Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke minipomp?

Traveler
Forum-lid

Gebruikersavatar Traveler 17 feb 2019 09:52

razenderoeland schreef: 16 feb 2019 20:16
Traveler schreef: 16 feb 2019 20:08 Ander binnenbandje, zo eentje waarbij het topje van het ventiel niet los draait omdat hij er vast inzit.
Met je huidige bandje heb je ook niks aan die Lezyne met zijn slangetje dat je er op moet draaien.
Misschien dat het niet erg duidelijk stond vermeld, maar het bovenste stukje van het ventiel was niet afgebroken, maar losgedraaid uit de binnenband. Dit hele losgedraaide gedeelte bleef dus in het pompje zitten. Waarschijnlijk tijdens de fabricage niet vast genoeg gedraaid. Overigens betrof het hier Schwalbe binnenbanden.

En voor wat betreft CO2 patronen, ongetwijfeld zijn die adviezen goed bedoeld, maar voor mij niet relevant meer.
Je was wel duidelijk en mijn reactie was daar ook op gebaseerd!
Er zijn bandjes (Vittoria) waar het bovenste deel van het ventiel vast inzit. Dan heb je het probleem met een slangetje dat je weer moet losschroeven niet.

Verder heb ik net als Daniel alleen maar goede ervaringen met de Lezyne roaddrive in combinatie met Vittoria light biba.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 17 feb 2019 10:35

• waar is de tijd dat je nog van de mooie framepompen had die je onder de bovenbuis in het frame klemde? Zefal was een goed merk.
  • CO2=patronen zijn duur en niet zo milieuvriendelijk. En dan bedoel ik niet dat beetje broeikasgas dat er in zit (dat zou anders toch als overschot bij de ammoniakfabriek in de atmosfeer geleid worden), maar het maken en transporteren van de capsule om een keer je band mee op te pompen.
  • en dan zwijg ik nog over hen die de gebruikte capsule in de berm deponeren (of erger, maar off topic: de gebruikte biba)
  • Een met CO2 opgepompt bandje moet je na een tijdje leeg laten lopen en opnieuw oppompen met lucht, want de CO2 diffundeert een stuk sneller door het rubber.
  • Het losdraaiende ventielkerntje is inderdaad een dingetje, maar min of meer CO2/pomp-onafhankelijk. Past de zelfdiscipline toe door bij elk nieuw bandje dat binnenstukje even met een cota (combinatietang) vast te draaien
  • de meeste pompjes geven voldoende druk om thuis te komen
  • wat helpt is - als je met een groepje bent - iedereen even te laten pompen voor het beste resultaat; wij fietsers hebben in zijn algemeenheid niet zo goed ontwikkelde armspieren en de verzuring slaat snel toe ;)
  • voor MTB-banden of erger moet je natuurlijk geen racepompje gebruiken, tenzij je masochist bent natuurlijk.

codex
Forum-lid

codex 17 feb 2019 12:55

Hier heb je tenminste mooi wat ervaringen van kopers op de site van Mantel.(van een hele serie mini pompjes).
Mantel >boven de 29 euro geen verzendkosten.
https://www.mantel.com/minipomp

Ik heb zelf een Ali pompje en tot heden nog nooit gebruikt.(past in het zadeltasje).Wel even thuis geprobeerd en dat ging goed.
Wel een mooi stevig robuust ding. (~zonder dat je daar zo'n slangetje uit moet halen).

En ik heb nog zo'n dure van Lezyne.Maar die is wat langer en daardoor beter geschikt voor zo'n klemsysteem bij je bidonhouder schroeven.
Lezyne maken ze ook wel voor andere merken als Cannondale.

Dit is ongeveer degene die ik heb van Ali.
Zijn echt mooi klein en kan zo in een zadeltasje.

Zijn ook wel andere types van en ook wel met slagentje en je moet even uitvogelen welke het goedkoopst is e.d.

https://nl.aliexpress.com/item/45g-Port ... 0000000000

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 17 feb 2019 18:41

Bedankt voor jullie bijdragen. Tesamen met de reviews op de diverse sites heb ik besloten een Lezyne Pressure Drive Medium te bestellen. Zal waarschijnlijk betekenen dat deze met een houder op de fiets wordt gemonteerd.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

roelw
Forum-lid

roelw 18 feb 2019 11:57

sloeren schreef: 16 feb 2019 22:22
Als je wat onhandig bent of weinig kracht in je handen hebt kan zo'n slangetje fijn zijn; anders heeft het geen meerwaarde maar is nóg een schakel in het systeem.
Een slangetje biedt wel een grote meerwaarde tegen afbreken van het ventiel ten opzichte van een pomp die je rechtsreeks op het ventiel monteert.

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 18 feb 2019 13:17

Ik heb ook al vaker problemen onderweg gehad met loskomende ventielkernen. Zowel icm CO2 als pompje. Daarom draai ik tegenwoordig standaard de kern extra vast zodra ik een nieuw bandje uit de verpakking haal. Of idd gewoon biba's met vaste kern.

En goede ervaringen met minipompje van Lezyne.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 feb 2019 13:43

codex
Forum-lid

codex 18 feb 2019 17:50

@Razende Roeland schreef dat hij van Texel naar St.Anne(parochie) wou rijden.

Als je weer eens deze kant opkomt.... dan zou ik je aanraden om eens nabij St.Anne te kijken nl bij het buurtschap Zwarte Haan.

Je kan daar ook wel een bakje koffie halen en er is een prachtig uitzicht naar de waddeneilanden.

Het is een bijzonder buurtschap/plekje aan het eind van het Friese (Biltse)land.
Vroeger ging daar de boot naar Ameland ook vandaan.Nu is dat al tientallen jaren Holwerd.
(Dit omdat de geul is dichtgeslibt.)

Zwarte Haan wordt ook wel gezien als de ultieme startplaats van het Jabikspaad, de Friese Camino de Santiago.

Ala het eb is kan je zo naar Ameland lopen met de fiets op de rug.Moet je wel een gids meenemen.En dan is het eilandje hoppen tot Texel. ;)

Wat 90% van de nederlanders niet weten dat Friesland 4 waddeneilanden heeft.
Schiermonnikoog dus ook.

Zwarte Haan info> https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Haan

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 20 feb 2019 08:36

Bedankt voor de tip. We (mijn vrouw en ik) zullen daar binnenkort zeker eens langs gaan, de buurt verkennen. Onze zoon en schoondochter wonen sinds oktober in het gehucht Ny Altoenae. Dat ligt 2 kilometer boven St.Anne, en Zwarte Haan is daar ook niet zo ver bij vandaan.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 20 feb 2019 10:30

Er zijn vele goede minipompen. Minipompjes met een slangetje zijn af te raden, omdat je bij het draaien vaak de kop van je ventiel eraf draait.

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 20 feb 2019 10:43

HarryuitHilversum schreef: 20 feb 2019 10:30 Er zijn vele goede minipompen. Minipompjes met een slangetje zijn af te raden, omdat je bij het draaien vaak de kop van je ventiel eraf draait.
koop banden met vast ventiel? of draai ze vast;
trouwens met de lezyne pompjes heb ik er geen last meer van, de topeak af en toe, had wel altijd een plastiek ventiel sleuteltje me justi n case.

pompen die vast op de band worden gezet; daarmee scheur je toch ook geen ventiel van je binnenband? maar het is wel mogelijk.

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 20 feb 2019 10:51

Rekening houden met het soort ventiel bij aankoop? Op weg met een ventielsleuteltje? Nu geen last meer van? Thanx for proving my point!
Ik heb te vaak te lang langs de kant van de weg gestaan omdat iemand zo nodig zo'n lezyne pompje met slangetje wilde gebruiken. In mijn fietsgroep zijn ze in de ban gedaan.

Plaats reactie