Dat wil je natuurlijk ook niet; technisch gesproken moet een extreem schakelbereik niet tot schade leiden.alien schreef: ↑16 feb 2018 05:29Er is nogal een verschil tussen, “hoor je niet te doen” en “als je dat toevallig een keer doet trek je wellicht je achterderailleur door je spaken”.plantagenet schreef: ↑15 feb 2018 19:29Het zal misschien lukken, maar het is toch niet relevant? Zo hoor je niet te schakelen,
Van compact naar triple
- plantagenet
- Forum-lid
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Maar dan moet je nog veel meer aanpassen als je met Campa 10 speed rijdt. Je zult dan over moeten stappen naar 11 speed. Dat betekent dat je alleen je crank en remmen kunt behouden.
Bovendien heb je met een triple minder grote stappen met 13-29 cassette.
Campagnolo Ultra Dork
Keezx,
Vraagje: net campa triple groep gemonteerd maar omdat de linker campa cup in slechte staat was een andere compact crank gemonteerd. Het schakelen op de voorderailleur is niet feilloos. Lijkt alsof de derailleur zich wat verslikt in de grote overbrugging die hij moet doen; de ketting wil niet altijd mooi olhoog.
Laat jij je triple derailleur zitten? Nu je rijdt met een dubbel; dan is het misschien weinig kritisch bij de voorderailleur....
Ja, ik laat de triple derailleur zitten, maar het enige verschil is dat ik de "granny ring"weglaat en ook een 102 mm as monteer. de kettingbladen komen dus wel naar binnen. (het is geen Campagnolo crankset, maar wel compatible met Chorus/Record vierkante as.)
Soms laat ik de 40 zitten, soms gaat er een 42 op.
Een compact rij ik op die fiets nog niet.
Of het voor een beetje vlot schakelt hang van diverse factoren af, ik kan niet zomaar 1 oorzaak aanwijzen, daarvoor moet je details weten en er moet misschien ook wat met afstellingen gespeeld worden.
Soms laat ik de 40 zitten, soms gaat er een 42 op.
Een compact rij ik op die fiets nog niet.
Of het voor een beetje vlot schakelt hang van diverse factoren af, ik kan niet zomaar 1 oorzaak aanwijzen, daarvoor moet je details weten en er moet misschien ook wat met afstellingen gespeeld worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Campa is nogal conservatief in zijn beperkingen.
De 10 speed achter derailleur van triple centaur derailleur zal wel een 32t geschakeld krijgen. Omschakelen naar 11 speed is zeker niet nodig. En misschien lukt het zelfs met de huidige derailleur. Daarnaast kan je sommige 11 speed derailleurs met 10 speed combineren (er zijn er met zelfde pull ratio).
Uiteindelijk is de echte beperking hoeveel tanden een derailleur kan verwerken. En dan nog: als je niet in de uitersten rijdt kan je extreem gaan.
Ik heb net getest: mijn campa athena 11 speed werkt perfect op mijn 14-36 cassette op een compact voorblad. Zelfs beter dan een X0 derailleur op een 11 speed sram derailleur (beter als: groot-groot en klein-klein lijkt de derailleur nog een goede kettingspanning te geven; bij X0 was groot-groot maar 'net' doenbaar.
Om maar te zeggen: er kan veel meer dan fabrikanten soms zeggen...
Walter
Je bedoelt dat er geen cassettes zijn met campa 29t+. Idd ik denk het niet. Daar loopt het fout...
Naast shiftmate:
Ik vermoed dat een shimano 11 speed achterderailleur met een 10 speed campa shifter perfect een shimano 10 speed cassette schakelt (shimano 11 speed heeft 4% kleinere cable pull ratio dan een campa 10 speed derailleur. Een shimano 10 speed cassette is 4% smaller... maar dat is een oefening voor iemand met te veel tijd . Of iemand die zich nu op de trein verveelt..
Een shimano wiel met shimano cassette en campa spacers tussen de sprockets (ik gok even dat verschil in cassette in de spacers zit).
Er zijn wel 10s centaur cassettes geweest tot 30 tands. Ik weet alleen niet of die nog verkrijgbaar zijn. Eventueel heb ik hier nog een weinig gebruikte in de schuur liggen....
(trouwens ook nog een Campa comp tripple achterderailleur, met lange kooi. Nieuw/ongebruikt. Ik moet daar toch eens wat mee...... )
(trouwens ook nog een Campa comp tripple achterderailleur, met lange kooi. Nieuw/ongebruikt. Ik moet daar toch eens wat mee...... )