Aluminium of carbon gravelbike
Er zijn ook alu frames met mooie afgewerkte lasnaden.
Comfort uit een frame halen is bij een gravelbike niet echt interessant. Je haalt voldoende comfort uit de dikke banden.
o'7o
Hier Alu* omdat die fiets ook reisfiets is en ik ervan uit ga dat Alu frame net iets beter tegen een stootje kan dan carbon. Dat stootje dat je wel tegenkomt door gepakt en gezakt de wereld te verkennen maar niet direct in een bos zonder bagage.
Walter
* ik verwijs met Alu naar het chemisch element aluminium. De symbolen daarvan worden veelal met een hoofdletter geschreven. Het correcte symbool is Al, maar dat wordt door de meesten niet zo herkend. Ik maak er daarom Alu van dat de meesten wel herkennen en behoud wel de hoofdletter.
Walter
* ik verwijs met Alu naar het chemisch element aluminium. De symbolen daarvan worden veelal met een hoofdletter geschreven. Het correcte symbool is Al, maar dat wordt door de meesten niet zo herkend. Ik maak er daarom Alu van dat de meesten wel herkennen en behoud wel de hoofdletter.
Dat dus! Koop een fiets die leverbaar is en die bij je past qua geometrie. Dat lijkt me voor het moment al een serieuze opgave. Het materiaal waar de fiets van gemaakt is, komt daarna op plaats 3.
Ik heb een Merida Matts HFS MTB gehad. Dan weet je meteen dat een fiets met dikke banden ook te hard kan zijn.
Nu valt dat met de meeste gravelbikes wel mee maar toch mag je ervan uitgaan dat een carbon frame wat meer comfort en daarmee controle biedt. Verder bespaar je wat gewicht en is carbon beter te repareren.
Aluminium is goedkoper en vaak worden de aluminium modellen met wat meer oogjes voor dragers e.d. uitgerust.
Nu valt dat met de meeste gravelbikes wel mee maar toch mag je ervan uitgaan dat een carbon frame wat meer comfort en daarmee controle biedt. Verder bespaar je wat gewicht en is carbon beter te repareren.
Aluminium is goedkoper en vaak worden de aluminium modellen met wat meer oogjes voor dragers e.d. uitgerust.
Campagnolo Ultra Dork
Misschien helpt dit je even te focussen op wat je gaat doen met de fiets
https://www.youtube.com/watch?v=7z_k0UABFZc
https://www.youtube.com/watch?v=7z_k0UABFZc
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Die lasnaden zie je inderdaad wel bij veel alu fietsen, maar bij die van mij, Jan Janssen zijn ze totaal onzichtbaar gemaakt en lopen de aansluitingen van de buizen net zo vloeiend als bij carbon.
Heel veel hangt af van de constructie van het frame. Je kunt een carbon frame ontwerpen dat stijver en dus oncomfortabeler is dan een aluminium frame. Ter illustratie: Ik had ooit een aluminium Merida met carbon voorvork en alu zadelpen. Daarna kocht ik aan Canyon Ultimate AL, ook van aluminium, met carbon voorvork en carbon zadelpen. In vergelijking met de Merida had de Canyon haardunne seat stays. Wanneer je fietste over klinkers of kasseien was het verschil in comfort duidelijk voelbaar. Bij beide fietsen gebruikte ik overigens 23 mm bandjes. Naar mijn idee zat het verschil in comfort in het frameontwerp en de zadelpen.
Momenteel rij ik al twee jaar met veel plezier op aluminium Votec VRX gravel bike (met carbon voorvork en carbon zadelpen). Ook deze fiets vind ik absoluut comfortabel. Ik rij hem met 40 mm banden en niet eens tubeless met lage druk.
Momenteel rij ik al twee jaar met veel plezier op aluminium Votec VRX gravel bike (met carbon voorvork en carbon zadelpen). Ook deze fiets vind ik absoluut comfortabel. Ik rij hem met 40 mm banden en niet eens tubeless met lage druk.
Laatst gewijzigd door hotrod op 17 dec 2020 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Rijd woon werk met een carbon Diverge van een eerder serie, is meer een comfortracer dan de huidige Diverges die meer echt gravelrader zijn. Vind dit qau comfort een prima fiets, maar komt mede door (beetje) verende zadelpen en flex in de vork, Als ik offroad of echt gravel ga rijden pak ik mijn aluminium Caadx, liggen wat bredere banden "(35 of 36 tov 28mm) en die vind ik comfortabeler, ondanks dat dit alu is en een minder op comfort gerichte geometrie. Verder kost die de helft en rijd ik daarom toch wel wat vrijer rond als het eens een beetje spannend wordt.
Ach, ik zeg ook maar wat
Carbon is niet altijd comfortabeler dan aluminium. Op een gravelfiets maakt het ook minder uit.
Mijn Velobuild gravelfiets is helemaal niet comfortabel met 25mm banden (niet tubeless), een stuk harder dan mijn Giant TCR was (en al helemaal niet te vergelijken met de uber-comfortabele BMC)
Ik heb er nu 28mm tubeless banden op, wereld van verschil, bijna even 'zacht' als de BMC met 26mm banden met binnenbanden.
Met gravelbanden maakt het ook nog maar weinig uit.
Verschil dat blijft: carbon ziet er meestal mooier uit, carbon is meestal iets lichter, carbon is meestal duurder
Mijn Velobuild gravelfiets is helemaal niet comfortabel met 25mm banden (niet tubeless), een stuk harder dan mijn Giant TCR was (en al helemaal niet te vergelijken met de uber-comfortabele BMC)
Ik heb er nu 28mm tubeless banden op, wereld van verschil, bijna even 'zacht' als de BMC met 26mm banden met binnenbanden.
Met gravelbanden maakt het ook nog maar weinig uit.
Verschil dat blijft: carbon ziet er meestal mooier uit, carbon is meestal iets lichter, carbon is meestal duurder