Pagina 2 van 4

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 16:21
door rob86
Wat is nu juist de toegevoegde waarde ten opzichte van de bestaande road en MTB groepen? Dit is niet meer dan een mtb groep met road shifters of mis ik iets?

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 16:38
door jwkeij
Shimano heeft het wiel weer uitgevonden. :? Een hoop poeha, maar geen 12 speed.....
Mij ontgaat hier de meerwaarde ook. Het is leuk bedacht, maar ik vind het net niks.

De 1X crank vind ik er wel mooi uitzien trouwens.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 16:41
door havana
Shimano is een trendvolger en doet dat meestal tamelijk foutloos. Het is mij iets te makkelijk om ze te betichten van een gebrek aan innovatie.

De 1x crank is voor Shimano op de weg wel degelijk nieuw.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 17:00
door bucharestblues
Die 30-46 crackset lijkt me wel aardig. Ik snap dat 2.5mm verhaal niet helemaal, maar zou dat inhouden dat mijn huidige 105 r7000 voorderrie niet met die cranckset werkt? Kosten zullen niet de wereld zijn, maar toch.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 17:16
door Philippos
bucharestblues schreef: 08 mei 2019 17:00 Die 30-46 crackset lijkt me wel aardig. Ik snap dat 2.5mm verhaal niet helemaal, maar zou dat inhouden dat mijn huidige 105 r7000 voorderrie niet met die cranckset werkt? Kosten zullen niet de wereld zijn, maar toch.
Officieel en op papier werkt het niet nee.

Kosten zullen niet de wereld zijn, maar je kunt niet 'effe' tussen de twee cranksets switchen, mocht je dat willen afhankelijk van wat je plannen zijn. Dan zou je iedere keer ook de derailleur moeten vervangen en afstellen.
Tenzij je voor een vaste setup gaat, dan is het een eenmalige exercitie uiteraard.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 17:55
door MarkVeenstra
rob86 schreef: 08 mei 2019 16:21 Wat is nu juist de toegevoegde waarde ten opzichte van de bestaande road en MTB groepen? Dit is niet meer dan een mtb groep met road shifters of mis ik iets?
Nouja, dat is dus voor gravelaars misschien net interessant.
Met weer iets lompere shifters voor meer grip van de handen op afdalingen. En de froglegs op hydraulische leidingen is ook nieuw. De bredere cranks kan je van alles van vinden, het zal je niet in de weg zitten en net wat meer marge geven voor frames en banden, al was dat niet iets dat onwijs beperkend was dacht ik.

En verder lekker uitwisselbaar qua weg en mtb cassettes.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 20:09
door ultra_ivo
Bredere cranks kan voor sommige mensen een uitkomst zijn. Ik krijg bijv. knieklachten bij moderne cranksets met een moderne Q-Factor. Ergens is een ergonomsiche grens ;).
Als er nu keuze is in moderner materiaal is dat voor de toekomst interesant.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 20:15
door Ernie C.
Vaak is de voorderailleur toch echt de beperkende factor voor wat bredere banden op 622 velgen.

Ik vind het juist een ideale mix tussen mtb en weg, perfect dus voor gravel en cross. Eigenlijk de eerste disc groepsets waar ik warm van wordt want de combinatie schijfremmen en (smalle) wegbandjes heb ik nooit begrepen.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 21:47
door EmPeHa
Ik zit te kijken of ik dit als super compact kan gebruiken op de weg. Of heeft Shimano daar al een andere optie voor? Op de weg zou ik het wel willen combineren met velgremmen.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 08 mei 2019 23:41
door Philippos
EmPeHa schreef: 08 mei 2019 21:47 Of heeft Shimano daar al een andere optie voor?
Nope. De enige opties waren AbsoluteBlack ovale kettingbladen op je cranks of iets compleet anders (bijvoorbeeld FSA met ook een andere bb). Dit is nieuw voor Shimano.
Keuze is begrijpelijk ivm extra ruimte voor banden, maar het blijft jammer dat de FD vervangen moet worden en je niet zomaar heen en weer kunt wisselen tussen compact en sub compact.

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 09 mei 2019 09:40
door wouterf
EmPeHa schreef: 08 mei 2019 21:47 Ik zit te kijken of ik dit als super compact kan gebruiken op de weg. Of heeft Shimano daar al een andere optie voor? Op de weg zou ik het wel willen combineren met velgremmen.
Lijkt prima te kunnen. Kettinglijn is wel ietsje anders, dus mogelijk heb je inderdaad die andere voorderrie nodig. Door die andere kettinglijn verlies je deels het voordeel van het kleinere voorblad (omdat je ketting minder efficient is op de grotere achterkettingwielen). Je krijgt er dan wel die 30T voor terug, dus als dat je doel is....

Re: Shimano GRX

Geplaatst: 09 mei 2019 10:17
door Keezx
jwkeij schreef: 08 mei 2019 16:38 Shimano heeft het wiel weer uitgevonden. :? Een hoop poeha, maar geen 12 speed.....
Mij ontgaat hier de meerwaarde ook. Het is leuk bedacht, maar ik vind het net niks.
Geen 12 speed, maar 11 en zelfs 10 vind ik prijzenswaardig.