Bouw zelf je fiets!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Het spaakpatroon is niet helemaal regelmatig. sommige spaken zijn mooi symmetrisch terwijl spaken op vergelijkbare plek in het wiel dat niet zijn.
Voor een eerste post heb je goed je best gedaan! Dat meen ik oprecht.
Er zijn er genoeg die ergens minder moeite insteken. Daar zit 'm gelijk de crux.
Zoooooo'n lange documentatie voor een Chineesje? Kom op, zeg.
Of heb je 'm zelf in elkaar gelast? Dan zou ik de lappen tekst nog wel snappen.
Edit: Verder vind ik een titanium gravelracer met Pinion wel erg gaaf. Lekker apart. Zou ik toch bijna vergeten te melden.
Er zijn er genoeg die ergens minder moeite insteken. Daar zit 'm gelijk de crux.
Zoooooo'n lange documentatie voor een Chineesje? Kom op, zeg.
Of heb je 'm zelf in elkaar gelast? Dan zou ik de lappen tekst nog wel snappen.
Edit: Verder vind ik een titanium gravelracer met Pinion wel erg gaaf. Lekker apart. Zou ik toch bijna vergeten te melden.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
En wat is dan het verschil tussen een "chineesje" dat je naar eigen specs laat opbouwen of een fiets van Bart waarbij je hetzelfde doet? (Ik meen tenminste dat jij die ook niet zelf in elkaar gelast hebt, maar er wel redelijk uitvoerig - terecht overigens! - over gepost hebt)
Ik vind het een leuk project en kan het verslag alleen maar waarderen. De autist in mij zou de wielen wel even opnieuw spaken geloof ik? En is het wiel nou niet helemaal lekker uitgelijnd, of staat de camera op die foto nou niet helemaal recht erachter?
(Liefhebbers van tita en pinion zouden ook eens bij ANT11 bikes moeten kijken)
Ik vind het een leuk project en kan het verslag alleen maar waarderen. De autist in mij zou de wielen wel even opnieuw spaken geloof ik? En is het wiel nou niet helemaal lekker uitgelijnd, of staat de camera op die foto nou niet helemaal recht erachter?
(Liefhebbers van tita en pinion zouden ook eens bij ANT11 bikes moeten kijken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Het lijkt me een goed doordacht project, waarbij op een aantal punten door gebrek aan kennis toch flinke steken zijn gevallen, maar die zullen ongetwijfeld wel aan het licht komen.
-Alles titanium klinkt leuk, maar helaas is titanium niet voor alles geschikt en soms onnodig duur...
-Geen steekas voor en schijfrem met titanium patten is vragen om een voorwiel dat eruit wordt gedrukt op een plek waar je niet over de kop wil.
Titanium spaken zijn simpelweg ongeschikt zulke wielen, ik heb het dan nog maar niet over spaken inkorten en draad rollen....
-Carbon velgen zijn hier alleen voor de pose en hebben verder op een gravelfiets ook niks te zoeken.
-Alles titanium klinkt leuk, maar helaas is titanium niet voor alles geschikt en soms onnodig duur...
-Geen steekas voor en schijfrem met titanium patten is vragen om een voorwiel dat eruit wordt gedrukt op een plek waar je niet over de kop wil.
Titanium spaken zijn simpelweg ongeschikt zulke wielen, ik heb het dan nog maar niet over spaken inkorten en draad rollen....
-Carbon velgen zijn hier alleen voor de pose en hebben verder op een gravelfiets ook niks te zoeken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Keezx kan je dat toelichten?Keezx schreef: ↑07 jan 2020 12:00 Het lijkt me een goed doordacht project, waarbij op een aantal punten door gebrek aan kennis toch flinke steken zijn gevallen, maar die zullen ongetwijfeld wel aan het licht komen.
-Alles titanium klinkt leuk, maar helaas is titanium niet voor alles geschikt en soms onnodig duur...
-Geen steekas voor en schijfrem met titanium patten is vragen om een voorwiel dat eruit wordt gedrukt op een plek waar je niet over de kop wil.
Titanium spaken zijn simpelweg ongeschikt zulke wielen, ik heb het dan nog maar niet over spaken inkorten en draad rollen....
