Even los van de hele discussie over gravelracers, die is en word ook in het gravelracers topic al benoemd, vind ik het wel stuitend dat met name de “critici” hierboven zonder enige vorm van kennis reageren.
Zoals ik het lees tussen jullie commentaar regels door, hebben jullie nog nooit op een dergelijke fiets gereden maar wel het hoogste woord.
Overigens onderstreep ik exact wat TL beschrijft
Redshift verende stuurpen voor gravelbike?
Ha, ik denk dat je de kritiek niet te serieus moet nemen. Het zijn eerder goed bedoelde plaagstootjes.....t2300 schreef: ↑07 jun 2020 10:34 Even los van de hele discussie over gravelracers, die is en word ook in het gravelracers topic al benoemd, vind ik het wel stuitend dat met name de “critici” hierboven zonder enige vorm van kennis reageren.
Zoals ik het lees tussen jullie commentaar regels door, hebben jullie nog nooit op een dergelijke fiets gereden maar wel het hoogste woord.
Overigens onderstreep ik exact wat TL beschrijft
Ik ben ook erg tevreden met mijn gravelbike, en heb 75% van mijn kilometers afgelegd op die fiets. Dat heeft de fietsindustrie dan naar mooi bereikt met wat gladde marketing termen. Ik vind een MTB spuuglelijk, en een rondje rijden achter elkaar aan op een vast en gekunsteld parcours trekt mij helemaal niet. De overkill aan demping, controle en grip in NL zou voor mij de lol er vanaf halen. Dan kan je net zo goed op de weg gaan rijden met je roadracer
Disclaimer: ik heb geen MTB en ook nooit gehad, en roep dus ook maar wat.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Feit is dat er voor alledrie de typen een use case is. Als je dan crossovers gaat bedenken dan sla je de plank als fabrikant IMHO mis.
Precies. Ik vind op de wegfietsen erg leuk, maar MTB- routes, die singeltracks met ál die bochten, vind ik niks aan. Om dan toch buiten het asfalt te kunnen rijden, geeft de gravelbike mij alles wat ik nodig heb. Rij er inmiddels ruimschoots meer op dan op de wegfiets. En heb geen behoefte aan vering o.i.d. Dan kruip je toch al snel weer naar de MTB toe.
En ik geniet met volle teugen van de rust, ruimte en natuur. Snelheid, gemiddeldes e.d. zijn ineens niet meer belangrijk. Het doet voor mij dus blijkbaar ook iets met de mindset.
Ik zie het echt als aanvulling en zeker niet als marketing hype.
En ik geniet met volle teugen van de rust, ruimte en natuur. Snelheid, gemiddeldes e.d. zijn ineens niet meer belangrijk. Het doet voor mij dus blijkbaar ook iets met de mindset.
Ik zie het echt als aanvulling en zeker niet als marketing hype.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Grappige discussie. Onze vrienden van GCN hebben een gravelbike en een MTB hardtail vergeleken op verschillende terreinen. De conclusie: de gravelbike is veel sneller op asfalt, de MTB op ruig terrein. Op gravel is de gravelbike nog wel iets sneller dan de MTB, maar als de ondergrond iets ruiger wordt (kuilen, boomwortels, maar ook kasseien) dan is de MTB sneller.
Dus zo gezien heeft een Gravelbike niet veel meerwaarde. Op een gewone racer ben je nog sneller op asfalt en minstens zo snel op halfverharde fietspaden. Op alle andere ondergronden is de MTB de beste keus.
Toch ben ik blij met mijn Gravelbike.
Dus zo gezien heeft een Gravelbike niet veel meerwaarde. Op een gewone racer ben je nog sneller op asfalt en minstens zo snel op halfverharde fietspaden. Op alle andere ondergronden is de MTB de beste keus.
Toch ben ik blij met mijn Gravelbike.
Je neemt nu snelheid als referentie. De grap is dat, in mijn geval, snelheid helemaal geen issue is. Ik wil gewoon genieten en lol hebben tijdens een ritje, en dat lukt mij heel goed op een gravelbike. Nooit heb ik beseft dat de natuur er iedere dag anders uit ziet. Het verveelt nooit, de ondergrond wijzigt regelmatig en de verschillende dieren die je spot, zijn een kers op de taart.HarryuitHilversum schreef: ↑07 jun 2020 17:15 Grappige discussie. Onze vrienden van GCN hebben een gravelbike en een MTB hardtail vergeleken op verschillende terreinen. De conclusie: de gravelbike is veel sneller op asfalt, de MTB op ruig terrein. Op gravel is de gravelbike nog wel iets sneller dan de MTB, maar als de ondergrond iets ruiger wordt (kuilen, boomwortels, maar ook kasseien) dan is de MTB sneller.
Dus zo gezien heeft een Gravelbike niet veel meerwaarde. Op een gewone racer ben je nog sneller op asfalt en minstens zo snel op halfverharde fietspaden. Op alle andere ondergronden is de MTB de beste keus.
Toch ben ik blij met mijn Gravelbike.
Overigens zou er in het geval van de hardtail ook geen bestaansrecht meer zijn als snelheid de leidende issue is: fully is sneller.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Woon sinds een paar maanden op de Veluwe, en kom er sinds een paar jaar zeer regelmatig. Ben nogal een fietsknooppunten fan omdat ik dan én een beetje weet hoever ik rij, én niet teveel hoef te zoeken, én naar plekken gedirigeerd wordt waar ik anders nooit zou komen. En tijdens zo'n knooppunten route kom je dan wel eens op fietspaden die de naam fietspad eigenlijk niet mogen krijgen, en waar ik met een normale wegfiets het idee heb dat ik alles "aan yoghurt" rijd. En zie daar de oplossing: de gravelbike. Heb ook jaren de MTB gepakt (heb ik ook nog steeds) en heb een aantal wegfietsen gehad, maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel overall lol gehad heb als met m'n Diverge. En die me elke keer als ik 'm zie hangen weer uitnodigt om weer nieuwe paadjes te ontdekken, en waarbij ik ook de meer technische mtb routes niet uit de weg hoef te gaan. Voor mij in ieder geval de perfecte mix, marketing gel*l of niet.
Verder heeft dit natuurlijk niets met een verende stuurpen te maken, maar wel een onderwerp dat ik even blijf volgen![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Verder heeft dit natuurlijk niets met een verende stuurpen te maken, maar wel een onderwerp dat ik even blijf volgen
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)