Pagina 2 van 4

Geplaatst: 14 jun 2010 11:35
door mepp
Met 15 man fietsen we één dag voor het profpeloton uit. We beginnen dus op 2 juli met de proloog (we mogen van 9.00-9.30 op het officiele parcours!). Omdat ze voor ons geen snelwegen afzetten, zullen we veel over de secundaire wegen fietsen. Maar start en finish zijn in dezelfde steden als het profpeloton. We worden begeleid door drie volgwagens. Verder worden we bijgestaan door een inspanningsfysioloog en voedingsdeskundige. De eerste adviseert ons voordat de bergen beginnen op reserve te rijden. Dus compact en groupe rijden en niet in het rood. De voedingsdeskundige heeft ons laten zien dat je het verlies aan koolhydraten nauwelijks kan bijeten. Dit wordt dus spannend!

We doen het overigens omdat het een enorme kick geeft. En voor het goede doel (www.tourforkika.nl).

Geplaatst: 14 jun 2010 13:13
door olleranip
[quote="Mepp"] ......Verder worden we bijgestaan door een inspanningsfysioloog en voedingsdeskundige.....[/quote]

Een goede mechaniciën lijkt me ook geen overbodige luxe....

Geplaatst: 14 jun 2010 13:26
door pfff
Mooi initiatief Mepp, zal een hele opgave worden, alle bovenstaande items zul je mee gaan maken denk ik, maar voldoende eten en drinken icm voldoende rust zal de grootste uitdaging worden. Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen, we willen natuurlijk wel een verslag

Geplaatst: 14 jun 2010 13:57
door moustache
Wat betreft het niet bijeten van koolhydraten kan kloppen. Dat heeft mijn vader in levende lijve ondervonden toen hij in 10 dagen naar Spanje is gefietst. Was 1600 km dus zo'n 160 per dag. De laatste 4 dagen was hij serieus aan het afzien omdat hij de koolhydraten niet meer binnen kreeg. Hij moest zo ongelooflijk veel eten, dat was niet leuk meer.

Geplaatst: 14 jun 2010 13:57
door 53x11
Lijkt me pittig. Een week lang 150-200k per dag heb ik ook regelmatig gedaan (zoals velen hier op het forum neem ik aan), maar 3 weken achter elkaar (en dan ook nog een stukkie meer) lijkt me vrij pittig. Goed eten en slapen lijkt me de sleutel tot succes.

(Ooit eens in 5 dagen van Maastricht naar Luzern gefiets in de stromende regen en slecht geslapen in lekkende scoutingtenten, en toen was ik er na die 800 km echt helemaal aan)

Geplaatst: 14 jun 2010 14:04
door alexd
Echt ongelovelijk zwaar zal het worden. Zo te lezen is er al wel aan veel gedacht, maar dit is echt een hele serieuze uitdaging hoor. Succes in ieder geval.

Geplaatst: 14 jun 2010 14:10
door stillekracht
Ik heb zelf met een groep de 100-Cols toch gereden. Ook in Frankrijk, maar een parcours wat een stuk zwaarder is. 4000Km met bijna 80Km hoogteverschil.

Wij hebben het in drie weken gefietst. Grofweg dus gemiddeld 200Km per dag met 4000Hm.

Wat is zwaar? Wisselende weersomstandigheden: van 40graden tot vorst en ook dagen met stromende regen bij amper 10 graden. Het enige wat je daar aan kan doen is in zeer goede conditie beginnen. Zorg ervoor dat je zeker niet teveel bent afgetraind! Zelf zat ik toen rond 10% vet. Minder was voor mij niet gewenst. In je trainingsperiode dus niet thuis blijven omdat het regent, maar hier dus ook mee trainen!

Het eten is een lastig punt. In ons geval zaten we elke dag in een ander hotel. Je moet dan maar zien dat je het juiste eten binnen krijgt. Bij mij heeft het een keer geresulteerd in een dag buikgriep. Als je de keuken niet vertrouwd er gewoon niet gaan eten!!

Verder elke gelegenheid nemen om te eten. Voor, tijdens en na het fietsen, eten eten en drinken en drinken.

Wat betreft de groep: vooraf duidelijke afspraken maken wat te doen in geval van onenigheid in de groep. Wie heeft het laatste woord? In ons geval hebben we iemand aangewezen die in geval van tweestrijd de knoop moest gaan doorhakken. (gelukkig niet meegemaakt)
Wat gaat voor in geval van ziekte of ongeval: het individu of het groepsbelang. Ook hier hadden wij vooraf afspraken over gemaakt.

Zorg ervoor dat iedereen mentaal sterk is. Leef zeer lang van tevoren toe naar zo'n evenement. Wij hebben een jaar lang de voorbereiding gehad. Af en toe een bijeenkomst, samen een klassieker rijden als training etc.

En verder? Gewoon trappen.....:-)

Geplaatst: 14 jun 2010 14:41
door mepp
Stillekracht, respect! We zijn, ondanks de sneeuw, sinds november serieus in training. De krachtverschillen tussen de renners zijn minder geworden. Maar vooral in de bergen zichtbaar. Stillekracht, welke afspraken hebben jullie gemaakt over individuele en groepsbelangen? De minder sterken moeten vooral niet te snel maar de sterkeren ook niet te langzaam (want daarvan wordt je ook moe en minder er is minder hersteltijd).

Geplaatst: 14 jun 2010 14:47
door 53x11
@Mepp: Met mijn Maastricht-Luzern tochtje (dat ineens niet zoveel meer voorsteld vergeleken met jullie onderneming ;-)) waren we op pad met allemaal super-competitieve roeiers. Bovendien allemaal zeer goed getraind, maar niet voor fietsen! Dan sloop je elkaar dus, m.n. bergop.
Mijn tip: maak subgroepjes met ongeveer even snelle klimmers en spreek vooral af SAMEN te klimmen. Ik zou zeer zeker niet de snelleren met de langzameren laten klimmen. De snelleren gaan zich hoe dan ook irriteren (iedereen wordt moe, dus ergernissen zijn er snel) en de langzameren willen zich niet laten kennen en doen een trapje meer, met als gevolg dat ze halverwege jullie Tour op zijn.

Geplaatst: 14 jun 2010 17:51
door mepp
Een kopgroep en een zogenaamde bus. En zeker niet alleen afdalen. Dit is ook ons plan. Wat betreft eten; we lunchen dagelijks kort. Drie weken alleen energierepen zal ons waarschijnlijk (letterlijk) de keel uitkomen. Maar wat zou dan wel goed zijn? Een voedzame lunch ligt gemakkelijk als een steen op je maag. Maar alleen een salade zet weinig zoden aan de dijk. Is een bord pasta snel verteerd?

Overigens kun je onze bevindingen tijdens de tour volgen op www.tourforkika.nl.

Geplaatst: 14 jun 2010 18:07
door pfff
Een pasta maaltijd kan snel verteren, hangt af van hoe gaar je m kookt, al dente kun je de pasta voor duurvoeding gebruiken, echt gaar is het snellere brandstof en zou het midner zwaar moeten liggen. Daar komt wel bij dat het allemaal sterk afhangt van de persoon die het op dat moment eet. Ik zelf verdraag heel weinig voedsel tijdens intensieve inspanning, een maatje van me kan echt van alles blijven eten zonder er een moment misselijk van te worden. Ik moet bij wijze van spreke al uitkijken dat ik niet te veel poeder in m'n bidon oplos, terwijl hij op hetzelfde moment appeltaartjes weg blijft stouwen.

Geplaatst: 14 jun 2010 18:14
door bartho
Ach, dat is wel te doen hoor, het kost je alleen wat meer uren dan de profs... Ik heb regelmatig zulke afstanden gereden in pakweg de zelfde tijd, maar dan ook nog met een loodzware hybride en 30 kilo bepakking. Dat houdt je lichaam best vol als je a) maar niet te vaak in het rood rijdt (bij voorkeur nooit) en b) fatsoenlijk eet en rust

Ik wilde altijd vroeg beginnen met fietsen, zodat ik rond de middag al flink wat kilometers had weggetrapt. Dat is een mentaal iets en daar moet je zoeken wat bij je past, al zal dat met een groep lastiger zijn. ik stond het liefst vroeg op en was dan fijn op tijd klaar, douchen, tentje op zetten, potje koken en nog wat lanterfanten voor het slapengaan.

Qua eten ben ik de energierepen altijd vrij snel spuugzat. Mijn filosofie: eet wat je lekker vindt. Op de één of andere manier krijg ik altijd een ongelooflijke behoeft aan bakken yoghurt, puddinkjes, cakejes en dat soort lekkernijen. Ik was altijd aangewezen op winkels, maar als je een volgauto hebt hoef je misschien ook niet zo op het gewicht en de omvang te letten. Dus waarom zou je dan jezelf pesten met ranzige energierepen? En 's avonds lekker een paar koude cola's wegtikken. mmmm.... Verder kan wat extra magnesium nog wel helpen voor rapper herstel. Zeker als je vaak last van kramp hebt kan dat wel fijn zijn.

En het belangrijkste: hou jezelf heel en fris... dus geen sprintjes doen, geen wedstrijdjes wie het eerst op de col is. Beheersing... Da's een uitdaging met een groep ;-)

Succes!!