Ketting na poetsen
Het zal wel een doodzonde zijn maar ik doe het al 80000 km “lang”, gewoon de hoge druk bij de wasstraat er op...
En dan eerst zeggen dat je de ketting nooit schoonmaakt. Dat heet smokkelen.
Kennelijk maakt het niet veel uit hoe je je ketting reinigt als je het maar doet. Er zijn meerdere methoden die werken. Tijd voor conclusies.
Uhm ik zei dat de ketting poetsen net zo iets is als de onderkant poetsen van de auto. Een ketting poetsen heeft iets zinloos maniakaals. Zeker als je leest dat de doek maar zwart blijft hoe vaak je ook veegt. Natuurlijk maak ik mijn ketting schoon bij gelegenheid omdat hij anders waardeloos draait. Maar ik ga hem echt niet poetsen. Met beleid de hoge druk er op. Ik heb er wel de nodige handigheid in. Nooit geen lager problemen ofzo.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik vind de methode ketting van de fiets halen het beste. Smeren doe ik dan ook met de ketting van de fiets af, zo weet ik zeker dat de rest van de aandrijflijn geen vers smeermiddel krijgt. Even het smeermiddel laten inwerken, overtollige wegvegen met een doek en daarna weer de ketting monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09 sep 2012 22:44
Wellicht is wax de oplossing. Ik ben dit jaar overgestapt en ben erg tevreden met de wax. Zie onderstaande filmjes hoe je de eerste laag kan aanbrengen of direct een ketting kopen die al met Squirt Lube is behandeld.
[youtube]https://youtu.be/gF9nbwsaSHs[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/Gfp2793wK-0[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/gF9nbwsaSHs[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/Gfp2793wK-0[/youtube]
Ieder smeermiddel wordt weggeperst waar een lager radiaal belast wordt, maar dat maakt het niet nutteloos, anders zouden we automotoren zonder olie kunnen gebruiken......
Een goed smeermiddel kan druk beter weerstaan dan andere en kan tevens continue weer terugvloeien waar het moet zijn en dat laatste is IMO de reden waarom wasachtigen maar zo kort smeren en je steeds maar na moet smeren.
In de loop der jaren heb ik wel wat geexpirimenteerd met kettingsmeermiddelen en ben tot de conclusie gekomen dat een kettingsmeermiddel in de gebruikstoestand dikvloeibaar moet zijn.
Zo dik dat het niet spat, maar niet zo dik dat het niet terug kan vloeien.
Het probleem daarbij is dat het zo dik moet zijn dat het wel kan doordringen in de ketting na het aanbrengen en daarom een oplosmiddel naar mijn ervaring noodzakelijk is.
Tegenstrijdige eisen dus, en daarom is het altijd een compromis tussen smeereigenschappen/kruipeigenschappen/ vervuiling.
Op Engelse fietsen liep vroeger de ketting wel in een oliebad en zo'n ketting ging even lang mee als de rest van de fiets, 10tallen jaren
Een goed smeermiddel kan druk beter weerstaan dan andere en kan tevens continue weer terugvloeien waar het moet zijn en dat laatste is IMO de reden waarom wasachtigen maar zo kort smeren en je steeds maar na moet smeren.
In de loop der jaren heb ik wel wat geexpirimenteerd met kettingsmeermiddelen en ben tot de conclusie gekomen dat een kettingsmeermiddel in de gebruikstoestand dikvloeibaar moet zijn.
Zo dik dat het niet spat, maar niet zo dik dat het niet terug kan vloeien.
Het probleem daarbij is dat het zo dik moet zijn dat het wel kan doordringen in de ketting na het aanbrengen en daarom een oplosmiddel naar mijn ervaring noodzakelijk is.
Tegenstrijdige eisen dus, en daarom is het altijd een compromis tussen smeereigenschappen/kruipeigenschappen/ vervuiling.
Op Engelse fietsen liep vroeger de ketting wel in een oliebad en zo'n ketting ging even lang mee als de rest van de fiets, 10tallen jaren
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig