eTap AXS ervaringen?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6252
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Had je niet met zo goed een 11 speed red kunnen blijven rijden? Of was dat financieel te nadelig bij de aanschaf nieuwe fiets?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
SRAM RED had gekund want fiets wordt opgebouwd door de fietsenmakerMarkVeenstra schreef: ↑12 jun 2019 21:53 Had je niet met zo goed een 11 speed red kunnen blijven rijden? Of was dat financieel te nadelig bij de aanschaf nieuwe fiets?
Aangezien de nieuwe fiets in de eerste plaats :
1) een betere daalfiets moet worden (ik ben een slechte daler, niet geholpen door zo een comfortabele mogelijke 'endurance' houding), wou ik zo wie zo een fiets met schijfremmen. Mogelijkheden zat om het extra gewicht bij het klimmen bij mezelf te compenseren
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
2) aangezien dit waarschijnlijk (hopelijk ?) mijn laatste nieuwe racefiets wordt, wou ik graag het comfort van elektronisch schakelen genieten.
vind ik het verschil tussen Force eTap AXS en Ultegra DI2 enorm groot.
Als de slijtage onderdelen dan nog zoveel geld kosten, was de rekening vlug gemaakt.
Dirk
Groep is goed daar is voldoende mee getest de reden dat ik weer voor shimano gekozen heb is dat de cassettes erg duur zijn en er grote gaten zitten in de cassettes 10 en 11 gebruik ik nooit.teminste als je het hebt over de 12 speed groep.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Hier geen ervaringen. Ik las wel een artikel in de Roadbike van deze maand waarin Force AXS werd vergeleken met Ultegra Di2.
De conclusie van dat artikel is wat mij betreft dat Sram de coolfactor heeft, maar shimano een heel stuk degelijker is. Force AXS is duurder, lastiger af te stellen en werkte niet probleemloos (met name voor gooit hij de ketting er wel eens naast) Alleen de montage is makkelijker dan bij Ultega di2.
Ik overwoog ook de Force AXS, maar ga nu mijn mechanische Ultegra upgraden naar di2.
De conclusie van dat artikel is wat mij betreft dat Sram de coolfactor heeft, maar shimano een heel stuk degelijker is. Force AXS is duurder, lastiger af te stellen en werkte niet probleemloos (met name voor gooit hij de ketting er wel eens naast) Alleen de montage is makkelijker dan bij Ultega di2.
Ik overwoog ook de Force AXS, maar ga nu mijn mechanische Ultegra upgraden naar di2.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40963
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hoef je maar 1x te (laten) doen. Easy win wat mij betreft. Net als Red vs. DuraAce.
Campy heeft met zijn SR EPS de boot helemaal gemist.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14089
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zolang de kabels niet zichtbaar zijn maakt di2 of stap mij niet uit.
Bij fietsen zonder geintegreerde kabels wordt het wel een rommel vind ik.
Bij fietsen zonder geintegreerde kabels wordt het wel een rommel vind ik.
een 1000km met gereden en geen enkel probleem
![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
De verschillen tussen de groepen dat zijn allemaal non-discussies. Als je een red cassette te duur vindt dan koop je een goedkopere groep. je koopt gewoon naar je budget. Een 105 schakelt ook goed, het is allemaal wat je wil en kan.
Ik rij met de 11sp Red etap en heb toch wat issues, waarvan ik me afvraag of deze verholpen zijn met de AXS. Grootste probleem blijft bij mij de voorderrailleur (achter is perfect). Mij is verteld dat door het ontbreken van de automatische trimfunctie de kooi breder is in vergelijking tot Di2. Hierdoor komt de afstelling super precies. Extra lastig is dat een 'perfecte' afstelling op het fietsstandaard onderweg toch niet goed kan blijken: Hij gooit hem er dan al snel in het midden af, of juist over het grote blad. limit screws bijstellen, maar dan kan hij weer last hebben met op het kleine of op het grote blad blijven hangen... Al met al irritant en lastig goed te krijgen zonder gedoe onderweg... ik overweeg Di2 voor een volgende fiets door dit gedoe.
bizar - zou eens goed afgesteld toch probleemloos moeten werken? met de AXS nog geen problemen gehad en toch vele keren op/af geschakeld in de bergenErik1.0 schreef: ↑05 jul 2019 15:34 Ik rij met de 11sp Red etap en heb toch wat issues, waarvan ik me afvraag of deze verholpen zijn met de AXS. Grootste probleem blijft bij mij de voorderrailleur (achter is perfect). Mij is verteld dat door het ontbreken van de automatische trimfunctie de kooi breder is in vergelijking tot Di2. Hierdoor komt de afstelling super precies. Extra lastig is dat een 'perfecte' afstelling op het fietsstandaard onderweg toch niet goed kan blijken: Hij gooit hem er dan al snel in het midden af, of juist over het grote blad. limit screws bijstellen, maar dan kan hij weer last hebben met op het kleine of op het grote blad blijven hangen... Al met al irritant en lastig goed te krijgen zonder gedoe onderweg... ik overweeg Di2 voor een volgende fiets door dit gedoe.
In het begin, ongeveer 3 jaar geleden, had ik problemen met de Red-11-sp etap dat de ketting over het grote blad werd gegooid.
Mijn FM heeft er naar gekeken en kwam tot de conclusie dat het grote tandwiel "van de verkeerde" was.
De nieuwe versie heeft nl. meer "stijghulpen" in het blad aan de binnenkant gefreesd.
Eenmaal dit gemonteerd en never meer enig probleem daarmee gehad.
Mijn FM heeft er naar gekeken en kwam tot de conclusie dat het grote tandwiel "van de verkeerde" was.
De nieuwe versie heeft nl. meer "stijghulpen" in het blad aan de binnenkant gefreesd.
Eenmaal dit gemonteerd en never meer enig probleem daarmee gehad.
...