Welke remblokken, Shimano disc?
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Is er geen manier om de rem hendel aan te spannen?
Waarom denk je dat ze ontlucht moeten worden, heb er nog maar 1000 km opzitten?
Waarom denk je dat ze ontlucht moeten worden, heb er nog maar 1000 km opzitten?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14492
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De remmen zouden dit voor een deel zelf moeten doen, maar je kunt dat wel degelijk stellen. dat later.
Hoe staat je free stroke ingesteld? daar stel je de hendel mee af, niet de afstand van de blokken tot de schijf , maar als de hendel pas na 1cm olie gaat pompen dan moet je tot je stuur.
Afstand blokken afstellen:
Wiel eruit en je rem inknijpen, en zorgen dat de blokken verder naar buiten komen dan je schijf.
Pas wel op dat de zuigers niet uit je klauw vallen, maar dat gebeurt niet met 1 x inknijpen.
Je schijf is waarschijnlijk 1.6mm, dus je kan er ook iets van 1mm tussen houden. Staan de blokken te ver op de schijf iets terugduwen met een grote schroevendraaier.
Herhaal dit totdat jij de gewenste aangrijppunt hebt bereikt. Een schrijfrem is geen velgrem 1mm per kant dichter bij of verder weg is bijna het gehele bereik. dus een beetje met beleid.
Als er lucht inzit voelt het vaak wat sponzig aan, dan moeten ze ontlucht worden. Nu rijd ik al 10 jaar met schijven en hope, shimano en de nieuwe Sram remmen hoef je zelden te ontluchten.
By the way, lees eens goed de handleiding, daar staat alles in uitgelegd.
Hoe staat je free stroke ingesteld? daar stel je de hendel mee af, niet de afstand van de blokken tot de schijf , maar als de hendel pas na 1cm olie gaat pompen dan moet je tot je stuur.
Afstand blokken afstellen:
Wiel eruit en je rem inknijpen, en zorgen dat de blokken verder naar buiten komen dan je schijf.
Pas wel op dat de zuigers niet uit je klauw vallen, maar dat gebeurt niet met 1 x inknijpen.
Je schijf is waarschijnlijk 1.6mm, dus je kan er ook iets van 1mm tussen houden. Staan de blokken te ver op de schijf iets terugduwen met een grote schroevendraaier.
Herhaal dit totdat jij de gewenste aangrijppunt hebt bereikt. Een schrijfrem is geen velgrem 1mm per kant dichter bij of verder weg is bijna het gehele bereik. dus een beetje met beleid.
Als er lucht inzit voelt het vaak wat sponzig aan, dan moeten ze ontlucht worden. Nu rijd ik al 10 jaar met schijven en hope, shimano en de nieuwe Sram remmen hoef je zelden te ontluchten.
By the way, lees eens goed de handleiding, daar staat alles in uitgelegd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Rem reiniger gekocht, blokken gedemonteerd, alles terug erop. Werkt goed, moet precies wel altijd eerst goed inremmen vooraleer ze goed pakken.
Van mijn gravel racer met Shimano 105 schijven zijn de remblokken achter versleten, tot op het veertje weggeremd.
Nu had ik nog een setje pads voor de mtb liggen (zonder die koelvinnen) en deze gemonteerd, dus zonder die koelvinnen. Ik zelf zie en merk geen problemen, zeker niet voor de omstandigheden waar ik de fiets voor gebruik.
Wat is jullie ervaring/mening met betrekking tot de koelvin varianten. Is dit marketing technisch bedacht?
Prijs verschil is best relevant, zo'n €10/set.
Ik heb hier nog een racer staan met 105 schijven en een mtb met xt M8100 remmen. Om een voorraadje aan te leggen wil ik graag 1 type hebben. Iemand tips
Nu had ik nog een setje pads voor de mtb liggen (zonder die koelvinnen) en deze gemonteerd, dus zonder die koelvinnen. Ik zelf zie en merk geen problemen, zeker niet voor de omstandigheden waar ik de fiets voor gebruik.
Wat is jullie ervaring/mening met betrekking tot de koelvin varianten. Is dit marketing technisch bedacht?
Prijs verschil is best relevant, zo'n €10/set.
Ik heb hier nog een racer staan met 105 schijven en een mtb met xt M8100 remmen. Om een voorraadje aan te leggen wil ik graag 1 type hebben. Iemand tips
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ik gebruik ook beide door elkaar, met en zonder vinnen. In NL heb ik nog geen verschil gevoeld.
Maar kan me voorstellen dat wanneer je in de Alpen een afdaling doet en je remmen maximaal aanspreekt veelvuldig en snel achter elkaar er sprake kan zijn van verschil en de fading in dat geval groter zal zijn bij de non-vin variant.
Maar kan me voorstellen dat wanneer je in de Alpen een afdaling doet en je remmen maximaal aanspreekt veelvuldig en snel achter elkaar er sprake kan zijn van verschil en de fading in dat geval groter zal zijn bij de non-vin variant.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16809
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Op Velofollies hoorde ik een standhouder zeggen dat er van bepaalde remblokken een variante met en een zonder koelvinnen bestaat.
De remeigenschappen zouden identiek zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Na controle gaat das dus niet lukken. De afmeting van de pads van de XT remmen zijn 32x16 waar de 105 (RS505) remmen 26x16 zijn.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Deze passen dus wel in de RS505 remmen.
https://www.mantel.com/shimano-k03s-res ... hxEALw_wcB
https://www.mantel.com/shimano-k03s-res ... hxEALw_wcB
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!