Waarom dat zo is weet ik niet. Dat kunnen anderen beter uitleggen. Met mijn 71kg heb ik nog nooit last gehad van spaakbreuk. In mijn omgeving ken ik veel lui 85+ kg en daar is spraakbreuk een regelmatig besproken en ervaren issue. Vandaar dat ik het meld.wasbeer2006 schreef: ↑09 jun 2020 10:27 Dat valt echt wel mee. waarom zou, veelal, dezelfde spaak in een lichter wiel sneller breken?
Carbon Velgen van 330-350 gram gaan prima (en zijn stijver dan 500gram alu) op MTB XC en Gravel gebruik. Je naven bepalen dan of het 1150 of 1400 wordt.
Het is meer de angst van licht is minder sterk. Dat is vaak niet zo
Effect gewicht gravel-wielset
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14060
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb nooit spaakbruik gehad in wielen die ik door mijn vaste wielbouwer laat bouwen. Wel door mijn 9thwave setje elke 100km brak er 1, niet normaal, vanaf dat ze nieuw waren.
Na 3 stuks over laten spaken door mijn vaste wielbouwer en al 1000km geen enkel probleem.
Die gaf ook meteen aan te korte spaken gebruikt, getordeerd en gaten recht in de velg.
Na 3 stuks over laten spaken door mijn vaste wielbouwer en al 1000km geen enkel probleem.
Die gaf ook meteen aan te korte spaken gebruikt, getordeerd en gaten recht in de velg.
Klinkt als: geef mij bevestiging voor een nieuwe wielset! Maar dat terzijde.hier een bedenking van mij en graag wil ik gebruik maken van jullie deskundig advies.
Als je tweede set wilt aanschaffen, zou ik kijken waarvoor je ze zou willen gebruiken! Ik vind de verhouding 60/40 best veel onverhard. Zou bij mij neerkomen op 175 km gravel per week...
Ik heb 2 alu setjes. 1 met Conti GP5000 en een polder cassette. Voor vlakke 'snelle' ritjes.
Set 2 is er een met 42 mm noppen-banden en een 11-50 mtb cassette. Kan ik alles mee rijden.
3x raden waar ik het meest op rijd......
Succes met je keuze!
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
wasbeer2006 schreef: ↑09 jun 2020 10:52 Ik heb nooit spaakbruik gehad in wielen die ik door mijn vaste wielbouwer laat bouwen. CUT
Hier idem.
Indien gewenst noem ik de naam van mijn vaste wielbouwer per PB.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Een nieuw wielsetje is altijd wel leuk ,maar als het allemaal niet veel verschil gaat geven kan ik de eurotjes beter bij mij houden..... alhoewel zo'n DTswiss PR1600 wel leuk lijkt te zijn.jwkeij schreef: ↑09 jun 2020 15:40Klinkt als: geef mij bevestiging voor een nieuwe wielset! Maar dat terzijde.hier een bedenking van mij en graag wil ik gebruik maken van jullie deskundig advies.
Als je tweede set wilt aanschaffen, zou ik kijken waarvoor je ze zou willen gebruiken! Ik vind de verhouding 60/40 best veel onverhard. Zou bij mij neerkomen op 175 km gravel per week...
Ik heb 2 alu setjes. 1 met Conti GP5000 en een polder cassette. Voor vlakke 'snelle' ritjes.
Set 2 is er een met 42 mm noppen-banden en een 11-50 mtb cassette. Kan ik alles mee rijden.
3x raden waar ik het meest op rijd......
Succes met je keuze!
Dan maar wat harder trappen.... is gratis en ik ga er fysiek beter van worden
Die heet toch Keezx!?Keezx schreef: ↑09 jun 2020 15:44wasbeer2006 schreef: ↑09 jun 2020 10:52 Ik heb nooit spaakbruik gehad in wielen die ik door mijn vaste wielbouwer laat bouwen. CUT
Hier idem.
Indien gewenst noem ik de naam van mijn vaste wielbouwer per PB.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 feb 2017 17:58
Ik heb mijn Scott gravel speedster 20 een upgrade gegeven met 50mm carbonvelgen. Op Marktplaats gescoord voor 280 euri, inclusief schijven en banden. Fiets is lichter maar ik ga niet veel sneller. Echter, ik glim elke keer van trots als ik naar mijn stoere bak kijk. Daar doen we het toch voor, genieten op en van je fiets.
De Cr valt er tussenin.
Op de site van dtswiss kan je goed de verschillen lezen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Eens met wasbeer. Sterker nog, lichte wielen zijn vaak beter gebouwd en met beter materiaal. Dat maakt ze vaak meer hufterproof dan machinaal gespaakte entry- of mediumlevel wielen.wasbeer2006 schreef: ↑09 jun 2020 10:27 Dat valt echt wel mee. waarom zou, veelal, dezelfde spaak in een lichter wiel sneller breken?
Carbon Velgen van 330-350 gram gaan prima (en zijn stijver dan 500gram alu) op MTB XC en Gravel gebruik. Je naven bepalen dan of het 1150 of 1400 wordt.
Het is meer de angst van licht is minder sterk. Dat is vaak niet zo
Ook vind ik het zo'n dooddoener om te zeggen, val eerst zelf maar wat af....
Lichtere wielen, mits goed gebouwd, veranderen het gedrag van de fiets en dat kan heel wat waard zijn.
Na een bocht minder energie nodig hebben om de boel weer op gang te brengen of bij meespringen met renners die langs komen, weegt op een rit van 100km aardig door....
Lichte wielen helpen..... voor de een meer dan de ander, maar ze helpen.
Dat dacht ik ookHanz Bé schreef: ↑09 jun 2020 18:19Die heet toch Keezx!?Keezx schreef: ↑09 jun 2020 15:44wasbeer2006 schreef: ↑09 jun 2020 10:52 Ik heb nooit spaakbruik gehad in wielen die ik door mijn vaste wielbouwer laat bouwen. CUT
Hier idem.
Indien gewenst noem ik de naam van mijn vaste wielbouwer per PB.....
Ik kan je , indien gewenst voorrekenen dat het , afgemeten aan het menselijk perceptievermogen, geen fluit uitmaakt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig