10km Time Trial
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Rond de 12 minuten.., dat is 50 km/u gem.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar je zit dan al bij de hele serieuze wedstrijdfietsers, als je dat doet op 10km.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar je zit dan al bij de hele serieuze wedstrijdfietsers, als je dat doet op 10km.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je al een geoefende roeier, loper en schaatser bent, dan is er weinig moeilijks aan een stukje fietsen. Gewoon zo hard mogelijk rammen en jezelf het snot voor de ogen rijden.
Met de adviezen hierboven kun je er nog meer uithalen door er meer training in te stoppen. Daar wordt het niet makkelijker van. Je gaat er harder van.
Met de adviezen hierboven kun je er nog meer uithalen door er meer training in te stoppen. Daar wordt het niet makkelijker van. Je gaat er harder van.
Tom Dumoulin heeft de hartslag flink hoog als hij 10 km in 12 minuten moet fietsen met een alu fiets met opzetstuur.
Tijdens de 7 km lange tijdrit in Warns heeft nog geen enkele deelnemer ooit harder gereden dan 49.5km/h. Dat zijn jongens die op het podium NK voor elite zonder contract staan.
Tijdens de 7 km lange tijdrit in Warns heeft nog geen enkele deelnemer ooit harder gereden dan 49.5km/h. Dat zijn jongens die op het podium NK voor elite zonder contract staan.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Losse onderdelen... Verspreid over 2 dagen.
Je kunt dus aardig volle bak alles doen.
Je kunt dus aardig volle bak alles doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb het over een tijdrijder, niet iemand die met een ligstuur op zijn wegfiets zit.
In Lemmer is er jaarlijks een tijdrit over 10km, rijden aardig wat renners tussen de 12 en 13min....
Zelf al eens 12.09 gereden waarbij er nog 2 renners sneller waren.
En wat betreft Warns, dit is een vrij lastig parcours inclusief klinkers, uiteraard haal je daar geen echt hoge snelheden.
En Tom Dumoulin zal echt niet tot de max hoeven te gaan op een alu racer met opzetstuur, mits de houding perfect is en het overige materiaal op orde. Maar dan heb je het over een uitzonderlijke renner
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
We hebben het hier niet of de serieuze wedstrijdrennende (junior) zoon van Walter, maar over de topicstarter die 2x per week traint en simpel materiaal heeft. Om dan erin te komen met "een beetje tijdrijder" doet dat wel in een minuut of 12.. daarmee heeft dat niets van doen met topic en topicstarter. En demoniseer je eigenlijk iedereen die niet die 12 minuten haalt. Want zelfs als je jezelf niet een "beetje tijdrijder" vindt, maar een fanatieke toerrijder, die zal eerder tussen de 40 en 45 km/u zitten op zo'n tijdrit. Dat gat met die 12 minuten (50km/u) is dan nog inmens.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik citeer dan ook degene die afgeeft op de betreffende zoon en ga vervolgens in op de TS.MarkVeenstra schreef: ↑23 jul 2019 16:35 We hebben het hier niet of de serieuze wedstrijdrennende (junior) zoon van Walter, maar over de topicstarter die 2x per week traint en simpel materiaal heeft. Om dan erin te komen met "een beetje tijdrijder" doet dat wel in een minuut of 12.. daarmee heeft dat niets van doen met topic en topicstarter. En demoniseer je eigenlijk iedereen die niet die 12 minuten haalt. Want zelfs als je jezelf niet een "beetje tijdrijder" vindt, maar een fanatieke toerrijder, die zal eerder tussen de 40 en 45 km/u zitten op zo'n tijdrit. Dat gat met die 12 minuten (50km/u) is dan nog inmens.
Goede houding zoeken, daar ook in trainen en dan kun je met relatief weinig power behoorlijk hard rijden. En nee inderdaad geen 45kmh+
Neem je warming-up en tijdstip eten (niks zwaars meer in 2 uur voor je rit/training) serieus. Op zo'n korte afstand wil je echt binnen een minuut op je gewenste hartslag zitten, zonder goede warming-up duurt dat bij mij al wel 3 minuten bijvoorbeeld.
Zorg dat je hartslag en snelheid real-time kan zien, dan kan je namelijk het effect van je houding zien, en jezelf leren zo gunstig mogelijk te zitten.
En vooral genieten natuurlijk.
Zorg dat je hartslag en snelheid real-time kan zien, dan kan je namelijk het effect van je houding zien, en jezelf leren zo gunstig mogelijk te zitten.
En vooral genieten natuurlijk.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je zo snel mogelijk op een 'goede' hartslag wilt zitten, dan vertrek je waarschijnlijk veel te snel. Schiet je direct in de maximale verzuring en staan de benen vervolgens vol terwijl je nog niet eens op de helft bent. Beter dat de hartslag langzaam blijft oplopen, dan rij je qua vermogen waarschijnlijk een stuk egaler.
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Het is niet mijn bedoeling om dit topic te kapen, maar mijn vraag sluit hier mooi bij aan:
Ik ga binnenkort voor het eerst een (20k) TT rijden in m'n leven en ben vooral op zoek naar tips hoe ik zo'n tijdrit an sich nou aanpak/inplan.
Is het nuttig om te kijken naar vergelijkbare rijders (van vorig jaar) en daarop een gem. snelheid te baseren? Groot nadeel is dat zowel materiaal als weer nogal grote variabelen zijn.
Een ander idee is om 'gewoon' op hartslag te rijden, maar hoeveel % van je max. pak je dan? Of plan je dat ook in blokjes? (bv. 10 km 85, 5 km 90, 5 km 92)
En zijn er nog andere tips? Zet je juist vol aan na elke bocht, of is dan het risico op opblazen te groot?
FYI: 27 yo, fiets 5-6k/jaar en de TT is puur voor de ervaring/fun. Heb absoluut niet de illusie enige rol van betekenis te spelen. Ga wèl een opzetstuur lenen van een kennis.
Ik ga binnenkort voor het eerst een (20k) TT rijden in m'n leven en ben vooral op zoek naar tips hoe ik zo'n tijdrit an sich nou aanpak/inplan.
Is het nuttig om te kijken naar vergelijkbare rijders (van vorig jaar) en daarop een gem. snelheid te baseren? Groot nadeel is dat zowel materiaal als weer nogal grote variabelen zijn.
Een ander idee is om 'gewoon' op hartslag te rijden, maar hoeveel % van je max. pak je dan? Of plan je dat ook in blokjes? (bv. 10 km 85, 5 km 90, 5 km 92)
En zijn er nog andere tips? Zet je juist vol aan na elke bocht, of is dan het risico op opblazen te groot?
FYI: 27 yo, fiets 5-6k/jaar en de TT is puur voor de ervaring/fun. Heb absoluut niet de illusie enige rol van betekenis te spelen. Ga wèl een opzetstuur lenen van een kennis.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."