-Carbon velgen zijn hier alleen voor de pose en hebben verder op een gravelfiets ook niks te zoeken.
Bekijk het plaatje van het voorwiel hierboven en bedenk wat er gebeurt als de rem de schijf vasthoudt.
Het wiel draait door door de massatraagheid van fiets+berijder en de as wordt naar beneden gedrukt.
De houdkracht in titanium patten is relatief zwak , daarom is een steekas daar technisch de oplossing.
Rem voor de vork zou ook kunnen, maar omdat de configuratie is afgekeken van motorfietsen is het daar nooit van gekomen.
Het hoeft niet altijd te gebeuren, maar in dit geval is het een reeel risico en in het verleden ook gebeurd.
Het wiel draait door door de massatraagheid van fiets+berijder en de as wordt naar beneden gedrukt.
De houdkracht in titanium patten is relatief zwak , daarom is een steekas daar technisch de oplossing.
Rem voor de vork zou ook kunnen, maar omdat de configuratie is afgekeken van motorfietsen is het daar nooit van gekomen.
Het hoeft niet altijd te gebeuren, maar in dit geval is het een reeel risico en in het verleden ook gebeurd.
Laatst gewijzigd door Keezx op 07 jan 2020 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Okay, heb zelf niet de technische kennis in huis over een Pinion-aandrijving en al dan niet het op de juiste wijze gebruik van steekassen maar begrijp het commentaar wel hierover. Heb verder respect voor de wijze waarop TS tot de uitvoering van zijn 'probleemloze' fiets is gekomen. Aan de lengte van zijn tekst is te zien hoe keurig hij alles heeft uitgedacht, uitgezocht en uitgevoerd.
Wat mij wel meteen aan de foto's is opgevallen is de kwaliteit van het Chinees frame en andere gebruikte materialen want dat ziet er keurig uit. Helaas kan ik dat niet zeggen van het spaakpatroon, de gebruikte carbonvelgen voor velgremmen en het m.i. niet gebruiken van tubeless velgen en -banden wat zeker bij een 'probleemloze' fiets had gekund.
Wat mij wel meteen aan de foto's is opgevallen is de kwaliteit van het Chinees frame en andere gebruikte materialen want dat ziet er keurig uit. Helaas kan ik dat niet zeggen van het spaakpatroon, de gebruikte carbonvelgen voor velgremmen en het m.i. niet gebruiken van tubeless velgen en -banden wat zeker bij een 'probleemloze' fiets had gekund.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Ja helder, dank, dat eerste deel had ik ook al een beetje bedacht, maar wist niet dat dat bij titanium nog eens een extra risico op levert.. En leefde misschien onterecht in de veronderstelling dat de zng "lawyerlips" dat wel zouden opvangen... Of zitten die er standaar niet meer op?Keezx schreef: ↑07 jan 2020 17:39 Bekijk het plaatje van het voorwiel hierboven en bedenk wat er gebeurt als de rem de schijf vasthoudt.
Het wiel draait door door de massatraagheid van fiets+berijder en de as wordt naar beneden gedrukt.
De houdkracht in titanium patten is relatief zwak , daarom is een steekas daar technisch de oplossing.
Rem voor de vork zou ook kunnen, maar omdat de configuratie is afgekeken van motorfietsen is het daar nooit van gekomen.
Het hoeft niet altijd te gebeuren, maar in dit geval is het een reeel risico en in het verleden ook gebeurd.
edit ///
ff gegoogeld en dit artikel tegengekomen https://cyclingtips.com/2015/10/road-bi ... s-but-why/ daarin wordt het verschijnsel nog even besproken
Laatst gewijzigd door hendrikjan op 07 jan 2020 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Die zitten er standaard altijd wel op....in dit geval is het een vork van de frameproducent, is op de foto niet te zien.
Een titanium vork is eigenlijk meestal af te raden, is gewoon te slap.
Ik heb zelf een titanium frame van XACD , dezelfde producent en heb er gewoon een carbon vorkje in gezet, de meerprijs voor de titanium vork was 240 Dollar , en da;s teveel voor iets dubieus.
