24h rit ( Rad am Ring 2020 )
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
- Locatie: Itegem / Belgie
Hello
Ondertussen heb ik al wat extra opzoekwerk vericht mits behulp van jullie tips.
Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).
Hoewel mijn conditie nog wel ok is merk ik duidelijk een verschil.
Alsook ben ik enorm teleurgesteld in mezelf op dit moment.. ik kan namelijk geen 30kph aanhouden voor 10km... Het is niet perfect "vlak" onderweg, maar ik moet zeker ook geen heuvels op.
Had deze ochtend via strava 20.7 kph gemiddeld..... En dan had ik nog geluk dat ik even achter een wielrenner heb kunnen hangen.
Hoewel ik wel denk dat ik tegenwind had... want normaal kan ik dit wel.
Allesinds, ik zal nog behoorlijk moeten trainen om heel dit verhaal tot een goed einde te brengen!
Ondertussen heb ik al wat extra opzoekwerk vericht mits behulp van jullie tips.
Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).
Hoewel mijn conditie nog wel ok is merk ik duidelijk een verschil.
Alsook ben ik enorm teleurgesteld in mezelf op dit moment.. ik kan namelijk geen 30kph aanhouden voor 10km... Het is niet perfect "vlak" onderweg, maar ik moet zeker ook geen heuvels op.
Had deze ochtend via strava 20.7 kph gemiddeld..... En dan had ik nog geluk dat ik even achter een wielrenner heb kunnen hangen.
Hoewel ik wel denk dat ik tegenwind had... want normaal kan ik dit wel.
Allesinds, ik zal nog behoorlijk moeten trainen om heel dit verhaal tot een goed einde te brengen!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heel simpel, de Nurnbergring is gewoon een soort Waalse pijl of LBL parcours, iets korter en dan vaker. Maar met die hoogtemeters en klimmen krijg je gewoon te maken.
Maar respect dat je überhaupt 24u overweegt.
Een aspect wat me ook nog wel te binnenschiet in 24uur ga je heel moe worden, de afdalingen zijn ook van het zelfde niveau dus snelheden van 70/80 zijn geen uitzondering. Dat kan vermoeid en in het donker best gevaarlijk worden.
Maar respect dat je überhaupt 24u overweegt.
Een aspect wat me ook nog wel te binnenschiet in 24uur ga je heel moe worden, de afdalingen zijn ook van het zelfde niveau dus snelheden van 70/80 zijn geen uitzondering. Dat kan vermoeid en in het donker best gevaarlijk worden.
90 is makkelijk mogelijk op de ring. Ik heb al een keer de 94 gehaald. De afdaling is verder niet moeilijk. Er zit maar een rempunt in de route. De rest kun je met goed sturen allemaal op snelheid nemen
Live fast; die young. mijn blog
Wat is je huidige cadans dan? En waarom zo hoog? Ergens tussen 90-100 is voor veel al "hoog" en volgens mij prima. Op een hogere cadans dan dat je gewoon bent rijden vergt training voordat je dat zonder verhoogde hartslag lukt.Hadron_Tec schreef: ↑19 sep 2019 14:57 Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
- Locatie: Itegem / Belgie
Klopt! ik heb op dit moment ook ±94 als topsnelheid. en als je geen verkeer hebt denk ik zelf dat bij goed weer dat rempunt kan genegeerd worden als je een racelijn kan aanwenden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
- Locatie: Itegem / Belgie
Wel, ik had wat zitten lezen, en heb meerdere keren tegengekomen dat het bevorderlijk is om op hogere cadans te trainen. Uiteraard vergt dit training.JM_H schreef: ↑20 sep 2019 10:55Wat is je huidige cadans dan? En waarom zo hoog? Ergens tussen 90-100 is voor veel al "hoog" en volgens mij prima. Op een hogere cadans dan dat je gewoon bent rijden vergt training voordat je dat zonder verhoogde hartslag lukt.Hadron_Tec schreef: ↑19 sep 2019 14:57 Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).
Maar de reden hiervoor is dat ik voordien altijd op veel te hoge versnellingen zat. en ik merk duidelijk een positief verschil met een hogere cadans.
Qua hartslag weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel ik heb op dit moment. zal dit straks eens uitzoeken in de fitness.
Ps: als jij denkt dat hoge kadans geen speciaal goed idee is hoor ik het graag. Alle tips en info zijn welkom en geaprecieerd.
100 a 130 rpm is erg hoog, en zeker niet de efficiëntste cadans voor ultralange ritten, waar je toch een laag vermogen levert.
Hoe hoger het vermogen dat je trapt, hoe hoger de optimale cadans. Bij werelduurrecordpogingen rijdt men zo'n 105rpm.
Voor ultraritten zal het optimum eerder rond de 80 liggen.
Hoe hoger het vermogen dat je trapt, hoe hoger de optimale cadans. Bij werelduurrecordpogingen rijdt men zo'n 105rpm.
Voor ultraritten zal het optimum eerder rond de 80 liggen.
