Texel
Wat je op een beachracer zoal tegen kan komen tijdens een Texels kustlijnrondje? Nou, vanaf de veerboot, met de klok mee... Eerst pal langs de fraaie Mokbaai. Vanaf de Mokweg langs de Horsmeertjes naar het strand is het (deels) niet toegestaan en bovendien lastig om verderop een enigszins berijdbaar stuk strand te vinden. Over de Hoornderslag en dan nabij Paal 10 het strand op is sowieso mogelijk.
Om de Slufter heen fietsen kan/mag alleen via een omweg (deels gravel, grotendeels verhard). Namelijk onderlangs de Slufter, door de Muy zuidwaarts, vervolgens over de Muyweg, Zanddijk, Krimweg en dan bij Paal 28 het strand op voor de laatste 3 km richting de vuurtoren. (Tip: Verder zuidwaarts rijden over de 5 km-lange gravelweg door de Muy, en dan via de Ruigendijk naar de Zanddijk, et cetera.)
Ongeacht het getij wordt het strand vlakbij de vuurtoren wat zachter. Vanaf de Vuurtorenweg kan je — grotendeels buitendijks en volledig verhard — langs de Waddenzee fietsen, tot vlakbij de veerboot. Zie GPSies-route (61 km).
Om de Slufter heen fietsen kan/mag alleen via een omweg (deels gravel, grotendeels verhard). Namelijk onderlangs de Slufter, door de Muy zuidwaarts, vervolgens over de Muyweg, Zanddijk, Krimweg en dan bij Paal 28 het strand op voor de laatste 3 km richting de vuurtoren. (Tip: Verder zuidwaarts rijden over de 5 km-lange gravelweg door de Muy, en dan via de Ruigendijk naar de Zanddijk, et cetera.)
Ongeacht het getij wordt het strand vlakbij de vuurtoren wat zachter. Vanaf de Vuurtorenweg kan je — grotendeels buitendijks en volledig verhard — langs de Waddenzee fietsen, tot vlakbij de veerboot. Zie GPSies-route (61 km).
- razenderoeland
- Forum-lid
Mag ik hier, als geboren en getogen Texelaar, een aanvulling maken op de route die Buzz hierboven heeft gegeven. Als je van de boot komt en om de mokbaai heen fietst, kom je aan je rechterhand een vogeluitkijkpunt tegen. Fiets daar voorbij en ga zo'n 500 meter verderop rechtsaf het eerstvolgende verharde pad op. Als je dit pad doorrijdt kom je uiteindelijk op de Hors uit. Een grote zandvlakte op de zuidpunt van Texel.Hier kun je rechtsaf fietsen en op die manier op het strand uitkomen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
- Infinito GB
- Forum-lid
Volgens staan er in het gebied van de onderste foto ( strand bij vuurtoren de Cocksdorp) wel wat waarschuwingsbordjes voor drijfzand. Weet niet hoeveel waarde er aan de bordjes gehecht moet worden. Ik heb het zelf nooit uitgetest.
Ik laat het weten, en als je een tijdje niks van me hoort weet je het ookG.B. Lux Dream schreef: Weet niet hoeveel waarde er aan de bordjes gehecht moet worden. Ik heb het zelf nooit uitgetest.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
Hierboven beschreef ik die route reeds als volgt... “Vanaf de Mokweg langs de Horsmeertjes naar het strand is het (deels) niet toegestaan en bovendien lastig om verderop een enigszins berijdbaar stuk strand te vinden.”razenderoeland schreef:Mag ik hier, als geboren en getogen Texelaar, een aanvulling maken op de route die Buzz hierboven heeft gegeven. Als je van de boot komt en om de mokbaai heen fietst, kom je aan je rechterhand een vogeluitkijkpunt tegen. Fiets daar voorbij en ga zo'n 500 meter verderop rechtsaf het eerstvolgende verharde pad op. Als je dit pad doorrijdt kom je uiteindelijk op de Hors uit. Een grote zandvlakte op de zuidpunt van Texel.Hier kun je rechtsaf fietsen en op die manier op het strand uitkomen.
Op dat verharde pad naar de Horsmeertjes toe is fietsen nog toegestaan, maar op de omliggende voetpaden niet (en naar verluidt wordt er redelijk vaak gecontroleerd). Bedenk daarbij dat je vanuit de Hors nog een flinke eind zal moeten fietsen/lopen (?) — deels over mulle zandstroken, tussen talloze babyduintjes door — om bij de Noordzee te geraken. Hoe dan ook, het is zeker een mooie route.
Ik wil ook het strand op, en ga op de fiets heen, dus helaas gaat de racer niet mee.robbiey schreef:lekker je racefiets mee, mijn god wat kan je daar knallen als je wind mee hebt! kijk alsjeblieft uit met dagjemensen met wind mee lijkt je wel een straaljager daar!
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
-
- Forum-lid
Naar texel altijd op de mtb. Op de racefiets heb je niet Zo veel mogelijkheden. De vaste mtb route blijft ook altijd een aanrader.
- razenderoeland
- Forum-lid
Niet veel mogelijkheden qua racefietsen op Texel???
Het is heel eenvoudig mogelijk 120 kilometer over Texel te rijden zonder dat je een weggetje dubbel rijdt.
Het is heel eenvoudig mogelijk 120 kilometer over Texel te rijden zonder dat je een weggetje dubbel rijdt.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
- Forum-lid
Ongetwijfeld
Nou oké, voor de aardigheid maar eens een iets langer race-rondje op Texel uitgestippeld, met start/finish bij de veerboot. Zie GPSies-route. Uitgangspunt daarbij is...
• Alles over verharde wegen, op twee (fraaie) schelpenpaden na.
• Inclusief de mooiste weggetjes.
• Met een grote boog om het centrum van De Koog en Den Burg.
• Nagenoeg geen drukke, doorgaande wegen (zoals de Pontweg, Postweg en de Hoofdweg).
• Geen ene meter twee keer rijden, ook niet in tegengestelde richting. Kortom, één lang rondje van 140 km...
• Alles over verharde wegen, op twee (fraaie) schelpenpaden na.
• Inclusief de mooiste weggetjes.
• Met een grote boog om het centrum van De Koog en Den Burg.
• Nagenoeg geen drukke, doorgaande wegen (zoals de Pontweg, Postweg en de Hoofdweg).
• Geen ene meter twee keer rijden, ook niet in tegengestelde richting. Kortom, één lang rondje van 140 km...