Pagina 2 van 3

Geplaatst: 23 mar 2011 18:44
door t-kops
mijn wielen zijn ook uit 2010, maar op weightweenies word ik ook niet echt wijzer. ik zal eerst maar eens kijken of ik de kapjes eraf kan krijgen...

kunnen die lagers van de racing 7 gesmeerd worden, of zijn die compleet afgedicht (ik denk het niet, anders zou het voorwiel niet nu al zo rauw lopen)?

Geplaatst: 23 mar 2011 22:18
door Theo V
Die plastic kapjes kan je er gewoon af halen.
Dan zie je ook waar je de steeksleutels op kan zetten om de 'asmoeren' te demonteren.
Aan beide kanten zit er een metalen afdekplaatje wat dan gewoon los zit.
Ook kan je dan de as verwijderen.
De lagers zijn aan één kant afgedicht.
Meer informatie staat in dit topic, http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35974.
Dat gaat wel over R5's maar de lagering is hetzelfde als de R7.
Helaas heb ik daar geen foto's geplaatst van het voorwiel.
Maar dat was wel het makkelijkste wiel om te doen.

Geplaatst: 23 mar 2011 23:14
door t-kops
bedankt Theo V

is er nog speciaal gereedschap nodig om de lagers te vervangen? ik zag in het filmpje op youtube over de racing 5 dat er ook een pers werd gebruikt, of is dit eigenlijk niet nodig?

Geplaatst: 24 mar 2011 10:29
door Theo V
Ik heb de lagers er in getikt met een montagehamer en de oude lagers als drijfwerk gebruikt.
Officieel moet het met speciaal gereedschap maar als je met beleid tikt moet het kunnen.

Geplaatst: 24 mar 2011 10:30
door amclassic-fan
Als je de lagers ff in de vriezer gooit voor een dagje drukje ze er zo in en hoeft er nauwlijks geslagen te worden ;)

Geplaatst: 24 mar 2011 10:49
door Theo V
Klopt, ik zette ze er op kamertemperatuur al voor de helft erin door ze met mijn duimen aan te drukken.

Re: Lagers voorwiel fulcrum racing 7 vervangen

Geplaatst: 28 jul 2014 20:55
door karstenkarsten
nog steeds is niet duidelijk hoe je de "verborgen" ronde veertjes moet verwijderen. ik zie ze zitten, maar krijg ze er niet uitgepeuterd. ps de constructie is duidelijk afwijkend van de f5. met steeksleutels, inbussleutels en verwijderen van plastic kapjes is geen winst te behalen. de kleine ronde veertjes moeten los en dan kan de as er zo uit, maar met bv een scherpe pincet lukt het niet. wie heeft de juiste tip? ik zou ontzettend dankbaar zijn voor een oplossing.

Re: Lagers voorwiel fulcrum racing 7 vervangen

Geplaatst: 28 jul 2014 21:20
door karstenkarsten
op google vind ik dat een circlipstang gebruikt moet worden. echter ik heb een tang met heel veel hulpstukken en smalle bekkens, maar mij lukt het niet in de beschikbare ruimte, ook nog met een kraagje dat kleine veertje open en los te krijgen. ben benieuwd!

Re: Lagers voorwiel fulcrum racing 7 vervangen

Geplaatst: 29 jul 2014 07:35
door termi748
Ik heb ze eruit gepeuterd met 2 platte schroevedraaiers uit mijn "horlogemakers"-setje.
De eerste was even pielen maar de 2e een eitje.
Met het ene schroevedraaier hou je de veer tegen en met de andere kune je dan het einde opduwen en uitwippen.
Als je begrijpt wat ik bedoel....

Succes!

Re: Lagers voorwiel fulcrum racing 7 vervangen

Geplaatst: 29 jul 2014 15:05
door termi748
Had vanmorgen al wat gepost maar dat is blijkbaar niet doorgekomen..

Met 2 platte schroevedraaiers uit mijn "horlogemakers" set is het gelukt.
Met de ene hou je het ringetje tegen en met de andere kun je m dan uit de sponning drukken en eruit wippen.
De eerste is lasting de tweede een eitje.
Succes.

Re: Lagers voorwiel fulcrum racing 7 vervangen

Geplaatst: 29 jul 2014 19:11
door karstenkarsten
termi748 schreef:Had vanmorgen al wat gepost maar dat is blijkbaar niet doorgekomen..

Met 2 platte schroevedraaiers uit mijn "horlogemakers" set is het gelukt.
Met de ene hou je het ringetje tegen en met de andere kun je m dan uit de sponning drukken en eruit wippen.
De eerste is lasting de tweede een eitje.
Succes.
heb iets dergelijks al geprobeerd, echter zonder resultaat. ik ga het opnieuw proberen.
het blijft toch een gebruikers onvriendelijke constructie. daar zullen zeker fm's niet blij mee zijn.

Re: Lagers voorwiel fulcrum racing 7 vervangen

Geplaatst: 29 jul 2014 19:51
door carel
Een circlip tang lijkt op een gewone punttang met het verschil dat de bekken van de tang open gaan als je erin knijpt. Je steekt dan de punten van de tang in de gaatjes, knijpen in de tang en het ringetje gaat open.

Andere optie is het gebruik van een oude gitaarsnaar (de hoge E-snaar is de dunste). Door ieder gaatje een stuk snaar steken en beide uiteinden om een houten stokje wikkelen. Zo kan je de ringetjes open trekken.