Die gravelbikes met dunne bandjes (> 42mm) begin ik niet aan. Dan kun je net zo goed een Endurance racefiets met 32mm banden aanschaffen
Zou je wat brede banden willen, > 45mm, dan kan ik de Kona Sutra LTD https://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm aanraden. Staal, dus lekker comfortabel. Ik heb er zelfs 50mm Almotion banden op, bagagedrager en spatborden, een heerlijke commuter daardoor. Voordeel van de bredere banden is dat je ze niet zo hard hoeft op te pompen = nog meer comfort
Nieuwe Gravelbike kopen
Voor echt te gravellen heb je aan 38mm ruim voldoende. Heb je er ook nog een mtb naast of ben je niet van plan om de mtb tracks op te zoeken dan is zo'n 27,5" gravelracer overbodig. Maar aan de andere kant: Als het er voor (bijna) hetzelfde geld inpast dan kun je eens gek doen met een extra setje banden/wielen.
Ik ben echt liefhebber van staal maar juist voor een gravelracer zou het niet mijn keuze zijn. I.c.m. schijfremmen en wat bredere wegbanden wordt het wel erg zwaar. Dat beperkt imho de inzetbaarheid als racefiets. Alleen als je fietsvakanties wil gaan doen naar afgelegen gebieden, waar het handig is als de plaatselijke smid je frame kan repareren zou ik het overwegen.
Ik ben echt liefhebber van staal maar juist voor een gravelracer zou het niet mijn keuze zijn. I.c.m. schijfremmen en wat bredere wegbanden wordt het wel erg zwaar. Dat beperkt imho de inzetbaarheid als racefiets. Alleen als je fietsvakanties wil gaan doen naar afgelegen gebieden, waar het handig is als de plaatselijke smid je frame kan repareren zou ik het overwegen.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 04 feb 2014 13:26
Ha mede-Maarten,
ik sta op het punt om een Ridley X-Trail frame te kopen en zelf op te bouwen met SRAM 1x11 en 650b wielen + zo dik mogelijk rubber.
Dat is ook de voornaamste reden dat ik voor de X-Trail kies: de clearance.
Aluminium frame omdat ik niet wil stressen over deukjes en andere beschadigingen tijdens vervoer of parkeren. In het vlakke NL en met mijn eigen lichaamsgewicht (95kg) zet een carbon frame ook niet veel zoden aan de dijk.
Ook mogelijkheden om spatborden etc te monteren.
ik sta op het punt om een Ridley X-Trail frame te kopen en zelf op te bouwen met SRAM 1x11 en 650b wielen + zo dik mogelijk rubber.
Dat is ook de voornaamste reden dat ik voor de X-Trail kies: de clearance.
Aluminium frame omdat ik niet wil stressen over deukjes en andere beschadigingen tijdens vervoer of parkeren. In het vlakke NL en met mijn eigen lichaamsgewicht (95kg) zet een carbon frame ook niet veel zoden aan de dijk.
Ook mogelijkheden om spatborden etc te monteren.