Ketting slaat door
Kijk, je FM heeft er blijkbaar naar gekeken en ziet zo niet de oorzaak. Wel geeft hij aan dat je onderdelen slijtagesporen laten zien en dat ze niet evenredig verslijten. Vandaar mijn advies om de ketting, cassette EN voorblad(en) te vervangen omdat deze combinatie in zijn geheel goed op elkaar moet aansluiten, zodat je alle veelvoorkomende en basale oorzaken kunt uitsluiten.
Ik rij per definitie niet met (half)gare onderdelen. Speling op je cassette is trouwens niet normaal. Als je geen spacer mist, dan kan er ook een naaflager gaar zijn. En heb je alleen speling op de cassette, of op de combinatie body+cassette? In het eerste geval kan de sluitring niet goed vast zitten.
Ik rij per definitie niet met (half)gare onderdelen. Speling op je cassette is trouwens niet normaal. Als je geen spacer mist, dan kan er ook een naaflager gaar zijn. En heb je alleen speling op de cassette, of op de combinatie body+cassette? In het eerste geval kan de sluitring niet goed vast zitten.
Elke fietsenmaker, die naam waardig, kan je vertellen dat een nieuwe ketting op een cassette waar je al duidelijk bramen ziet bijna altijd gaat overslaan op die kroontjes met bramen.
Die cassette is dan niet echt versleten en met een gebruikte ketting zou je daar nog wel een tijdje mee verder kunnen maar een nieuwe ketting slaat dan over. Heb het al vaak genoeg meegemaakt helaas.
Ketting, kettingbladen en cassette slijten niet gelijk dus een beetje zonde van het geld als je bij een versleten ketting de rest ook gaat vervangen.
Ik zou wel graag eens weten waar die ketting telkens brak. Was dat een schakel die doormidden brak?
Die cassette is dan niet echt versleten en met een gebruikte ketting zou je daar nog wel een tijdje mee verder kunnen maar een nieuwe ketting slaat dan over. Heb het al vaak genoeg meegemaakt helaas.
Ketting, kettingbladen en cassette slijten niet gelijk dus een beetje zonde van het geld als je bij een versleten ketting de rest ook gaat vervangen.
Ik zou wel graag eens weten waar die ketting telkens brak. Was dat een schakel die doormidden brak?
-
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28
@Raymond62 de ketting die 2 keer "brak" was een kmc 11 speed (verdere specificaties heb ik niet). Hij brak niet echt maar er werd telkens een schakel "opengeplooid". Alsof er een zijwaartse kracht op de ketting stond waardoor de schakels werden opengeplooid. Het was trouwens niet de quick link die openplooide maar gewoon een willekeurige schakel in de ketting. Ik weet dat ik nogal wat aan cross-chaining doe (bijna altijd 46t vooraan zelfs als ik in het bos rij) maar dat kan nooit zo extreem zijn dat een ketting openplooit.
Kennelijk toch wel.....Gies-Biker schreef: ↑16 dec 2018 09:52 Ik weet dat ik nogal wat aan cross-chaining doe (bijna altijd 46t vooraan zelfs als ik in het bos rij) maar dat kan nooit zo extreem zijn dat een ketting openplooit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
want: als TS de ketting en cassette vervangt en hij nog steeds zou doorslaan, dan ligt het toch echt aan het voorblad. En ondanks dat deze er mogelijk niet versleten uitziet, kan ook maar 1 rot tandje voor problemen zorgen.
TS: kun je anders eens wat foto's plaatsen van je cassette (op de body), ketting, voorblad e.d.?
TS: kun je anders eens wat foto's plaatsen van je cassette (op de body), ketting, voorblad e.d.?
Hier ontgaat me echt elke vorm van logica.
Dus omdat het eventueel zo zou kunnen zijn dat na vervanging van cassette en ketting de zaak nog steeds doorslaat ga je maar meteen tevens de voorbladen vervangen.
Ik zou een andere fiets kopen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
@Gies-Biker, een ketting plooit ooit open aan de schakel met de breekpin als ze slecht geponst is maar 2x en dan een gewone schakel (kmc zit altijd gemonteerd met "missing link") dan sluit ik mij aan bij @Keezx.
Misschien kunnen die KMC kettingen slecht tegen extreme buiging en (wederom) misschien kunnen de Shimano kettingen daar beter tegen maar ik zou toch in het vervolg ook eens het binnenblad gebruiken.
Tenslotte heb je dat ook betaald hé
Misschien kunnen die KMC kettingen slecht tegen extreme buiging en (wederom) misschien kunnen de Shimano kettingen daar beter tegen maar ik zou toch in het vervolg ook eens het binnenblad gebruiken.
Tenslotte heb je dat ook betaald hé
Als ze bij de TD besluiten bij elke 'storingsanalyse' alles te vervangen in de keten, dan worden ze gauw naar huis gestuurd.
Doel is hier de storingsbron te vinden en dat deel aan te passen of te vervagen. Als je alles zou willen vervangen, ga dan naar de FM en maak hem blij: "vervang de hele drivetrain eventjes voor me, FM"
Foto's helpen!
Doel is hier de storingsbron te vinden en dat deel aan te passen of te vervagen. Als je alles zou willen vervangen, ga dan naar de FM en maak hem blij: "vervang de hele drivetrain eventjes voor me, FM"
Foto's helpen!
Wat diversen hier al gezegd hebben, speling op de cassette hoort gewoon niet. Als dat ding op en neer gaat schuiven dan komt er best wel wat druk op de zijkant van de ketting te staan, juist waar het niet op berekend is en juist waar de ketting breekt.
Ik gok dat je een spacer mist of dat er iets op je naaf naar zijn grootje is. Waarschijnlijk het eerste en waarschijnlijk heb je daar met een Shimano ketting minder last van gehad dan met KMC.
Ik gok dat je een spacer mist of dat er iets op je naaf naar zijn grootje is. Waarschijnlijk het eerste en waarschijnlijk heb je daar met een Shimano ketting minder last van gehad dan met KMC.
Zeer waarschijnlijk gewoon cassette ingesleten. Ik lees dat je veel in het bos fietst. Dan kan het best snel gaan. Of fiets even een tijdje rustig op de weg dan slijt de ketting weer in op de cassette en gaat het na verloop van tijd weer beter. Moet je wel willen natuurlijk een tijdje met risico op doorschietende ketting rondfietsen.
Beetje speling voelen als je aan de cassette zit kan komen doordat er wat lichte speling op de body zit.
Dit is bij veel typen gebruikelijk. Ook in nieuw staat. Kun je echt de cassette zelf heen en weer schuiven dan is dat niet goed en mist er een spacer. Dit zal niet de oorzaak zijn van doorschietende ketting, maar kan wel te maken hebben met het breken van de ketting. Als je aanzet op een krans die los ligt en een beetje schuin getrokken wordt is dat niet al te best voor je ketting. Doorschieten op een voorblad komt zoals Keezx impliceert alleen voor als ze echt helemaal totaal gaar zijn.
Beetje speling voelen als je aan de cassette zit kan komen doordat er wat lichte speling op de body zit.
Dit is bij veel typen gebruikelijk. Ook in nieuw staat. Kun je echt de cassette zelf heen en weer schuiven dan is dat niet goed en mist er een spacer. Dit zal niet de oorzaak zijn van doorschietende ketting, maar kan wel te maken hebben met het breken van de ketting. Als je aanzet op een krans die los ligt en een beetje schuin getrokken wordt is dat niet al te best voor je ketting. Doorschieten op een voorblad komt zoals Keezx impliceert alleen voor als ze echt helemaal totaal gaar zijn.