Eten tijdens de rit
-
- Forum-lid
Kleine of grote bidons? 2 kleine zou voor mij erg weinig zijn. Zelf drink ik vanaf het 2e uur bijna altijd een kleine bidon per uur leeg.rudi assauer schreef: ↑27 aug 2019 06:53 150 km kan af met een bord Brinta vooraf. Tijdens de rit 2 bidonnen water en 1 banaan.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020
BMC Teamelite 02 2020
-
- Forum-lid HC
Dat is wel weer erg weinig.rudi assauer schreef: ↑27 aug 2019 06:53 150 km kan af met een bord Brinta vooraf. Tijdens de rit 2 bidonnen water en 1 banaan.
Voor mij geldt ongeveer 2x 710ml bidons dat ik er ~120km mee kan fietsen. Dat is er dan even vanuitgaande dat ik wat extra water drink bij vertrek en thuis kom met lege bidons.
Verder kan ik prima een hele dag op water rijden. Nogmaals hangt dat wel af van de intensiteit (170km volle bak door de Ardennen is wat anders dan 120km op zondagmorgen met de club).
Teveel drinken zal niet zo snel gebeuren, maar ik verbaas me wel eens over wat sommige renners onderweg naar binnen slingeren qua reepjes, gelletjes. Voor wie het wat vaker doet is een goed ontbijt en banaantje vaak voldoende.
Nogal boude uitspraak dit. Het kan misschien op een vlak parcours bij zeer lage intensiteit door een persoon met een goed getrainde vetverbranding.rudi assauer schreef: ↑27 aug 2019 06:53 150 km kan af met een bord Brinta vooraf. Tijdens de rit 2 bidonnen water en 1 banaan.
In alle andere gevallen zal je compleet geparkeerd komen te staan.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Dat statement mist gewoon context...
1) wat je eet en drinkt, en hoeveel is vrij persoonlijk.
2) wat je nodig hebt hangt af van hoe lang je gaat fietsen (in tijdsduur meer nog dan in kilometers).
3) wat je nodig hebt hangt af van de intensiteit die je zoekt --> cyclo op je limiet versus laag in D1
En eventueel hangt het nog van je doel af..., zo heb ik richting de ironman bewust trainingen gedraaid van 4 a 5 uur, lage intensiteit met 1 bidon sportdrank 1 bidon water en 1 fruitreep. Laatste uur is dan echt niet meer leuk en gezellig..., maar als je het een paar keer doet gaat het wel beter --> Doel was lichaam beter te laten werken op vetverbranding, aangezien je tijdens een ironman niet voldoende energie opgenomen gaat krijgen om de directe voorraden beschikbaar te houden. Je kunt nog zoveel eten, maar de opname door je darmen is dan beperkend.
Resultaat, Ironman heb ik lekker doorgezwommen (62 minuten), gefietst op hartslag 155-165 (omslagpunt 172). 5,5u lang. hardlopen geveld door de hitte..., dus daar kan ik qua intensiteit en energiebehoefte, niet een eerlijk vergelijk op maken. (wel uitgelopen overigens in een ruime 4,5u). Al met al toch minstens een 6,5u ongeveer op omslagpunt minus 10 a 15 slagen gesport. Drinken doe je dan wel in overvloed overigens. water hoef je niet op te besparen.
1) wat je eet en drinkt, en hoeveel is vrij persoonlijk.
2) wat je nodig hebt hangt af van hoe lang je gaat fietsen (in tijdsduur meer nog dan in kilometers).
3) wat je nodig hebt hangt af van de intensiteit die je zoekt --> cyclo op je limiet versus laag in D1
En eventueel hangt het nog van je doel af..., zo heb ik richting de ironman bewust trainingen gedraaid van 4 a 5 uur, lage intensiteit met 1 bidon sportdrank 1 bidon water en 1 fruitreep. Laatste uur is dan echt niet meer leuk en gezellig..., maar als je het een paar keer doet gaat het wel beter --> Doel was lichaam beter te laten werken op vetverbranding, aangezien je tijdens een ironman niet voldoende energie opgenomen gaat krijgen om de directe voorraden beschikbaar te houden. Je kunt nog zoveel eten, maar de opname door je darmen is dan beperkend.
Resultaat, Ironman heb ik lekker doorgezwommen (62 minuten), gefietst op hartslag 155-165 (omslagpunt 172). 5,5u lang. hardlopen geveld door de hitte..., dus daar kan ik qua intensiteit en energiebehoefte, niet een eerlijk vergelijk op maken. (wel uitgelopen overigens in een ruime 4,5u). Al met al toch minstens een 6,5u ongeveer op omslagpunt minus 10 a 15 slagen gesport. Drinken doe je dan wel in overvloed overigens. water hoef je niet op te besparen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik zie iedere beginnende fietser na 1 uur fietsen al tegen energie problemen aanlopen, dus het gemak waarmee de vraag door sommigen wordt afgedaan is echt niet passend.
Zoals door anderen gezegd: Het verschilt per persoon hoeveel je nodig hebt, het verschilt per situatie, en het is te trainen.
Klassiek gezien was ik altijd van de ontbijtkoek, bananen, mueslirepen. Allemaal prima af te wisselen, elk met een eigen smaak en mouthfeel. Als je echt prestaties wil gaan leveren dan zijn sportrepen wel handig, en als je heel veel langer gaat fietsen zou ik kijken naar wat meer normale voeding: Een normaal belegd broodje ofzo.
Maar dit is allemaal 'beginnersadvies'. Om het niet te ingewikkeld te maken. Ik ben benieuwd wat de 'fietsvolwassenheid' van de topicstarter is en in welk licht de vraag gesteld is.
Zoals door anderen gezegd: Het verschilt per persoon hoeveel je nodig hebt, het verschilt per situatie, en het is te trainen.
Klassiek gezien was ik altijd van de ontbijtkoek, bananen, mueslirepen. Allemaal prima af te wisselen, elk met een eigen smaak en mouthfeel. Als je echt prestaties wil gaan leveren dan zijn sportrepen wel handig, en als je heel veel langer gaat fietsen zou ik kijken naar wat meer normale voeding: Een normaal belegd broodje ofzo.
Maar dit is allemaal 'beginnersadvies'. Om het niet te ingewikkeld te maken. Ik ben benieuwd wat de 'fietsvolwassenheid' van de topicstarter is en in welk licht de vraag gesteld is.
Dat komt natuurlijk ook doordat je in de zomer beter getraind bent.
En wat te denken van de maaltijden de dag(en) voor de rit?
Als je weinig koolhydraten/suikers in je maaltijden hebt dan heb ik het gevoel dat je ook eerder en meer moet eten. Ook bij een rit van 100km in D2
Als je weinig koolhydraten/suikers in je maaltijden hebt dan heb ik het gevoel dat je ook eerder en meer moet eten. Ook bij een rit van 100km in D2
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!