drie ritjes aan gewend. Dat is dan weer jammer. Als je geen bijzondere wensen hebt voldoen voor het gebruik dat je aangeeft alle middenklasse wielen. Neem dan gewoon wat je mooi vindt. Met een budget tot eur 400 heb je keuze genoeg.
Zoals je leest zijn veel mensen positief over campa en fulcrum wielen. Zelf ook goede ervaring met de degelijkheid. Banden er om krijgen gaat echter lastiger dan bij Mavic of Shimano. Idem in algemene zin idem bij de tegenwoordig populaire tubeless wielen. Mijn ervaring is dat banden ook daar net wat lastiger omheen gaan dan gemiddeld. Maakt niet uit als je stevige knuisten hebt of een tooltje mee wilt nemen. Maar goed om te weten.
#scottwilko ik vind de gedachte dat gemiddeld genomen na 56000 km velgen wel eens op kunnen zijn niet zo gek hoor