Een titanium vork is eigenlijk meestal af te raden, is gewoon te slap.
Ik heb zelf een titanium frame van XACD , dezelfde producent en heb er gewoon een carbon vorkje in gezet, de meerprijs voor de titanium vork was 240 Dollar , en da;s teveel voor iets dubieus.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
- Locatie: Suub
m.b.t. de opmerkingen:
-kleine samenvatting: MOOIE FUNCTIONELE ALL-ROUND FIETS.
-wielen geen gezicht: bewust voor 32 spaken gekozen i.v.m. mijn gewicht. Enige terechte opmerking zou zijn geweest dat spaakstructuur 1 gat versprongen had moeten zijn. (zie ventiel) Verklaring hiervoor: Domme fout van mij doordat ik naar voren ben verder gegaan i.p.v. naar achteren. Had het pas in de gaten toen wielen klaar waren. Gemakzucht van mij om het zo te laten. Functioneel echter geen enkel probleem!!
-tie-rip voor remkabel: is er nu af. Was nodig om kabel te vormen met heat-gun. Vergeten er af te halen voor foto's.
-steekas achter/voor: ACHTER bewuste keuze, VOOR compromis i.v.m. prijs en beschikbaarheid/leverbaarheid.
- "detail-18": wiel niet goed gecentreerd. KLOPT NIET-> rechter achterbrug is ong. 4.5mm meer naar binnen vast gelast op frameplaat van Pinion houder. Wielen zijn binnen 1 mm. gecentreerd gespaakt!
-kras spacer-> "spacer" is onderkant van veel te lange zadelpen. Bij het titanium zagen (kneiter-taai spul!!) verschoof het geheel uit bankschroef. Tja . . . gewoon pech. Boeit me niet, Ik heb dat ding gebouwd om veel, heeeel veel mee te gaan fietsen en niet voor "the looks".
Dank voor de opmerkingen, aanvullingen en/of complimenten.
Een sportieve fiets-groet,
Alexander.
-kleine samenvatting: MOOIE FUNCTIONELE ALL-ROUND FIETS.
-wielen geen gezicht: bewust voor 32 spaken gekozen i.v.m. mijn gewicht. Enige terechte opmerking zou zijn geweest dat spaakstructuur 1 gat versprongen had moeten zijn. (zie ventiel) Verklaring hiervoor: Domme fout van mij doordat ik naar voren ben verder gegaan i.p.v. naar achteren. Had het pas in de gaten toen wielen klaar waren. Gemakzucht van mij om het zo te laten. Functioneel echter geen enkel probleem!!
-tie-rip voor remkabel: is er nu af. Was nodig om kabel te vormen met heat-gun. Vergeten er af te halen voor foto's.
-steekas achter/voor: ACHTER bewuste keuze, VOOR compromis i.v.m. prijs en beschikbaarheid/leverbaarheid.
- "detail-18": wiel niet goed gecentreerd. KLOPT NIET-> rechter achterbrug is ong. 4.5mm meer naar binnen vast gelast op frameplaat van Pinion houder. Wielen zijn binnen 1 mm. gecentreerd gespaakt!
-kras spacer-> "spacer" is onderkant van veel te lange zadelpen. Bij het titanium zagen (kneiter-taai spul!!) verschoof het geheel uit bankschroef. Tja . . . gewoon pech. Boeit me niet, Ik heb dat ding gebouwd om veel, heeeel veel mee te gaan fietsen en niet voor "the looks".
Dank voor de opmerkingen, aanvullingen en/of complimenten.
Een sportieve fiets-groet,
Alexander.
Legitieme reden om de rechter achterbrug meer naar binnen te laten lopen. Ziet er alleen ietwat vreemd uit.alexandertje schreef: ↑07 jan 2020 21:07
- "detail-18": wiel niet goed gecentreerd. KLOPT NIET-> rechter achterbrug is ong. 4.5mm meer naar binnen vast gelast op frameplaat van Pinion houder. Wielen zijn binnen 1 mm. gecentreerd gespaakt!
Wel sportief dat je nog reageert. Velen verdwijnen na de ene eerste post, zeker na een stortvloed aan commentaar