Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Uitharden/vulcaniseren banden

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 jul 2010 01:04

fdegrove schreef:
Over vulcanisatieprocessen is idd nog weinig of niet gesproken. Over het laten "rijpen" van tubes wel, denk ik .
Hoedanook, gezien de schitterende knieval, zal ik proberen een en ander in een gevatte tekst te bundelen zodat het voor eenieder een beetje helderder wordt.

Graag enkele dagen geduld, ook ik rij graag met de fiets en... Er is mooi weer voorspeld.... :)

Ciao, ;)


Hoi,

Mooi weer genoeg geweest toch? :D

Ik zag je laatste post over Lance. Het was volgens mij 1 van zijn mechaniekers die dit altijd deedt (tubes enkele jaren laten 'uitharden' in een kelder).

Zoals ik me kan herinneren kwam dit enige weken geleden langs op een Canvas Docu over LA.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 01 jul 2010 10:14

ZorroI schreef: Bij deze stelt Zorro zich nederig op:

[img=http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:H-9g ... DS8vYN.jpg]


Way to stay in character, held.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6560
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 jul 2010 11:39

ZorroI schreef: Hoi,

Mooi weer genoeg geweest toch? :D

Ik zag je laatste post over Lance. Het was volgens mij 1 van zijn mechaniekers die dit altijd deedt (tubes enkele jaren laten 'uitharden' in een kelder).

Zoals ik me kan herinneren kwam dit enige weken geleden langs op een Canvas Docu over LA.

Mvg, Zorro


Klopt - ik heb de docu gezien - en idd de mechanicien kon letterlijk zwemmen in de tubes die op de achtergrond lagen. Hij werd ook gefilmd in zijn keldertje en legde piekfijn uit waarom Lance en zijn maten - zeker in de eerste week van de Tour minder lek reden ( veel regen - kijk naar de ploegentijdrit van dat jaar ). Ze fietste toen ook met bredere tubes - 21mm standaard - tov 19 en zelfs 17mm tubes waarmee de concurentie trachtte te winnen.

Ik denk ook niet dat die tubes er voor - Jan met de korte achternaam - lagen te rijpen in zijn kelder.. kan het me niet voorstellen dat het allemaal op Flauwekul is gebaseerd

:D
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jul 2010 16:41

Mwa, er worden nog genoeg volslagen onzinnige zaken in t wielrennen gedaan. Ik heb toch m'n twijfels of dit nu wel zo veel voordelen geeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 02 jul 2010 03:23

Hi,
Amclassic-fan schreef:Mwa, er worden nog genoeg volslagen onzinnige zaken in t wielrennen gedaan. Ik heb toch m'n twijfels of dit nu wel zo veel voordelen geeft.


De redenen waarom ik niet verder geborduurd heb over vulcanisatieprocessen zijn vooral omdat je hoedanook mits wat moeite genoeg technische info hieromtrent kan vinden op het net en ook vanwege het verwarrend woordgebruik wat heerst in bepaalde (wielrenner)kringen.

Kortom, als we over het rijpen van tubes hebben zitten we weer in een gelijkaardig straatje als de discussie "Open tubular", Clincher enz.

Eerst en vooral dien je je af te vragen of je band/tube van natuurlijk rubber is vervaardigd (latex) of synthetisch (petrochemie).
In beide gevallen wordt er gevulcaniseerd. Vol latex tubes voor baan (piste) gebruik niet te nagesproken.

Je kan gerust stellen dat een synthetisch rubber chemisch vrij stabiel is en dat je dit bij type van productieproces niks wint door de band te laten verouderen in een droge, duistere opslagplaats.

Bij het gebruik van natuurrubber (gewonnnen uit latex dat wordt gevulcaniseerd tot rubber, ligt dit enigszins anders en dan wel vooral omdat die banden worden opgebouwd door het onderling verlijmen van verscheidene onderdelen (lijmen die een aantal agenten bevatten die dienen te verdampen) en ook het natuurruber dat niet voor 100 % chemisch stabiel is verder zal vulcaniseren door de aanwezige zuurstof en zwaveloxide in de lucht.