Laatst gewijzigd door scepticus op 20 sep 2019 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32
In de regel is je hart een geweldige spier voor duursporten. Bij veel mensen beter dan de benen. Bij een hoge cadans spreek je meer je hart aan. Hoge toeren, weinig inspanning.Hadron_Tec schreef: ↑20 sep 2019 15:29Wel, ik had wat zitten lezen, en heb meerdere keren tegengekomen dat het bevorderlijk is om op hogere cadans te trainen. Uiteraard vergt dit training.JM_H schreef: ↑20 sep 2019 10:55Wat is je huidige cadans dan? En waarom zo hoog? Ergens tussen 90-100 is voor veel al "hoog" en volgens mij prima. Op een hogere cadans dan dat je gewoon bent rijden vergt training voordat je dat zonder verhoogde hartslag lukt.Hadron_Tec schreef: ↑19 sep 2019 14:57 Ben op dit moment alvast aan het wennen aan een hogere cadans. ( 100-130).
Maar de reden hiervoor is dat ik voordien altijd op veel te hoge versnellingen zat. en ik merk duidelijk een positief verschil met een hogere cadans.
Qua hartslag weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel ik heb op dit moment. zal dit straks eens uitzoeken in de fitness.
Ps: als jij denkt dat hoge kadans geen speciaal goed idee is hoor ik het graag. Alle tips en info zijn welkom en geaprecieerd.
Voor Rad am Ring is het denk ik zeker bevorderlijk om richting de 100+ cadans (boven de 110 lijkt mij onnodig) te werken, maar vanaf daar zou ik ook de focus houden op je doel en te stoppen met cadans training.
Het hoge ritme is dan al meer dan gemiddeld. Ikzelf zou daarna de focus op duurtrainingen bij zwaardere versnellingen. Zeker om met voldoende kracht de klimmetjes te kunnen doen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..
Ik denk dat je heel veel kan leren tijdens de langere randonneursritten. Experimenteer ook goed met voeding. Ik kan slecht eten binnen houden na langere tijd en eet veel vloeibaar en dan het liefst zo min mogelijk zoet. Hogere cadans kan fijn zijn, maar ik wissel onderweg ook veel in cadans. Soms is hoog fijn, soms rij ik een tijdje rond de 60, kan je net weer wat andere spieren laten herstellen.
Leuke uitdaging!
Leuke uitdaging!
Parijs-Brest-Parijs 2023
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
- Locatie: Itegem / Belgie
Heb daarnet wat opzoekwerk gedaan naar randoneursritten. en ik denk dat ik in november de 200 van zwolle al eens ga meedoen. is een mooie manier om te starten.TheUnexpected schreef: ↑20 sep 2019 15:45In de regel is je hart een geweldige spier voor duursporten. Bij veel mensen beter dan de benen. Bij een hoge cadans spreek je meer je hart aan. Hoge toeren, weinig inspanning.Hadron_Tec schreef: ↑20 sep 2019 15:29Wel, ik had wat zitten lezen, en heb meerdere keren tegengekomen dat het bevorderlijk is om op hogere cadans te trainen. Uiteraard vergt dit training.
Maar de reden hiervoor is dat ik voordien altijd op veel te hoge versnellingen zat. en ik merk duidelijk een positief verschil met een hogere cadans.
Qua hartslag weet ik eerlijk gezegd niet hoeveel ik heb op dit moment. zal dit straks eens uitzoeken in de fitness.
Ps: als jij denkt dat hoge kadans geen speciaal goed idee is hoor ik het graag. Alle tips en info zijn welkom en geaprecieerd.
Voor Rad am Ring is het denk ik zeker bevorderlijk om richting de 100+ cadans (boven de 110 lijkt mij onnodig) te werken, maar vanaf daar zou ik ook de focus houden op je doel en te stoppen met cadans training.
Het hoge ritme is dan al meer dan gemiddeld. Ikzelf zou daarna de focus op duurtrainingen bij zwaardere versnellingen. Zeker om met voldoende kracht de klimmetjes te kunnen doen.
Ik zit inderdaad meer rond de 100 van cadans. hoger dan 110 is al een beetje gekkenwerk. je zit ook niet meer stil dan ( ik althans niet.. )
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
- Locatie: Itegem / Belgie
Randoneursritten staan al zeker op het programma.monique70 schreef: ↑24 sep 2019 11:08 Ik denk dat je heel veel kan leren tijdens de langere randonneursritten. Experimenteer ook goed met voeding. Ik kan slecht eten binnen houden na langere tijd en eet veel vloeibaar en dan het liefst zo min mogelijk zoet. Hogere cadans kan fijn zijn, maar ik wissel onderweg ook veel in cadans. Soms is hoog fijn, soms rij ik een tijdje rond de 60, kan je net weer wat andere spieren laten herstellen.
Leuke uitdaging!
Voeding is inderdaad ook iets wat ik nog nooit al fietsend heb gedaan ( je begrijpt wel wat ik bedoel ). Zoetigheden eet ik al niet, zelfde met alle soorten frisdrank en alcohol.
Ik drink enkel water.
Maar wat te eten tijdens zo een rit? Een boterham met kaas en hesp lijkt mij niet de meest iedeale oplossing.....
Met hesp zou ik het sowieso niet doen.
Er zijn hele topics v.w.b. voeding volgeschreven, zie bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=25&t=90715
Er zijn hele topics v.w.b. voeding volgeschreven, zie bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=25&t=90715