Afsluiting fietspad afsluitdijk 1-4-2019 tot 2025 (was 1-4-2022)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Tja, de vraag is wat je wel en niet kunt doen en tegen welke kosten.
- IJmuiden, daar is gewoon de hele oeververbinding eruit. Een pont is het enige wat je kan doen (of omfietsen).
- Op afsluitdijk en houtribdijk, enigzins afhankelijk van de werkzaamheden, kan je het fietspad tijdelijk verleggen. Maar gezien de lengte van de dijken en de werkzaamheden, is dit een vrij omslachtig en dus dure operatie (afsluitdijk gaan ze de hele noordoever vernieuwen, dan moet je ofwel de fietsers langs de snelweg leiden ofwel een nieuw pad aan de zuidoever bouwen....) . Daar komt dan bij dat het fietsverkeer op die dijken, economisch gezien, amper waarde heeft. En met een pendelbus, speciaal voor fietsen, is aan een alternatief voldaan.
Het zou ook niet mijn wenselijke keuze zijn geweest. Maar ik kan het wel begrijpen.
Je zou dit politiek nog een punt kunnen geven, met aankomende verkiezingen. Daar zit wellicht meer waarde voor besluitvormers dan die economische waarde van het fietsverkeer over de dijken.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe dat van de zomer zal gaan, als de fietsafsluiting nog altijd matig bekend is en er veel vakantiefietsers over de dijk gaan/willen. de bus klinkt ruim met 15 fietsen en 25 plekken. Maar dat is natuurlijk zo vol als je een uurtje moet wachten.
- IJmuiden, daar is gewoon de hele oeververbinding eruit. Een pont is het enige wat je kan doen (of omfietsen).
- Op afsluitdijk en houtribdijk, enigzins afhankelijk van de werkzaamheden, kan je het fietspad tijdelijk verleggen. Maar gezien de lengte van de dijken en de werkzaamheden, is dit een vrij omslachtig en dus dure operatie (afsluitdijk gaan ze de hele noordoever vernieuwen, dan moet je ofwel de fietsers langs de snelweg leiden ofwel een nieuw pad aan de zuidoever bouwen....) . Daar komt dan bij dat het fietsverkeer op die dijken, economisch gezien, amper waarde heeft. En met een pendelbus, speciaal voor fietsen, is aan een alternatief voldaan.
Het zou ook niet mijn wenselijke keuze zijn geweest. Maar ik kan het wel begrijpen.
Je zou dit politiek nog een punt kunnen geven, met aankomende verkiezingen. Daar zit wellicht meer waarde voor besluitvormers dan die economische waarde van het fietsverkeer over de dijken.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe dat van de zomer zal gaan, als de fietsafsluiting nog altijd matig bekend is en er veel vakantiefietsers over de dijk gaan/willen. de bus klinkt ruim met 15 fietsen en 25 plekken. Maar dat is natuurlijk zo vol als je een uurtje moet wachten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hoe moeilijk? Ze gaan de halve kering vernieuwen en ophogen, en wel de hele noordzijde. Op de plek van het fietspad komt een paar meter aarde. Ze vernieuwen in feite de hele dijk vanaf de vangrail snelweg tot de waddenzee, waarbij dat stuk hoger en breder gaat worden (met dan een fietspad aan zowel de binnendijkse als de buitendijkse kant).
Ookal doen ze niet de 32km in 1 keer, maar in stukjes, op de betreffende stukjes ga je gewoon geen plek hebben voor een noodfietspad oid. Het is niet een 13 in een dozijn wegafsluiting/vernieuwing die ze gaan uitvoeren.
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/pr ... fsluitdijk
Ookal doen ze niet de 32km in 1 keer, maar in stukjes, op de betreffende stukjes ga je gewoon geen plek hebben voor een noodfietspad oid. Het is niet een 13 in een dozijn wegafsluiting/vernieuwing die ze gaan uitvoeren.
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/pr ... fsluitdijk
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/241559/w ... mijn-omzet
Alex Terpstra van lunchroom Het Monument kreeg pas afgelopen vrijdag een brief van Rijkswaterstaat. "Het was wel even schrikken. Er komen jaarlijks meer dan 40.000 fietsers over de dijk. We hebben vorig jaar oktober nog overleg gehad en toen was er geen enkele sprake van afsluiting. We zouden altijd bereikbaar blijven."
Fietsbus
De bereikbaarheid van de lunchroom blijft, want Rijkswaterstaat zet speciale fietsbussen in die van Den Oever naar Breezanddijk en Kornwerderzand rijden. Er is ook een halte bij het monument. "Maar wie gaat er met zijn fiets in de bus zitten? Fietsers willen de dijk beleven en niet vanuit de bus. Die kiezen gewoon een andere route."
Terpstra is zich nog aan het beraden, maar hij overweegt juridische stappen om het mogelijk mislopen van omzet te compenseren. "We zullen het er niet bij laten zitten, want dit is echt idioterie."
Start in Amsterdam, exacte verzamelpunt nog even onder voorbehoud bij Durgerdam. (heb je mooie plek om auto's neer te zetten, voor mensen die met auto komen)
Ik ben nog even in overleg met wat andere mensen die mee willen fietsen of we de kleine variant (door Flevopolder) of grote variant (langs Kampen zegmaar) gaan fietsen, grote variant is natuurlijk wel mooiere route.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Met zo'n pendelbus zullen ook wel weer de nodige Strava KOMmetjes binnengehaald worden
Weer of geen weer....één van twee is er altijd