compact of juist dual
Dank je. Moet eerst maar via een testrit gaan ondervinden of "het lekker draaien" op de 53 ook bij een 50 het geval zal/kan zijn. Mijn meest gebruikte vlakke combinatie is 53/ 17-19-21. Misschien ook wel een kwestie van wennen, wie weet.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
@Floris of je nu - bij wijze van spreken - 51*17 of 36*12 draait maakt natuurlijk geen f*ck uit.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
In afgelegde meters, aantal omwentelingen of snelheid zal dat wel, maar waarom lees ik dan vaak dat vele niet kunnen wennen aan een compact of dat ze het niet lekker vinden draaien en dan met name de 50?
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Kan 2 redenen verzinnen:
1) 53x16 (bijvoorbeeld) is bijna hetzelfde als 50x15, maar niet helemaal
2) Het zit tussen de oortjes
Tenzij je een heel minitieuze prof bent die minstens 30k per jaar maakt (en dan nog!) lijkt me het feit dat je 'last' hebt van reden 1 erg onwaarschijnlijk.
Tenzij je een heel minitieuze prof bent die minstens 30k per jaar maakt (en dan nog!) lijkt me het feit dat je 'last' hebt van reden 1 erg onwaarschijnlijk.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
53x11 schreef:Kan 2 redenen verzinnen:
Met 30k per jaar ben je wel gewend aan de iets andere verhoudingen lijkt me.
Ik zou geen reden kunnen verzinnen, dus ik houd het bij 2)
Je hebt wel wat meer overlap tussen binnen- en buitenblad (als je er een 39 op gooit), maar het ging om het buitenblad hier.
Ik heb altijd tripple gereden en heb nu op mijn nieuwe fiets een compact. 50/34 voor en 12/27 achter volgens mij. Rij altijd op het grote blad tussen de 90 en 100 toeren. Ik ben totaal geen prof, maar kan hier prima mee overweg, ook in de heuveltjes.
In de hooggebergte ben ik nog niet geweest, maar dat ga ik van de zomer ondervinden
In de hooggebergte ben ik nog niet geweest, maar dat ga ik van de zomer ondervinden
Bianchi SL3, Pantani Vive!!
Colnago CX-1
Colnago CX-1
freakish schreef:+1
Als je zo twijfelt aan al die combinaties, neem dan een triple. Ik rij zelf gewoon met v53/39 a12/25 en woon in het wonderschone Limburgse heuvelland. Hier kan ik prima mee overweg en ik ben echt geen supertalent.
+1
ik kom ook overal zeer goed mee weg met dat verzet
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Foosho schreef:(...)
Je hebt wel wat meer overlap tussen binnen- en buitenblad (als je er een 39 op gooit), maar het ging om het buitenblad hier.
Klopt, maar in de polder is wat meer overlap juist wel prettig, want dan hoef je minder vaak tussen binnen en buitenblad te schakelen. In de bergen wil je juist een grote range.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?