nieuwe db wielen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14214
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Setje handgespaakt kan ook mijn 33mm wegen 1290 gram en mijn 55mm 1480 de 38 en 44 zitten daar tussenin.
kosten waren 1100 per set 24 spaaks, wel midhook dus max 6.5 a 7 bar.
Een alleskunner zou bij mij een 38 of 44 zijn. Ik denk een 38, dan stopt de weegschaal bij 1320. Ik heb er een soort spijt van 33 is wel heel laag (In een Foil) 55 staat perfect, maar is zeker voor geen alleskunnen, achter gaat het wel,
kosten waren 1100 per set 24 spaaks, wel midhook dus max 6.5 a 7 bar.
Een alleskunner zou bij mij een 38 of 44 zijn. Ik denk een 38, dan stopt de weegschaal bij 1320. Ik heb er een soort spijt van 33 is wel heel laag (In een Foil) 55 staat perfect, maar is zeker voor geen alleskunnen, achter gaat het wel,
Ik weet dat aero velgen iets zwaarder zijn door het extra materiaal, maar je bedoelt hopelijk niet: hoe zwaarder de velg hoe beter voor de snelheid. Overigens zoek ik geen aero. Mijn snelheden zijn daarvoor niet hoog genoeg (gemiddeld max 30 en als top nauwelijks 50).
Laatst gewijzigd door marcus66 op 21 mar 2019 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
En nu ben ik fietsen.
Heb jij de Foil dan ook met Syncros RP/ RR 2.0 gereden? Dan ben ik wel beniewd wat voor verschillen je hebt ervaren met welke andere wielen.wasbeer2006 schreef: ↑21 mar 2019 14:52 Setje handgespaakt kan ook mijn 33mm wegen 1290 gram en mijn 55mm 1480 de 38 en 44 zitten daar tussenin.
kosten waren 1100 per set 24 spaaks, wel midhook dus max 6.5 a 7 bar.
Een alleskunner zou bij mij een 38 of 44 zijn. Ik denk een 38, dan stopt de weegschaal bij 1320. Ik heb er een soort spijt van 33 is wel heel laag (In een Foil) 55 staat perfect, maar is zeker voor geen alleskunnen, achter gaat het wel,
En nu ben ik fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb me een nieuwe Foil disc aangeschaft en meteen een setje 38mm bij Handgespaakt laten spaken, gewicht ong. 1380gr., 24 spaaks.
Het betreft de eigen velg SLS met DTswiss 240 stealth naven en Sapim cx ray/sprint spaken.
Tevens de 28mm bandjes vervangen voor 25mm icm lichte binnenbandjes.
Alles bij elkaar een gewichtswinst van iets meer dan 600gr.
Heb er nu 2 ritjes op gereden en ondanks dat de fiets een kilo zwaarder is dan m'n vorige 2 Foils zit er een heerlijke gang in!
Dat gewichtsverschil is niet te merken....
38 mm Is voor mij de perfecte hoogte, met een mt S frame is het niet too much.
Het betreft de eigen velg SLS met DTswiss 240 stealth naven en Sapim cx ray/sprint spaken.
Tevens de 28mm bandjes vervangen voor 25mm icm lichte binnenbandjes.
Alles bij elkaar een gewichtswinst van iets meer dan 600gr.

Heb er nu 2 ritjes op gereden en ondanks dat de fiets een kilo zwaarder is dan m'n vorige 2 Foils zit er een heerlijke gang in!
Dat gewichtsverschil is niet te merken....
38 mm Is voor mij de perfecte hoogte, met een mt S frame is het niet too much.
Leg eens uit (zie ook mijn vraag onder het artikel https://www.fiets.nl/2019/03/15/getest- ... -wielsets/
Cup-en-conus is toch nauwkeuriger af te stellen als industrielagers (of zogenaamde cartridgelagers)?
Wellicht moet je eens wat informatie opdoen bij een wielbouwer. Bijvoorbeeld Bikewheels. Zij gaan met je om tafel zitten en aan de hand van je verhaal ga je samen door de verschillende opties heen en wordt er een mooie dedicated set gebouwd.
Het hoeft zelfs niet eens de hele wereld te kosten.
Het hoeft zelfs niet eens de hele wereld te kosten.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Noem eens een voorbeeld van dichterbij ontwikkeld product?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14214
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hi,
Nee ik heb een los frame gekocht en meteen met deze wielen gereden.
Ik weet het wel van mijn vorige foil. Wat merk je echt..... eerlijk
Je vraagt mij nu rationeel te antwoorden eigenlijk haha
Ja je merkt het, rijd het fijner, anders. Ik vind op het vlakke bv de fijnste combo vind ik de 55 achter en 33 voor, alleen dat is een dus danig groot verschil dat het er niet echt uitziet vind ik persoonlijk, dus doe ik het alleen als er heel veel wind staat en ff een ander voorwiel plaats.