In dit laatste geval, en dat heb ik ook ik proefondervindlijk ervaren, zal de band wat minder zacht en minder kwetsbaar worden (rolweerstand ietsje hoger wellicht), weegt ie enkele grammen minder en is ie al bij al steviger.

Of je hier nu races mee winnen kan laat ik in het midden maar de de levensduur en de doorprikbaarheid van de band zijn naar mijn ervaring wel duidelijk beter als je met een vers van pers bandje vergelijkt.
Om nu zelfs de fijnste tube jaren in de kelder te laten hangen? Nah....

Wat ik wel wil meegeven is dat een tube a la FMB, Dugast of Veloflex die kakelvers van de fabrikant komt absoluut niet zo lekbestendig is als dezelfde band die enkele maanden goed is bewaard.
Sterker nog, ze zijn vaak ettelijke malen lekbestendiger dan een synthetische band met hig-tech beschermingslaag en gaan een stuk langer mee ook.

Naar mijn ervaring is al dat high-tech gedoe goed voor een doel : marketing voeren met die ene eigenschap goed wetend dat je al de rest hebt verwaarloosd.

Neen, de beste prijskwaliteitsverhouding is ook hier in het topsegement te vinden en jawel, enkele maanden kunstmatig verouderen beschermt je investering.

Met excuus voor de laattijdige reactie.
Ik heb dan ook de laatste weken mijn ziel uit het lijf gefietst.....

Ciao, ;)

P.S. Ik heb het bewust kort gehouden. Mocht een en ander toch niet duidelijk bljken, please be my guest.
Snobisme is een dure hobby...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 05 jul 2010 02:15

Mwaah klinkt op zich best als een aardig verhaal voor de tubes van Dugast etc met natuurlijk rubber. Zou kunnen zeg ik dan niet gehinderd door enige technische kennis op dit gebied. Nu denkt de gemiddelde forumgebruiker waarschijnlijk echter nog steeds dat hij ook zijn moderne synthetische banden eerst jaren op zolder moet leggen.

En dat valt wat mij betreft eerder in de categorie doe een rauwe biefstuk in je fietsbroek. Fietste vroeger vast ook heel lekker, maar hou het nu toch maar bij een moderne zeem.

Maar dat zegt fdegrove eigenlijk zelf ook al. Voor de meeste moderne synthetische banden (en late we eerlijk zijn hoeveel mensen hebben tubes van Dugast?) is het niet nodig om ze jaren op zolder te bewaren.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 jul 2010 03:10

Of dat rijpen perse in een kelder of iets dergelijks moet vraag ik me af. Mijn ervaring is dat splinternieuwe goedlopende banden (bv De Corsa EVO CX2) vaak van een soort rubber zijn gemaakt waardoor 2 nadelige effecten zijn:
1- voelt wat plakkerig aan op de weg (of dit zo is weet ik niet, maar het voelt zo aan)
2- als gevogl daarvan plakken steentjes makkelijker en als die maar lang genoeg blijven hangen gaan ze lek.

Nu is mijn ervaring dat als je met zo een banden een paar keer over wat slechtere wegen hebt gereden (met vuil, leemresten of zand, maar geen scherpe gravel) dan is dat ook direct weg. Het lijkt me dat dat sneller werkt als ergens laten hangen.
maar dat is mijn mening en het is eerder een gevoelskwestie.
Afbeelding

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 05 jul 2010 12:43

ericpeters schreef: 1- voelt wat plakkerig aan op de weg (of dit zo is weet ik niet, maar het voelt zo aan)
2- als gevogl daarvan plakken steentjes makkelijker en als die maar lang genoeg blijven hangen gaan ze lek.
.


Kan je ze niet ontvetten dan?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 05 jul 2010 13:31

Hoi,

Dat kan je doen door het loopvlak eens te wassen met water met een scheut keukenazijn in.
Of dat zal verhinderen dat een bandje zoals een EVO CX steentjes zou oppikken betwijfel ik.
Persoonlijk vind ik die banden niet bijzonder geschikt voor streken met de typische geografische kenmerken van het belgisch-nederlandse Limburg.
Als het echt warm weer is dan is het nog een grotere ramp...

Wat het rijpen van banden betreft kan je dat in wezen doen waar je wil in zoverre dat de omgeving vrij is van U.V. stralen en droog is.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie