Zoals beloofd hierbij een verslag van de ronde van Picardië 2018.
Vrijdag rond de middag gearriveerd bij de accomodatie (domaine du Val). Mooi gelegen en strategisch ook (slechts 5 km van de start). Uur of twee richting de inschrijving. Op het parkeerterrein is het village depart ingericht en na ons te hebben ingeschreven (en tevergeefs geprobeerd on een bevoorrecht nummer te krijgen
) terug naar het huisje. De ouders van één van ons hebben aangeboden om bevoorradingspost te zijn en daar maken we natuurlijk dankbaar gebruik van. We geven onze bevoorradingszakken mee met twee bidons, wat repen en gelletjes. De afspraak is dat ze ergens voor de officiele bevoorrading een plekje langs het parcours zullen zoeken.
We verkennen per fiets de eerste 30 km. Inkiepinkie had al gezegd dat deze het lastigste waren en idd. valt het mij vies tegen. Natuurlijk hebben we al 4 uur in de auto gezeten en natuurlijk gaat het nooit goed de dag voor een evenement maar K.. wat valt dit tegen! Dit gaat niet meevallen om hier een uitslag te rijden. Enigszins teleurgesteld gaan we naar de hut. Ik zal jullie de vrijdagavond besparen maar veel fatsoenlijks wordt er niet besproken.
Na een onrustige nacht vertrekken we om 07.00 uur naar de start. We zijn dan wel te vroeg, maar dan staan we iig lekker vooraan (dat klopte dus
)
Ondertussen is de bevoorrading al op hun post bij de vuurtoren van Brighton
Dit lijkt een handige plek welke goed te herkennen is (en dat bleek later ook)
Ook de bevoorrading staat al klaar
Koersen dan maar! Startschot klinkt om even na 8 en zoals altijd vertrekken we als een kudde wilde paarden. Proberen op te schuiven (tevergeefs), remmen, optrekken, uitwijken etc. Wat een zenuwengedoe. Na 6 km duiken we de polder in. Alles gaat op een lint. De chaos wordt alleen maar groter. Brug over, haakse bocht links, 200m haakse bocht rechts enz. Langzaam maar zeker schuif ik wat op. Eerste helling buitenblad naar boven. Gaat goed! Dan tweede helling, deze is iets zwaarder. Ik probeer op buitenblad naar boven, achter op de 23. Net te zwaar, ik moet naar het binnenblad. Beginnersfout! Bij afschakelen loopt de ketting er aan binnenkant af. Gelukkig slaat hij niet vast maar ik moet van de fiets af. Ketting erop leggen, op gang komen en ondertussen komt iedereen weer voorbij
.
Bovenaan de helling overzie ik de schade. Peloton is in aantal stukken gebroken. Ik zit ergens rond plek 300 schat ik. Getver. Afijn, we moeten door. Ik beland in een groep waar niet echt doorgereden wordt. Hier was ik dus al bang voor. Even later passeren we helling af een forse valpartij. Oppassen hier, veel los split op de weg. Een aantal km verder worden we ingehaald door een man of 5 die serieus hard aan het fietsen zijn. Ik denk een aantal uit de valpartij die nog voor de uitslag gaan. één kerel in een AG2R pak rijdt echt schoftig hard. "the death or the Gladioles" denk ik en sluit aan. Dat gaat een stuk harder (eigenlijk te hard). Op km 60 zit ik te denken of dit wel goed komt, het gaat te hard en ik moet vals plat op teveel forceren om in het wiel te blijven. Met mij eigenlijk iedereen dus we laten Ag2R + drie wegrijden. We houden nu een groep over die wel wil rijden. Met een man of 20 draaien we lekker rond en halen de groep voor ons in. Zo rijden we langs de kust, misschien wel 50 man in onze groep.
De bevoorrading gaat perfect. Van ver zie ik de vuurtoren en heb dus tijd om rechts voor te sorteren en als een echte proffesional de tas aan te pakken. Grappig dit! Net echt! Even verder is de officiele bevoorrading, NIEMAND stopt. Kortom goed gedaan zo! Even verder slaat de 120 rechts af en rijden de echte mannen verder
Nu komt een saai stuk, Inkie had dit al gezegd. Er is nu een status qou. We halen slechts enkele eenlingen in maar worden zelf ook niet meer ingehaald. Zo'n 40 km voor het einde begint al langzamerhand het pokeren. Mensen die niet meer op kop willen komen, of soort demareren waarbij niemand het gat dicht wil rijden etc. 30 km voor de finish begint het weer een beetje te heuvelen. Ook hier zijn er iedere helling wel een paar die iets willen forceren. Dit lukt eigenlijk nog niet. De groep dunt bij iedere helling uit. Ik denk op het laatst nog 30 man (sorry inkie, geen vrouw). Het is tijd om de tegenstand in te schatten. Ik verdenk zo'n man of 6 er van dat ze in mijn cat. vallen. lastig in te schatten met bril en helm maar her en der zie ik wat grijs haar er van onder piepen, of gewoon een ouwe kop
. Als ik nog de illusie heb om ergens te eindigen moet ik deze in ieder geval achter me houden. Sommigen klimmen echt beter als mij maar ik sterf nog liever dan dat ik nu ga lossen (nou nou, beetje sterk verwoord).
De laatste 10 km is een aantal al echt bezig met positioneren. De verkenning van vrijdag (en de start van vanmorgen) hebben me geleerd dat de laatste km bochtig is en het laatste rechte stuk maar 100 meter. Nu komt mijn kermiskoers ervaring dan toch echt van pas. Als 4e stuur ik het finishdorpje in. Ik weet dat inhalen hier erg lastig wordt. Iemand demareert op 700 meter. Ideaal. Ik spring in zijn wiel en we slalommen door het dorp. 100meter voor de laatste bocht zie ik dat hij er door zit. Ik spring er overheen, knal de laatste bocht door en ga als eerste van mijn groep over de finish. Dat deel van de opdracht is in ieder geval gelukt
.
Definitieve uitslag: 67e overall, 9e in cat. 50-59. 38 gemiddeld over 191 km. Mooi resultaat. Vooraf hiervoor getekend. Zag later ook dat er inderdaad nog 6 in mijn groep in dezelfde cat. zaten. Dus tevreden gevoel, 9e is nu eenmaal leuker als 16e. Had er meer in gezeten? Misschien. Bij start vooraan en geen "pech" misschien één of twee groepjes eerder kunnen rijden. Maar mag niet mopperen. Als je een lekke band hebt ben je zowiezo klaar voor een uitslag en dat had ook zomaar gekund (stonden er echt veel langs de kant van de weg!)
Mooiste moment van de dag?
1: De soepele bevoorrading (die je dus NIET kan missen als je serieus mee wil doen), echt leuk om zo een echt koersgevoel te krijgen.
2: De sprint van de groep. Geeft de criteriumtijger in mij toch weer een goed gevoel
Wat mij verder nog opviel: De seingevers waren echt geweldig! overal voorrang, alle rotondes/kruisingen prima afgezet door vrijwilligers of gendarmes.