Hi,
Amclassic-fan schreef:Mwa, er worden nog genoeg volslagen onzinnige zaken in t wielrennen gedaan. Ik heb toch m'n twijfels of dit nu wel zo veel voordelen geeft.
De redenen waarom ik niet verder geborduurd heb over vulcanisatieprocessen zijn vooral omdat je hoedanook mits wat moeite genoeg technische info hieromtrent kan vinden op het net en ook vanwege het verwarrend woordgebruik wat heerst in bepaalde (wielrenner)kringen.
Kortom, als we over het rijpen van tubes hebben zitten we weer in een gelijkaardig straatje als de discussie "Open tubular", Clincher enz.
Eerst en vooral dien je je af te vragen of je band/tube van natuurlijk rubber is vervaardigd (latex) of synthetisch (petrochemie).
In beide gevallen wordt er gevulcaniseerd. Vol latex tubes voor baan (piste) gebruik niet te nagesproken.
Je kan gerust stellen dat een synthetisch rubber chemisch vrij stabiel is en dat je dit bij type van productieproces niks wint door de band te laten verouderen in een droge, duistere opslagplaats.
Bij het gebruik van natuurrubber (gewonnnen uit latex dat wordt gevulcaniseerd tot rubber, ligt dit enigszins anders en dan wel vooral omdat die banden worden opgebouwd door het onderling verlijmen van verscheidene onderdelen (lijmen die een aantal agenten bevatten die dienen te verdampen) en ook het natuurruber dat niet voor 100 % chemisch stabiel is verder zal vulcaniseren door de aanwezige zuurstof en zwaveloxide in de lucht.
In dit laatste geval, en dat heb ik ook ik proefondervindlijk ervaren, zal de band wat minder zacht en minder kwetsbaar worden (rolweerstand ietsje hoger wellicht), weegt ie enkele grammen minder en is ie al bij al steviger.
Of je hier nu races mee winnen kan laat ik in het midden maar de de levensduur en de doorprikbaarheid van de band zijn naar mijn ervaring wel duidelijk beter als je met een vers van pers bandje vergelijkt.
Om nu zelfs de fijnste tube jaren in de kelder te laten hangen? Nah....
Wat ik wel wil meegeven is dat een tube a la FMB, Dugast of Veloflex die kakelvers van de fabrikant komt absoluut niet zo lekbestendig is als dezelfde band die enkele maanden goed is bewaard.
Sterker nog, ze zijn vaak ettelijke malen lekbestendiger dan een synthetische band met hig-tech beschermingslaag en gaan een stuk langer mee ook.
Naar mijn ervaring is al dat high-tech gedoe goed voor een doel : marketing voeren met die ene eigenschap goed wetend dat je al de rest hebt verwaarloosd.
Neen, de beste prijskwaliteitsverhouding is ook hier in het topsegement te vinden en jawel, enkele maanden kunstmatig verouderen beschermt je investering.
Met excuus voor de laattijdige reactie.
Ik heb dan ook de laatste weken mijn ziel uit het lijf gefietst.....
Ciao,
P.S. Ik heb het bewust kort gehouden. Mocht een en ander toch niet duidelijk bljken, please be my guest.
Snobisme is een dure hobby...