Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Bril

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 aug 2018 23:50

Gepolariseerde lenzen zijn een leuke optie wat veel belangrijker is of de bril echt tegen UV beschermd. En of hij dan ook goed op je hoofd zit want bril 1 past nu eenmaal wel op hoofd a en niet op b.

Eisen zonnebril: UV (moet 100% ziin), voldoende donker (norm is 3 maar 4 is beter als het echt fel zonlicht is) en pasvorm.

Gepolariseerde glazen en sexy uiterlijk zijn extra's.

Als je ook in de bergen fietst is wat extra aandacht aan de eisen geen slecht idee.

Nadeel van gepolariseerde lenzen is dat sommige schermen (telefoon, camera, fietscomputer, tablet) slecht of niet te lezen zijn. Ik heb een hele dure fietsbril en als ik verticale foto's wil maken met de compact camera ik m'n bril af moet zetten. Twee polarisatiefilters (in je scherm en in je bril) die 90 graden gedraaid staan op elkaar laten namelijk geen licht door.
De dure fietszonnebril ligt nu in de auto en voor fietsen heb ik een goedkope maar prima bril bij de Decathlon gekocht.

HarrieD
Forum-lid

HarrieD 10 aug 2018 09:31

Ik heb al jaren een fijne Rudy Project fietszonnebril. Die gebruik ik niet op de MTB (alleen op de racefiets) bang voor krassen op de glazen door zand en modder. Daarom heb ik sinds een jaar ook nog een goedkope bril van Crivit van de Lidl met meekleurende glazen en een bijgeleverde geel/oranje lens. En heel eerlijk, eigenlijk draag ik vrijwel alleen nog de Lidl bril. Die meekleurende glazen zijn erg handig en de bril zit gewoon fijn.
Daarbij gebruik ik deze bril ook bijna altijd op de motor. Ik rij op de motor bijna altijd met het vizier van de systeemhelm omhoog en dan is een bril wel noodzakelijk om je ogen te beschermen tegen insecten.
Wanneer deze bril opnieuw in de schappen ligt bij de Lidl schaf ik er nog één aan en die gebruik ik dan alleen voor het motorrijden stop ik dan ik in de (top)koffer.

Fietser_1971
Forum-lid

Fietser_1971 11 aug 2018 17:49

beezer schreef: 09 aug 2018 22:14 Dan fiets je zeker met je ogen dicht ......... :lol:
Haha, da's echt een goeie! :like:
Voegt ook echt iets toe aan de discussie. :roll:
HarrieD schreef: 10 aug 2018 09:31 Daarom heb ik sinds een jaar ook nog een goedkope bril van Crivit van de Lidl met meekleurende glazen en een bijgeleverde geel/oranje lens. En heel eerlijk, eigenlijk draag ik vrijwel alleen nog de Lidl bril. Die meekleurende glazen zijn erg handig en de bril zit gewoon fijn.
Ben niet de enige die met dichte ogen fietst kennelijk.
Het zijn gewoon echt fijne brillen, maar als je graag veel meer uitgeeft aan een "merk" bril is dat prima natuurlijk.

HarrieD
Forum-lid

HarrieD 12 aug 2018 12:44

Ik fiets wel vaker met de ogen dicht, al is het dan dromend tijdens een diepe slaap of gewoon dagdromend. Rijdend op een Specialized Venge door het Limburgse heuvelland in het wiel van Annemiek van Vleuten. :D

McMiGHtY
Forum-lid

Gebruikersavatar McMiGHtY 15 aug 2018 16:32

Ik zoek eigenlijk nog een bedrijf wat inserts op sterkte maakt voor me, kan een aantal zonnebrillen vinden waar standaard een insert bij geleverd worden, echter niet op sterkte.

Is er iemand die hier adresje voor heeft?
Rule #5

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 aug 2018 16:39

Bedoel je een insert zoals de adidas evil eye?
https://www.rxsport.co.uk/product_image ... update.jpg

Glazen voor die insert kan elke opticien voor je regelen en op maat slijpen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

McMiGHtY
Forum-lid

Gebruikersavatar McMiGHtY 16 aug 2018 09:57

Ja, zoiets bedoel ik, ik ga is informeren bij m'n favoriete opticien.
Thanks
Rule #5

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 aug 2018 10:27

https://www.ekoi.com/nl/optische-inzets ... soevo.html Past in veel brillen van Ekoi. Het lijkt dat deze wat groter is dan die @MarkVeenstra. Is maar wat je voorkeur is.
Ik heb de glazen in mijn insert laten plaatsen door www.brillenglazen.net. Prima service.

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 17 aug 2018 06:39

Hier ook een adidas zonyk bij elkaar verzameld.
Enkel bij mn opticien de juiste insert +glas laten slijpen.
Het glas kan echt t simpelste zijn wat er is.
Bij inserts vind ik t belangrijk dat je minimaal tegen de randjes aan kunt kijken.
En dat je wimpers t glas niet raken.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 17 aug 2018 07:12

TKMP schreef: 17 aug 2018 06:39 Hier ook een adidas zonyk bij elkaar verzameld.
Bij inserts vind ik t belangrijk dat je minimaal tegen de randjes aan kunt kijken.
En dit is weer afhankelijk van de bril.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 aug 2018 07:57

Einstein schreef: 17 aug 2018 07:12
TKMP schreef: 17 aug 2018 06:39 Hier ook een adidas zonyk bij elkaar verzameld.
En dit is weer afhankelijk van de bril.
Bij mij jdus bij bijna alle brillen. Dan zit de bril zonder inserts prima, maar met tegen mijn wimpers.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 17 aug 2018 08:21

Werkt inserts ook met een lees gedeelte?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie