Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wie is 1m78/1m79 met binnenbeen lengte 81cm en heeft welke fiets?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 14 jun 2020 10:48

velopierre schreef: 14 jun 2020 07:43
Door je stuurpen om te draaien heb je al een soort van endurance model gecreëerd. Als je minder lenig bent geworden lijkt het lager zetten van het stuur niet voor de hand te liggen.
Maar 54 is wel de goede maat.
Hij heeft juist een race model gecreëerd door de stuurpen naar beneden te laten wijzen. Daardoor kom je ook iets gestrekter te zitten omdat de afstand zadeltip - hart stuur toeneemt. Misschien een pen die nog een centimeter langer is monteren.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

bartaspin
Forum-lid

bartaspin 14 jun 2020 11:16

rene schreef: 14 jun 2020 10:48
velopierre schreef: 14 jun 2020 07:43
Door je stuurpen om te draaien heb je al een soort van endurance model gecreëerd. Als je minder lenig bent geworden lijkt het lager zetten van het stuur niet voor de hand te liggen.
Maar 54 is wel de goede maat.
Hij heeft juist een race model gecreëerd door de stuurpen naar beneden te laten wijzen. Daardoor kom je ook iets gestrekter te zitten omdat de afstand zadeltip - hart stuur toeneemt. Misschien een pen die nog een centimeter langer is monteren.
Zoals ik het lees wijst de stuurpen nog omhoog, maar zijn er nu minder spacers
Laatst gewijzigd door bartaspin op 14 jun 2020 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

bartaspin
Forum-lid

bartaspin 14 jun 2020 11:23

trigun schreef: 13 jun 2020 21:32 Vandaag ritje van 60 km gedaan
.
Ik heb een paar dingen veranderd aan de fiets wat er voor zorgde dat de last in nek/schouders een PAK minder was dan voorheen.. Het was pas in de laatste 20 km dat het wat begon te zeuren, maar absoluut niet in de mate zoals voordien.

Momenteel staat mijn stuurpen (10cm) omgekeerd gemonteerd, omdat ik vroeger hoger wou zitten. Maar het stuur zelf stond dus ook al die jaren op de hoogste stand. Ik heb 2 van de 3 spacers weggenomen en het stuur staat nu dus lager. Voorts heb ik het stuur zelf ook wat naar beneden gekanteld (stuur en dus shifters had ik omhoog gekanteld om wat hoger te kunnen zitten).
In principe zit ik nu wat lager en meer gestretched, en zoals hier eerder aangegeven, lijkt dat wel te lukken.

Het enige wat ik nu wel gemerkt heb is dat mijn linker hand na x-aantal tijd begint te slapen, waarschijnlijk omdat ik met m'n ganse bovenlichaam te veel op de shifters leun? Hoe zou dat op te lossen vallen?

In ieder geval bedankt!
Cliche, maar door minder op je shifters te leunen. Heeft ook te maken met mate van fitheid. Je hebt drie contact punten: voeten, billen, handen. Wanneer je benen geen druk meer kunnen geven op de pedalen ga je automatisch meer hangen op zadel of stuur. Hoe sterker je wordt des te beter zal het gaan. Ook kun je nog, wat ik zelf veel doe, afwisselen in steunpositie. Handen boven op stuur, op shifters, onder in de beugel en pols op stuur. Succes!

trigun
Forum-lid

Gebruikersavatar trigun 09 jul 2020 11:46

Ik ben uiteindelijk toch naar een bikefitter gegaan, want wat ik ook veranderde het was nooit echt ideaal.

Mijn schoenplaatjes stonden dus om te beginnen al helemaal fout, waardoor ik eigelijk al die jaren nooit volle kracht kon zetten. Plaatjes moesten 1,5cm naar achteren. Dat op zich was al een enorm verschil! Tevens zou ik eigelijk een inlegzool nodig hebben, vooral links (daar waar mijn voet steevast in slaap ging na 30km fietsen).

Zadel is wat lager gezet en een nieuw short-tip zadel gemonteerd (Prologo Dimension).
Wat een zalig zadel! Setback is ook aangepast geweest: 1,5cm naar achter.

Verder is de stuurpen opnieuw omgedraaid naar de 'normale' negatieve stand, de stuurpen is vervangen. Van 100mm naar een 120mm.
Ik was uiteindelijk zelf van plan om naar een 90mm te gaan om zo korter en hoger te zitten. Maar blijkt dus uiteindelijk dat de 'endurance' positie die ik had gecreeërd door mijn originele pen om te draaien, helemaal fout was voor mij. Door korter te zitten creeërde ik dus net nekklachten. Zoals hier in dit topic reeds vermeld werd, heb ik dus inderdaad eerder een aero frame nodig.

Het stuur zelf is ook met 1 spacer verlaagd.

Verder zou ik, indien ik een nieuwe fiets zou aanschaffen, een crancklengte van 170 mm moeten hebben.

Aangezien het hier al dagen enorm slecht weer is sinds de opmeting, heb ik nog geen lange rit kunnen maken. Effe wel een kort ritje van 6km gedaan, maar wat me opviel is dat ik nu dus wel vlotter bergop fiets.
De positie op de fiets zelf is natuurlijk wennen. Ik heb het gevoel dat ik enorm plat lig nu, wat niet abnormaal is, aangezien ik 10 jaar fout op de fiets zat :)

In ieder geval, had ik zo'n bikefit jaaaaaaren geleden moeten doen.
Dit weekend eens een 80km rijden en dan evalueren hoe het zit.
Bikefitter vertelde dat ik zeker 300km moeten rijden om mij aan te passen aan de nieuwe positie.

Ik ben benieuwd! :like:
Kuota Kougar

gssch
Forum-lid

gssch 09 jul 2020 12:22

1m80, 83cm binnenbeen lengte, Tarmac SL6 maat 54

marsman
Forum-lid

marsman 09 jul 2020 12:27

178cm, 82 cm binnenbeenlengte. Ik rij een Ultimate maat 54/S met 10 cm stuurpen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie