https://www.youtube.com/watch?v=33wwpv_Dm3sRob Kuijpers schreef: ↑04 aug 2019 11:28Ik kan prima dalen, denk ik. Ben zelf licht, 67 kg. Vind ook weinig berichten en/of footage van carbon velgen die kapot zijn gereden in n afdaling. Iemand ervaring hiermee of gezie?
Ventoux afdalen op full-carbon?
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 13 jan 2013 15:24
Dat filmpje ken ik. Geeft zeker n mooie indruk van de afdaling.
De één blokkeert met 98 km/u en gaat rechtdoor, de ander heeft gesmolten blokken op Mavic Cosmic Exhalit (wat eigenlijk gewoon alu wielen zijn) Daarnaast gaan ze full-gas naar beneden. Ik doe t wat rustiger.
Twijfel twijfel.
Nog iemand ervaring met full carbon in de Alpen???
De één blokkeert met 98 km/u en gaat rechtdoor, de ander heeft gesmolten blokken op Mavic Cosmic Exhalit (wat eigenlijk gewoon alu wielen zijn) Daarnaast gaan ze full-gas naar beneden. Ik doe t wat rustiger.
Twijfel twijfel.
Nog iemand ervaring met full carbon in de Alpen???
Wat is de reden dat je zo graag op fc rijdt? Ik rij er ook graag op, maar die paar dagen per jaar op lage alu overleef ik wel. Ben dan toch op vakantie, die paar tiende verschil (Als die er al is) kan me dan gestolen worden.Rob Kuijpers schreef: ↑04 aug 2019 22:34 Dat filmpje ken ik. Geeft zeker n mooie indruk van de afdaling.
De één blokkeert met 98 km/u en gaat rechtdoor, de ander heeft gesmolten blokken op Mavic Cosmic Exhalit (wat eigenlijk gewoon alu wielen zijn) Daarnaast gaan ze full-gas naar beneden. Ik doe t wat rustiger.
Twijfel twijfel.
Nog iemand ervaring met full carbon in de Alpen???
Niet zelf, maar wel het resultaat gezien.Rob Kuijpers schreef: ↑04 aug 2019 22:34 Dat filmpje ken ik. Geeft zeker n mooie indruk van de afdaling.
De één blokkeert met 98 km/u en gaat rechtdoor, de ander heeft gesmolten blokken op Mavic Cosmic Exhalit (wat eigenlijk gewoon alu wielen zijn) Daarnaast gaan ze full-gas naar beneden. Ik doe t wat rustiger.
Twijfel twijfel.
Nog iemand ervaring met full carbon in de Alpen???
Waarom wil je in vredesnaam met 60mm carbon de Ventoux af? Zoals Amclassic al zei, wind kan een serieuze factor zijn. En als er beneden niet veel wind staat kan het op de Ventoux een heel ander verhaal zijn. Maar doe vooral wat je zelf goed lijkt.
(Ik woon aan de voet, dus ken wel wat verhalen).
Ik rijd gewoon met m'n full carbon velgen in de bergen. (Mavic Cosmic Carbon SL C (40mm))
Maar ik ga echt niet met die snelheden naar beneden die ik in dat filmpje zie.
Afdalingen zie ik deels als uitrusten en ik wil graag ook veilig beneden komen.
Vaak ligt er wel wat rotzooi/hobbels in de afdalingen ed maar ook rekening houden met auto's die omhoog komen.
Maar ik ga echt niet met die snelheden naar beneden die ik in dat filmpje zie.
Afdalingen zie ik deels als uitrusten en ik wil graag ook veilig beneden komen.
Vaak ligt er wel wat rotzooi/hobbels in de afdalingen ed maar ook rekening houden met auto's die omhoog komen.
Slechte daler -> Alu
Goeie daler -> don't worry, carbon is geen probleem
ik rijd in Alpen, Pyreneeēn, Dolomieten, steeds met carbon wielen. Zowel in wedstrijden als om te toeren. De enige momenten dat ik er wat bewuster mee bezig ben, is wanneer ik mee moet gaan in het daalritme van een groepje (vrienden die trager dalen bijvoorbeeld).
Goeie daler -> don't worry, carbon is geen probleem
ik rijd in Alpen, Pyreneeēn, Dolomieten, steeds met carbon wielen. Zowel in wedstrijden als om te toeren. De enige momenten dat ik er wat bewuster mee bezig ben, is wanneer ik mee moet gaan in het daalritme van een groepje (vrienden die trager dalen bijvoorbeeld).
Met fcc afdalen kan normaal gesproken prima. Zeker als je niet slepend remt. Dat heb je echter niet altijd onder controle.
Zaterdag Alpe d'Huez afgedaald en klem komen te zitten achter een Belg die langzaam reed en veel verkeer wat naar boven reed. Dan moet je dus veel remmen.
In de Vogezen heb ik dit jaar een afdaling gereden waarbij ik veel en lang moest remmen.. Het was gewoon te steil. Toen kwam er echt veel warmte vrij (ik kon mijn remblokken ruiken).
Weet dat je gewoon risico loopt dat je je wielen beschadigt.
Meer risico loop je echter met de wind op de Ventoux in combinatie met de 60mm velgen. Ik heb een aantal jaar geleden iemand bijna van de berg afgeblazen zien worden die met hoge velgen reed. Dat ging echt maar net goed. Daarom zou mijn advies dus echt zijn met lage velgen te rijden.
Zaterdag Alpe d'Huez afgedaald en klem komen te zitten achter een Belg die langzaam reed en veel verkeer wat naar boven reed. Dan moet je dus veel remmen.
In de Vogezen heb ik dit jaar een afdaling gereden waarbij ik veel en lang moest remmen.. Het was gewoon te steil. Toen kwam er echt veel warmte vrij (ik kon mijn remblokken ruiken).
Weet dat je gewoon risico loopt dat je je wielen beschadigt.
Meer risico loop je echter met de wind op de Ventoux in combinatie met de 60mm velgen. Ik heb een aantal jaar geleden iemand bijna van de berg afgeblazen zien worden die met hoge velgen reed. Dat ging echt maar net goed. Daarom zou mijn advies dus echt zijn met lage velgen te rijden.
Om die laatste reden steek ik alu omdat ik met mijn vrouw ben. Idd als je vol door kunt zou (half hoge carbon) ook kunnen.raven14 schreef: ↑05 aug 2019 07:04 Slechte daler -> Alu
Goeie daler -> don't worry, carbon is geen probleem
ik rijd in Alpen, Pyreneeēn, Dolomieten, steeds met carbon wielen. Zowel in wedstrijden als om te toeren. De enige momenten dat ik er wat bewuster mee bezig ben, is wanneer ik mee moet gaan in het daalritme van een groepje (vrienden die trager dalen bijvoorbeeld).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Gewoon niet doen. De buitentempratuur is nu al hoog, dat werkt ook mee.
Zoals een aantal al zeggen je hebt het niet zelf in de hand.
Auto die als toeristen omhoog komen en niet opletten in de krappe bochten.
Zeker in het bos zitten er een paar flinke lange remstukken waar de belasting flink toeneemt.
Strava vind dat ik een meer dan uitstekend daler ben, maar ik zou het nooit doen Carbon en bergen.
Je bent al idioot om 80km/h te gaan rijden in lycra, dan wil ik wel zeker weten dat het materiaal geen problemen gaat geven.
Zoals een aantal al zeggen je hebt het niet zelf in de hand.
Auto die als toeristen omhoog komen en niet opletten in de krappe bochten.
Zeker in het bos zitten er een paar flinke lange remstukken waar de belasting flink toeneemt.
Strava vind dat ik een meer dan uitstekend daler ben, maar ik zou het nooit doen Carbon en bergen.
Je bent al idioot om 80km/h te gaan rijden in lycra, dan wil ik wel zeker weten dat het materiaal geen problemen gaat geven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
In het hoogseizoen rijden de tegemoedkomende fietsers soms 3 rijen dik. Als je dan vast zit achter 1 of meerdere auto's, heb je het remmen niet echt zelf meer in de hand (of des te meer eigenlijk).