Shimano Ultegra R8000 remschijf alternatief
Dus je kunt ook nooit zomaar wielsets wisselen zonder ook de blokken te vervangen!
En ik doe het lekker toch...
(Serieus: het zal vast iets schelen in maximale rempresentaties, maar in de praktijk werkt het allemaal gewoon)
En ik doe het lekker toch...
(Serieus: het zal vast iets schelen in maximale rempresentaties, maar in de praktijk werkt het allemaal gewoon)
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ter info: de Deore schijven 160mm van 10€ wegen wel 142gr per stuk zonder bevestigingsring (zelf gewogen op de keukenweegschaal). Daar kun je al een kleine boot mee ankeren.
R8000 rotors 140mm zouden 212g per set wegen volgens de fabrikant
R8000 rotors 140mm zouden 212g per set wegen volgens de fabrikant
Laatst gewijzigd door roelw op 08 apr 2018 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Lezen lukt inmiddels vrij aardig (dank), maar als ik een wielset wissel, laat ik de schijven toch echt gewoon zitten. En dan wissel ik niet de blokken.
Aanname mijnerzijds dat anderen dat ook zo doen; dat is blijkbaar een misvatting.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat nieuwe schijven vlakker zijn dan gebruikte (door bijv vuil ontstaan langsgroeven). Als je dan harde (sinter)blokken hebt, duurt het even voor schijf en blok op elkaar zijn ingesleten en is er tijdelijk sprake van verminderd contactoppervlak.
Bij mijn motor is dat althans het geval.
De zachtere resinblokken rem je binnen de kortste keren in. OK, nadeel is dat de boel in het begin wat harder slijt tijdens het op elkaar 'inslijten'.
Aanname mijnerzijds dat anderen dat ook zo doen; dat is blijkbaar een misvatting.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat nieuwe schijven vlakker zijn dan gebruikte (door bijv vuil ontstaan langsgroeven). Als je dan harde (sinter)blokken hebt, duurt het even voor schijf en blok op elkaar zijn ingesleten en is er tijdelijk sprake van verminderd contactoppervlak.
Bij mijn motor is dat althans het geval.
De zachtere resinblokken rem je binnen de kortste keren in. OK, nadeel is dat de boel in het begin wat harder slijt tijdens het op elkaar 'inslijten'.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
even op de Shimano site gekeken en bij de 140mm versie staat een * dan bij remarks staat er *for rear only in MTB usage terwijl ik in dit topic leest dat 140mm juist bij een racefiets gebruikelijk is.
iemand een idee?
MODEL NO
SM-RT81
SERIES
DEORE XT M8000
Average weight
173.0g (203mm)149.0g (180mm)122.0g (160mm)100.5g (140mm)
Remarks
*for rear only in MTB usage
Ice technology
X
Alloy lock ring
X
CENTER LOCK
X
Outside diameter_140mm
X* (NEW)
Outside diameter_160mm
X
Outside diameter_180mm
X
Outside diameter_203mm
X
Pad compatibility_Metal
X
Pad compatibility_Resin
X
iemand een idee?
MODEL NO
SM-RT81
SERIES
DEORE XT M8000
Average weight
173.0g (203mm)149.0g (180mm)122.0g (160mm)100.5g (140mm)
Remarks
*for rear only in MTB usage
Ice technology
X
Alloy lock ring
X
CENTER LOCK
X
Outside diameter_140mm
X* (NEW)
Outside diameter_160mm
X
Outside diameter_180mm
X
Outside diameter_203mm
X
Pad compatibility_Metal
X
Pad compatibility_Resin
X
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hier staat iets anders:
https://www.bike-components.de/de/Shima ... XT-p28525/
Opzich maak het niet uit het zou kunnen dat er een keer een schijfje niet past, dat bv de ringen in de floating disk te dik zijn oid. Maar als ik bij mij eigen racer kijk kan je alles wel kwijt.
Past het dan kan je het gebruiken, zeker op de racer
https://www.bike-components.de/de/Shima ... XT-p28525/
Opzich maak het niet uit het zou kunnen dat er een keer een schijfje niet past, dat bv de ringen in de floating disk te dik zijn oid. Maar als ik bij mij eigen racer kijk kan je alles wel kwijt.
Past het dan kan je het gebruiken, zeker op de racer
@wasbeer2006; dank voor je reactie...""Past het dan kan je het gebruiken" haha; ik zou het graag van te voren weten maar wellicht gewoon bestellen en passen en anders weer terugsturen
ik zie op de bike-componenets niet echt staan dat ze op een racefiets passen
ik zie op de bike-componenets niet echt staan dat ze op een racefiets passen
De goedkopere remschijf die begin van het topic te zien was heeft trouwens de opdruk 'for resin only'. Dat lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je ze gaat wisselen.
Voor de rest maakt het weinig uit. Ik heb laatst een nieuwe schijf gemonteerd en mijn 'oude' remblokken laten zitten; werkt allemaal prima.
Voor de rest maakt het weinig uit. Ik heb laatst een nieuwe schijf gemonteerd en mijn 'oude' remblokken laten zitten; werkt allemaal prima.
Hoe weet je of je remblokken resin zijn? Zijn de R8000 remblokken resin?Mitchel schreef: ↑10 apr 2018 09:01 De goedkopere remschijf die begin van het topic te zien was heeft trouwens de opdruk 'for resin only'. Dat lijkt me wel iets om rekening mee te houden als je ze gaat wisselen.
Voor de rest maakt het weinig uit. Ik heb laatst een nieuwe schijf gemonteerd en mijn 'oude' remblokken laten zitten; werkt allemaal prima.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Er bestaan geen 8000 blokken (net zoals er geen 9100 blokken bestaan). Elke blokje bestaat uit een compound die opgebouwd is uit een materiaal (resin) om de boel bij elkaar te houden en het eigenlijke frictiemateriaal (dat kan bijv. klei zijn of metaal zij of een specifieke mix)
Er zijn tal van blokken die passen en die zijn of organisch of metal compound (al naar gelang je voorkeur). De meeste shimamo sets komen met de L serie blokken (met koelvinnen) maar kun je zo voor de J serie uitwisselen (dura ace rotors worden ook met Ti blokken zonder koelsleuven uitgeleverd).
Qua schijven past het meeste ook wel (ik rijdt zelf met Sram schijven die prima voldoen) enkel zal 160 op sommige wegframes achter niet gaan passen.
En wat betreft oude blokken op nieuwe schijven: het kan maar is verre van optimaal, oude blokjes zijn verre van vlak en afgezien van het feit dat je het remvlak behoorlijk verkleind (= minder remvermogen) breng je ook schade toe aan je nieuwe schrijven dus of je dat moet willen?
Er zijn tal van blokken die passen en die zijn of organisch of metal compound (al naar gelang je voorkeur). De meeste shimamo sets komen met de L serie blokken (met koelvinnen) maar kun je zo voor de J serie uitwisselen (dura ace rotors worden ook met Ti blokken zonder koelsleuven uitgeleverd).
Qua schijven past het meeste ook wel (ik rijdt zelf met Sram schijven die prima voldoen) enkel zal 160 op sommige wegframes achter niet gaan passen.
En wat betreft oude blokken op nieuwe schijven: het kan maar is verre van optimaal, oude blokjes zijn verre van vlak en afgezien van het feit dat je het remvlak behoorlijk verkleind (= minder remvermogen) breng je ook schade toe aan je nieuwe schrijven dus of je dat moet willen?
Mijn ervaring is dan weer totaal het tegenovergestelde... ik steek vrij geregeld nieuwe wielen/schijven in m'n mountainbike en verwissel de blokken nooit mee - nog geen problemen mee gehad in de afgelopen 15 jaar.sharkman113 schreef: ↑10 apr 2018 10:30 En wat betreft oude blokken op nieuwe schijven: het kan maar is verre van optimaal, oude blokjes zijn verre van vlak en afgezien van het feit dat je het remvlak behoorlijk verkleind (= minder remvermogen) breng je ook schade toe aan je nieuwe schrijven dus of je dat moet willen?