Motivatie, goesting, zin?
Hartslag verschil binnen/buiten
Ik denk dat je het verschil vooral ziet bij sprinten, klopt dat?
Waar ik aan zit te denken is dat je bij het sprintje op het viaduct aan je stuur aan het sleuren bent tijdens het trappen.
Daarbij gebruik je arm- en rugspieren die je normaal niet gebruikt.
Doe je datzelfde op een statische trainer, dan schiet je daar niets mee op omdat je fiets niet kantelt als je aan het stuur trekt. Bovendien trek je in plaats daarvan jezelf scheef over je fiets, trek je je hele opstelling omver.
In plaats daarvan houd je dus je rug recht boven je fiets, en worden je arm- en rugspieren minder gebruikt.
Mogelijk heb je daardoor een lagere max hartslag?
Hardlopers hebben bijvoorbeeld ook een hogere hartslag dan wielrenners, omdat ze meer spiergroepen gebruiken.
Waar ik aan zit te denken is dat je bij het sprintje op het viaduct aan je stuur aan het sleuren bent tijdens het trappen.
Daarbij gebruik je arm- en rugspieren die je normaal niet gebruikt.
Doe je datzelfde op een statische trainer, dan schiet je daar niets mee op omdat je fiets niet kantelt als je aan het stuur trekt. Bovendien trek je in plaats daarvan jezelf scheef over je fiets, trek je je hele opstelling omver.
In plaats daarvan houd je dus je rug recht boven je fiets, en worden je arm- en rugspieren minder gebruikt.
Mogelijk heb je daardoor een lagere max hartslag?
Hardlopers hebben bijvoorbeeld ook een hogere hartslag dan wielrenners, omdat ze meer spiergroepen gebruiken.
Naast de genoemde fysieke verschillen is het mentale ook zeker een factor. Ik kon binnen altijd veel minder diep gaan dan buiten. Tot ik binnen wedstrijdjes ging doen (zwift). Nu haal ik binnen juist hartslag waardes die ik buiten nooit haal.