Pagina 2 van 4
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 10:38
door MarkVeenstra
kaartje van de afdaling voor je? Inschatten van de bochten?
Als je op je GPS gaat kijken in een afdaling heb je al verloren! Je moet kijken waar je heen wilt niet naar je computertje. Als je kijkt waar je heen gaat, kan je in ieder geval het wegdek (gaten/hobbels) en andere fietsers om je heen zien. Ga er vanuit dat de rest niet kan dalen en dus remmen waar jij het niet verwacht.
Bochten die je niet kunt overzien, zul je veel meer voor moeten afremmen dan de toprenners in de tour de france. Want je rijdt gewoon op een openbare weg, tussen vele andere amateurfietsers waarvan je niet weet wat ze wel en niet doen.
Het verbaast mij eigenlijk altijd hoeveel mensen erg rustig naar beneden gaan. Ben je lekker aan het dalen, ontspannen, comfortabel, maar zeker niet teveel remmend. In een toertocht of cyclo behoor ik dan (daar waar ik rijdt op mijn niveau) tot de vlotte dalers. Dan is het dus ook opletten voor de fietsers om je heen.
Kortom, die GPS uitzetten, routes zijn goed uitgepijld en fietsers zat voor je die de route ook rijden. Gewoon kijken waar je heen wilt en niet de limieten opzoeken.
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 13:09
door Brianzz
Last-minute praktisch vraagje: Waar parkeren jullie in luxeuil les bains? Mogen we onze auto op de parking van de hypercasino of auchan plaatsen?
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 13:17
door Kornuit
Brianzz schreef: ↑07 jun 2019 13:09
Last-minute praktisch vraagje: Waar parkeren jullie in luxeuil les bains? Mogen we onze auto op de parking van de hypercasino of auchan plaatsen?
Wij stonden op deze parkeerplaats, die supermarkt vlak bij de start is veel te druk en de wegen zijn afgezet omdat daar de cyclo start is.
https://www.google.com/maps/@47.8079045 ... 312!8i6656
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 13:20
door Kornuit
MarkVeenstra schreef: ↑07 jun 2019 10:38
kaartje van de afdaling voor je? Inschatten van de bochten?
Als je op je GPS gaat kijken in een afdaling heb je al verloren! Je moet kijken waar je heen wilt niet naar je computertje. Als je kijkt waar je heen gaat, kan je in ieder geval het wegdek (gaten/hobbels) en andere fietsers om je heen zien. Ga er vanuit dat de rest niet kan dalen en dus remmen waar jij het niet verwacht.
Bochten die je niet kunt overzien, zul je veel meer voor moeten afremmen dan de toprenners in de tour de france. Want je rijdt gewoon op een openbare weg, tussen vele andere amateurfietsers waarvan je niet weet wat ze wel en niet doen.
Het verbaast mij eigenlijk altijd hoeveel mensen erg rustig naar beneden gaan. Ben je lekker aan het dalen, ontspannen, comfortabel, maar zeker niet teveel remmend. In een toertocht of cyclo behoor ik dan (daar waar ik rijdt op mijn niveau) tot de vlotte dalers. Dan is het dus ook opletten voor de fietsers om je heen.
Kortom, die GPS uitzetten, routes zijn goed uitgepijld en fietsers zat voor je die de route ook rijden. Gewoon kijken waar je heen wilt en niet de limieten opzoeken.
Ben ik het niet mee eens..ik heb bij het dalen altijd de kaart ervoor en kan zo via de kaart zien wat voor bochten er aan komen etc. Mijn Garmin zit best ver voor het stuur, dus kan dat allemaal in 1 blik zien... ik kan aardig goed dalen, al zeg ik het zelf...dus het is echt niet zo dat je al hebt verloren als je op de gps kijkt.
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 13:29
door MarkVeenstra
Ik zie het voor goede/ervaren dalers minder een issue dat ze op een GPS apparaat kijken, dan voor minder ervaren dalers. En "verloren" hebben ging mij met name om de veiligheid. Ik kreeg het idee dat dat Matthiav het noemde in het kader van risico's en valpartijen op gevaarlijke afdalingen (zoals de Servance en Chevres).
Ik blijf erbij, als het stijl is en/of smal en/of onoverzichtelijk en/of slecht of wisselende kwaliteit wegdek. Kijk liever voor je dan op een gps apparaat. Zoals bij jou, in 1 blik de route en de weg voor je... zo zit het natuurlijk bij lang niet iedereen. En dan wil ik nog even een discussie over focus/aandacht verdelen buiten beschouwing laten in het geval dat je wel beiden voor je neus hebt.
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 13:50
door Kornuit
MarkVeenstra schreef: ↑07 jun 2019 13:29
Ik zie het voor goede/ervaren dalers minder een issue dat ze op een GPS apparaat kijken, dan voor minder ervaren dalers. En "verloren" hebben ging mij met name om de veiligheid. Ik kreeg het idee dat dat Matthiav het noemde in het kader van risico's en valpartijen op gevaarlijke afdalingen (zoals de Servance en Chevres).
Ik blijf erbij, als het stijl is en/of smal en/of onoverzichtelijk en/of slecht of wisselende kwaliteit wegdek. Kijk liever voor je dan op een gps apparaat. Zoals bij jou, in 1 blik de route en de weg voor je... zo zit het natuurlijk bij lang niet iedereen. En dan wil ik nog even een discussie over focus/aandacht verdelen buiten beschouwing laten in het geval dat je wel beiden voor je neus hebt.
Ja daar heb je wel gelijk in, ik gebruik het ook puur om voor een bochtig stuk even te kijken hoe de bochten zich opvolgen en richt me dan op de weg. Ik hoef mijn hoofd niet eens te knikken als ik het scherm wil zien. Er zijn inderdaad ook veel die de gps op de stuurpen hebben, die moeten echt van de weg af kijken om de gps te zien, dat is veel minder veilig ja.
Aandacht op de weg en gaten/stenen gaat altijd voor. En inderdaad concentratie, goede platte houding, handen ontspannen onderin de beugel. Juiste druk op de pedalen is ook erg belangrijk.
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 14:03
door Critic
Even een blik of het een lopende maar blinde bocht is, of een teruglopende bocht.. Wereld van verschil in remmen.
Uiteraard geen secondes lang turen, maar ff een vlugge blik, enkel voordelen lijkt me
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 14:19
door Kornuit
Critic schreef: ↑07 jun 2019 14:03
Even een blik of het een lopende maar blinde bocht is, of een teruglopende bocht.. Wereld van verschil in remmen.
Uiteraard geen secondes lang turen, maar ff een vlugge blik, enkel voordelen lijkt me
Precies wat ik bedoel..
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 14:53
door moa
Met de gps op rijd ik persoonlijk veel sneller naar beneden, toch waar ik het parcours niet ken uit ervaring. Inschatten van bochten met gps is veel beter en je kan er sneller ingaan.
Op de Chevrères zal dit niet veel hulp bieden. Dat wordt op de steile stukken gewoon vol remmen. Zeer onaangenaam.
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 15:03
door MarkVeenstra
moa schreef: ↑07 jun 2019 14:53
Met de gps op rijd ik persoonlijk veel sneller naar beneden, toch waar ik het parcours niet ken uit ervaring. Inschatten van bochten met gps is veel beter en je kan er sneller ingaan...
Ik vrees dat sneller dalen niet het grote doel moet zijn (buiten de top 20 van een cyclo wellicht). Gezien de snelheden, al zou je 10 km/u sneller dalen, dat scheelt je in tijd misschien 1 minuut, misschien 2 minuten (afhankelijk van de lengte).
De veiligheid lijkt mij een groter goed. Aan de ene kant, kan je met beter inschatten van bochten voorkomen dat je bochten niet houdt. Aan de andere kant, afhankelijk van hoe vaardig je bent, kan kijken op een klokje je ook afleiden van focus op wegdek en rijders om je heen.
En wat je zelf al zegt. Op de smalle, stijle gevaarlijke afdaling.. ben je automatisch al meer bezig met veilig beneden komen, dan met snel beneden komen
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 15:13
door Kornuit
MarkVeenstra schreef: ↑07 jun 2019 15:03
moa schreef: ↑07 jun 2019 14:53
Met de gps op rijd ik persoonlijk veel sneller naar beneden, toch waar ik het parcours niet ken uit ervaring. Inschatten van bochten met gps is veel beter en je kan er sneller ingaan...
Ik vrees dat sneller dalen niet het grote doel moet zijn (buiten de top 20 van een cyclo wellicht). Gezien de snelheden, al zou je 10 km/u sneller dalen, dat scheelt je in tijd misschien 1 minuut, misschien 2 minuten (afhankelijk van de lengte).
De veiligheid lijkt mij een groter goed. Aan de ene kant, kan je met beter inschatten van bochten voorkomen dat je bochten niet houdt. Aan de andere kant, afhankelijk van hoe vaardig je bent, kan kijken op een klokje je ook afleiden van focus op wegdek en rijders om je heen.
En wat je zelf al zegt. Op de smalle, stijle gevaarlijke afdaling.. ben je automatisch al meer bezig met veilig beneden komen, dan met snel beneden komen
Vorig jaar toch wel met een snelle afdaling weer aangesloten bij een groep waar ik in de 1e beklimming moest lossen. Door die groep wel snel naar de Col d Oderen en Le Markestein gereden, wat mij op de totale rit zeker tijd heeft opgeleverd.
Re: Les Trois Ballons 2019
Geplaatst: 07 jun 2019 23:11
door Tarkin
Voor iedereen die morgen rijdt, bon chance en mogen de weergoden met jullie zijn!