In de bergen zijn de 33ers echt wel het fijnst en op het vlak klinken als set de 55ers weer heel mooi.
De lichte carbon wielen zijn supermooi en natuurlijk merk je het als je alles licht uitvoert, mijn foil zit nu op 7.15 kilo met de 33 en op 7.35 met de 55.
Als je in de buurt van schiedam woont mag je wel langskomen kan je ze ff testen, je voelt het de eerste bocht al.
Maar mijn eerste tip zou zijn zorg dat je velgen minimaal 20 a 21 intern zijn en koop een goed lopende 25 of 28mm band. (de 25mm michelin en schalbe pro one vallen respt. 29.6 en 29.4mm!!! op deze velg.
Als je het geld kan missen moet je het gewoon doen.
Nee ik heb een los frame gekocht en meteen met deze wielen gereden.
Ik weet het wel van mijn vorige foil. Wat merk je echt..... eerlijk

Je vraagt mij nu rationeel te antwoorden eigenlijk haha
Ja je merkt het, rijd het fijner, anders. Ik vind op het vlakke bv de fijnste combo vind ik de 55 achter en 33 voor, alleen dat is een dus danig groot verschil dat het er niet echt uitziet vind ik persoonlijk, dus doe ik het alleen als er heel veel wind staat en ff een ander voorwiel plaats.
In de bergen zijn de 33ers echt wel het fijnst en op het vlak klinken als set de 55ers weer heel mooi.
De lichte carbon wielen zijn supermooi en natuurlijk merk je het als je alles licht uitvoert, mijn foil zit nu op 7.15 kilo met de 33 en op 7.35 met de 55.
Als je in de buurt van schiedam woont mag je wel langskomen kan je ze ff testen, je voelt het de eerste bocht al.
Maar mijn eerste tip zou zijn zorg dat je velgen minimaal 20 a 21 intern zijn en koop een goed lopende 25 of 28mm band. (de 25mm michelin en schalbe pro one vallen respt. 29.6 en 29.4mm!!! op deze velg.
Als je het geld kan missen moet je het gewoon doen.
Hoi wasbeer, bedankt voor het aanbod, maar dat is helaas niet naast de deur.
Wel goed om horen dat het de investering waard is.
Ik kom er ook achter dat de standaard wielen in mijn fiets niet eens zo slecht zijn.
Dat beperkt het dilemma: veel investeren of niet investeren in nieuwe wielen.
P.s. Het kan nog extremer met hoe banden vallen:
Mijn Addict werd geleverd met Conti GranSport 28 mm.
Die vielen op de Syncros wielen als 30,5 mm!
Die heb ik trouwens vrij snel vervangen door beter bollende banden.
Wel goed om horen dat het de investering waard is.
Ik kom er ook achter dat de standaard wielen in mijn fiets niet eens zo slecht zijn.
Dat beperkt het dilemma: veel investeren of niet investeren in nieuwe wielen.
P.s. Het kan nog extremer met hoe banden vallen:
Mijn Addict werd geleverd met Conti GranSport 28 mm.
Die vielen op de Syncros wielen als 30,5 mm!
Die heb ik trouwens vrij snel vervangen door beter bollende banden.
En nu ben ik fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Door midhook haal je een gewichtsreductie, interne breedte en win je aan sterkte voor de velgranden. Mij lijkt dat deze velg is ontwikkeld voor de gravelbikes. Ik weet niet of je hiermee met een koersfiets snelle bochten op de limiet in een afdaling moet rijden. Hier in Nederland je toertochten en omlopen zal prima kunnen. Wat gaf de wielbouwer hierover aan?wasbeer2006 schreef: ↑21 mar 2019 14:52 Setje handgespaakt kan ook mijn 33mm wegen 1290 gram en mijn 55mm 1480 de 38 en 44 zitten daar tussenin.
kosten waren 1100 per set 24 spaaks, wel midhook dus max 6.5 a 7 bar.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Ik had het over de genoemde"lichtvoetigheid"roelw schreef: ↑21 mar 2019 19:03Leg eens uit (zie ook mijn vraag onder het artikel https://www.fiets.nl/2019/03/15/getest- ... -wielsets/
Cup-en-conus is toch nauwkeuriger af te stellen als industrielagers (of zogenaamde cartridgelagers)?
Aan cartridgelagers kan en moet je niks afstellen, eventuele lagerspeling is af fabriek al optmaal, die lopen goed tot ze versleten zijn, in de praktijk dus onderhoudsvrij tot er een lager gewisseld moet worden..
De adepten maken altijd gewag van "beter lopen" enz. van een bepaald type lager, wat IMO nonsens is.
Het komt aan op fabricagekwaliteit, bij beide soorten is er zowel rommel als topkwaliteit in de omloop...
PS, dat Fiets artikel is IMO van bedenkelijke kwaliteit, daar wordt niks echt goed toegelicht.
Laatst gewijzigd door Keezx op 23 mar 2019 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig