Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Heeft 25mm minder grip als 23mm in een bocht.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4704
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 mar 2018 10:01

Keezx schreef: 12 mar 2018 09:45

Te lage druk met 25 mm op een smal velgje leidt inderdaad tot ongewenst weggedrag, maar daarvoor is de bredere velg ontworpen.
Maar dat heeft met de vervorming van de band te maken, niet met grip op het wegdek.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 mar 2018 10:12

Ik vind je bandenspanning niet overdreven laag hoor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6128
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 mar 2018 11:18

Interessante discussie; heeft een bredere racefietsband meer of minder grip bij een nat wegdek.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5256
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mar 2018 11:40

Opvallend dat je precies achter de komma weet hoeveel druk voor en achter. :lol:

Ik weet ongeveer wat ik er in doe, maar of dat nou 6.7 is of 6.8 zie ik niet precies

JimS
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016 14:29

JimS 12 mar 2018 11:51

Reed dezelfde koers ook mee, maar zat gelukkig voor de valpartij. Vergeet in de 2e bocht niet de strookjes wegreparatie aan de binnenkant van de bocht niet. In de eerste rondes werd zo'n beetje de hele bocht benut, later pakte iedereen de apex (om het maar even populair te noemen) aan de buitenkant om juist die gladde reparatiestrookjes te vermijden.

Ik reed op 7 bar met 25mm conti gp4000II, maar heb geen problemen gehad al heb ik er meer zien glijden met name op die strookjes. Goed je rechtervoet naar beneden duwen in die bocht, maar dat hoef ik je niet te vertellen. Verder is op glad wegdek de bandenbreedte denk ik minder van belang, smallere banden geven weer meer druk op het kleine contactoppervlak wat je hebt. Daarom kunnen vrachtwagens ook gemakkelijker door de sneeuw rijden, meer druk op de cm2 per band. Maar eerlijk gezegd denk ik inderdaad ook dat je gewoon pech hebt gehad, later in de koers droogde de weg gelukkig nog aardig op. Moest er eerder af, maar dat had meer met mijn conditie te maken :-(

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 mar 2018 12:45

scottwilko schreef: 12 mar 2018 10:01
Keezx schreef: 12 mar 2018 09:45

Te lage druk met 25 mm op een smal velgje leidt inderdaad tot ongewenst weggedrag, maar daarvoor is de bredere velg ontworpen.
Maar dat heeft met de vervorming van de band te maken, niet met grip op het wegdek.
Uiteindelijk KAN vervorming van een band leiden tot plotseling gripverlies en dus op den muil gaan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mar 2018 14:52

Op nat wegdek is het met een dun fietsbandje soms wel een loterij, net twee grote kiezels in het asphalt, zoals Jims S aangeeft wegreparatie, en je ligt, terwijl dat op droog of met een veel bredere autoband niet veel uitmaakt.

Of breder door minder druk op de grond minder grip levert er ligt natuurlijk ergens een break even.
Met bv een super moto 2.4 vind ik dat op op de mtb in het nat minder grip hebt dan met een normale MTB band bv een racing ralph of raceking, maar die is natuurlijk 60mm ipv 25mm.

Vervorming bij 6 bar en in de regen, ik denk dat dat wel mee zal vallen. Alhoewel conti,s niet uitblinken in balans

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 12 mar 2018 17:39

Beetje laat hiermee, maar aquaplanen bij 6 bar kan pas gebeuren als je meer dan 150 km/h gaat:

https://www.sheldonbrown.com/tires.html#hydroplaning

jappiex
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 13 mar 2018 19:51

Er gaat altijd wel één onderuit en deze keer was jij het. Ik ben iets lichter en rijdt zeker met minder druk. Als het nat is 5.5 om 6 met Vittoria Open Corsa's.

rnsto kati
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2013 16:47

rnsto kati 14 mar 2018 19:33

NuitKor schreef: 12 mar 2018 11:40 Opvallend dat je precies achter de komma weet hoeveel druk voor en achter. :lol:

Ik weet ongeveer wat ik er in doe, maar of dat nou 6.7 is of 6.8 zie ik niet precies
bij pompen zoals de silca kan dit en zeer nauwkeurig

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 mar 2018 10:11

Zelfs met een Silca (die je ook niet elk jaar laat calibreren) zegt een bepaalde waarde enkel dat de nieuwe druk hoger is dan het startpunt (op dezelfde pomp). Er komen zoveel factoren kijken de eigenschappen van een band dat het onderscheid tussen enkel de breedtemaat van een band waarschijnlijk nihil zal zijn.
Overigens is het verschil tussen een tube (= rond) en een draadband (= vierkant) vele malen groter. Een tube met dezelfde loopvlak eigenschappen gedraagt zich in bochten simpelweg veel voorspelbaarder dan een draadband waar je onder een bepaalde hoek altijd met een scherpe kant en dus iets minder oppervlak te maken krijgt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 mar 2018 16:23

Een draadband is net zomin vierkant als een tube.
Het weggedrag in bochten wordt nogal bepaald door de velgbreedte bij een draadband.
Relatief breed is stabieler en voorspelbaarder en op dat punt doet een moderne velg-band combinatie niet veel onder voor een tube.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie