Mavic vastzittende spaak nippels
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik hoor hier iedereen over staal en rvs. Volgens mij is de spaak en nippel alu.
De spaken gaan vooral vastzitten door zweet en pekel. Maar ook door vuil etc.Ik heb het bij crossmaxen ook wel gehad. Meestal bleef het spaakgat wel goed. Maar een mavic velg vevangen kostje je altijd een aantal nieuwe spaken.
Eerst goed inspuiten met wd 40 en kruip olie en dit twee drie keer doen en pas na een paar dagen beginnen met draaien.
De spaken gaan vooral vastzitten door zweet en pekel. Maar ook door vuil etc.Ik heb het bij crossmaxen ook wel gehad. Meestal bleef het spaakgat wel goed. Maar een mavic velg vevangen kostje je altijd een aantal nieuwe spaken.
Eerst goed inspuiten met wd 40 en kruip olie en dit twee drie keer doen en pas na een paar dagen beginnen met draaien.
Zonder te weten welk materiaal het is heeft speculeren over oplossingen weinig zin...
We hebben nu gehad :
RVS, meest waarschijnlijk., mogelijk ferritisch RVS , dat laat wel eens roestsporen zien
Gewoon staal, zeer onwaarschijnlijk, die zijn altijd gegalvaniseerd en dat is onmiskenbaar.,
Alu komt sporadisch voor, Wd40 en kruipolie doen helemaal nix op alu-oxide.,
We hebben nu gehad :
RVS, meest waarschijnlijk., mogelijk ferritisch RVS , dat laat wel eens roestsporen zien
Gewoon staal, zeer onwaarschijnlijk, die zijn altijd gegalvaniseerd en dat is onmiskenbaar.,
Alu komt sporadisch voor, Wd40 en kruipolie doen helemaal nix op alu-oxide.,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Dat is zeker niet altijd zo.wasbeer2006 schreef: ↑28 mei 2019 08:12 Maar een mavic velg vevangen kostje je altijd een aantal nieuwe spaken.
De nippels gaan trouwens niet zozeer vastzitten in het schroefdraad in de velg (dat gebeurt ook wel) maar vaker aan de spaak zelf. Onder de nippel, die om de spaak heen draait, dringt namelijk vuil en op den duur zit de nippel muurvast aan de spaak.
Ik heb Mavic al enkele malen verteld dat ze tussen de nippel en spaak wat vet moeten doen.
Als je dus met kruipolie gaat werken moet je vooral ook wat onder de nippel laten lopen en niet alleen het schroefdraad doen.
Zie: http://www.maatwielen.nl/Uitleg/uitleg1.html
Groeten,
Hans
Laatst gewijzigd door Maatwielen op 04 jun 2019 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 28 jul 2012 17:23
Dank allen voor de reacties.
Gisteren nog even gekeken met een fietsenmaker (lastig om de velg goed te zien bij de Cosmics) en zowel de velg als de spaken hebben veel contact erosie. Ik ga nog een laatste poging wagen om de spaken te spannen en een enkele te vervangen indien nodig, maar vrees dat de velgen toch echt op zijn aan het einde van het jaar...
Gisteren nog even gekeken met een fietsenmaker (lastig om de velg goed te zien bij de Cosmics) en zowel de velg als de spaken hebben veel contact erosie. Ik ga nog een laatste poging wagen om de spaken te spannen en een enkele te vervangen indien nodig, maar vrees dat de velgen toch echt op zijn aan het einde van het jaar...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De nippels gaan trouwens niet zozeer vastzitten in het schroefdraad in de velg (dat gebeurt ook wel) maar vaker aan de spaak zelf. Onder de nippel, die om de spaak heen draait, dringt namelijk vuil en op den duur zit de nippel muurvast aan de spaak.
Ik heb Mavic al enkele malen verteld dat ze tussen de nippel en spaak wat vet moeten doen.
[/quote]
Dat klopt inderdaad. de spaak gaat vaak vastzitten in de nippel, waardoor ik vaak de nippel kapot draaide (waren crossmax wielen)
Heeft mavic nog iets met het laatste gedaan??
Ik deed dat zelf bij terugplaatsen wel, de nippel opschuiven en vet eronder.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Dat klopt inderdaad. de spaak gaat vaak vastzitten in de nippel, waardoor ik vaak de nippel kapot draaide (waren crossmax wielen)wasbeer2006 schreef: ↑29 mei 2019 09:40De nippels gaan trouwens niet zozeer vastzitten in het schroefdraad in de velg (dat gebeurt ook wel) maar vaker aan de spaak zelf. Onder de nippel, die om de spaak heen draait, dringt namelijk vuil en op den duur zit de nippel muurvast aan de spaak.
Ik heb Mavic al enkele malen verteld dat ze tussen de nippel en spaak wat vet moeten doen.
Heeft mavic nog iets met het laatste gedaan??
Ik deed dat zelf bij terugplaatsen wel, de nippel opschuiven en vet eronder.
[/quote]
Ja, ik doe dat uiteraard ook. Ik denk niet dat Mavic dat nu ook doet, helaas. Zulke suggesties vindt men vaak sympathiek, maar er iets mee doen is iets anders.
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Maatwielen schreef: ↑29 mei 2019 10:49wasbeer2006 schreef: ↑29 mei 2019 09:40De nippels gaan trouwens niet zozeer vastzitten in het schroefdraad in de velg (dat gebeurt ook wel) maar vaker aan de spaak zelf. Onder de nippel, die om de spaak heen draait, dringt namelijk vuil en op den duur zit de nippel muurvast aan de spaak.
Ik heb Mavic al enkele malen verteld dat ze tussen de nippel en spaak wat vet moeten doen.
Ja, ik doe dat uiteraard ook. Ik denk niet dat Mavic dat nu ook doet, helaas. Zulke suggesties vindt men vaak sympathiek, maar er iets mee doen is iets anders.
Dat klopt inderdaad. de spaak gaat vaak vastzitten in de nippel, waardoor ik vaak de nippel kapot draaide (waren crossmax wielen)
Heeft mavic nog iets met het laatste gedaan??
Ik deed dat zelf bij terugplaatsen wel, de nippel opschuiven en vet eronder.
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik heb toen ook Mavic Frankrijk over het contacterosie probleem aangeschreven. Als antwoord daarop kreeg ik van Codagex België de garantievoorwaarden opgestuurd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Herkenbaar probleem. Mijn Cosmic SLE achterwiel afgelopen week bij het "proberen" kapot gedraaid. Nippels zaten muurvast. 1 spaak gebroken, de spaak ernaast een scheur in de velg. (waarschijnlijk zat er al een onzichtbaar haarscheurtje). Volgens mij komt die corrosie ook omdat er heel makkelijk water in die velgen van de Cosmic blijft staan. Als je je fiets afspoelt met een tuinslang hoor je dat al en kan het best even duren voordat het water uit de velg is gelopen.
Voor mij dubbel pech, had net mijn lagers vervangen en een hubdoctor unit op de naaf freehub gezet :-/
Voor mij dubbel pech, had net mijn lagers vervangen en een hubdoctor unit op de naaf freehub gezet :-/