Ultegra of 105
- thestudent
- Forum-lid HC
Nee
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Nee, een Ultegra cassette schakelt als een Ultegra cassette. Niet als een 105 cassette.
Wil je een cassette die schakelt als een 105 cassette, dan moet je een 105 cassette kopen.
En als je wilt vergelijken tussen cassettes, moet je "dan" gebruiken, om de betekenis van je vraag kloppend te houden
On topic, voor de bergen (1x/jaar) kocht ik een Tiagra cassette. Geen idee of die al op 11 speed zitten dus een optie is. Anders Mische of de 105 pakken.
Wil je een cassette die schakelt als een 105 cassette, dan moet je een 105 cassette kopen.
En als je wilt vergelijken tussen cassettes, moet je "dan" gebruiken, om de betekenis van je vraag kloppend te houden
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
On topic, voor de bergen (1x/jaar) kocht ik een Tiagra cassette. Geen idee of die al op 11 speed zitten dus een optie is. Anders Mische of de 105 pakken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Laatste versie Tiagra (4700 serie) is nog steeds 10 speed, dus zo'n cassette gaat niet werken op een 11-speed groepset.MarkVeenstra schreef: ↑17 nov 2020 08:08 (...)
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Het al dan niet beter of slechter schakelen tussen die twee cassettes is ook afhankelijk van de rest van het systeem. Ik vind mijn zelf opgebouwde fiets met 105 5800/105 12-25 spul beter schakelen (soepeler en stiller) dat de Ultegra R8000/Ultegra 11-28 cassette van mijn vrouw in haar kant en klare Trek Emonda ALR.
Mijn kabels lopen buitenom, die van haar binnendoor. Dat zal wellicht ook mee te maken hebben. Maar je kunt dus niet zomaar 1-2-3 zeggen dat het een beter is dan het ander.
En volgens mij is het enige verschil inderdaad het materiaal en gewicht.
Mijn kabels lopen buitenom, die van haar binnendoor. Dat zal wellicht ook mee te maken hebben. Maar je kunt dus niet zomaar 1-2-3 zeggen dat het een beter is dan het ander.
En volgens mij is het enige verschil inderdaad het materiaal en gewicht.
Kijk eens naar deze video op 7.50 min ( https://www.youtube.com/watch?v=6si2XSCbdGQ ). DuraAce vs 105 zelfs daar hebben de mannen van GCN moeite onderscheid te maken tussen de twee groepen
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Ik weet niet hoe het nu zit, maar een tiental jaren geleden had ik drie fietsen eentje met de da 7800 groep eentje met de ult. 6600 en eentje met de 105 5600 groep. Ik kon deze zonder kijken moeiteloos uit mekaar houden hoor. Nadien had ik de 5700 en deze was nog makkelijker te herkennen, die schakelde gewoonweg slechter dan de 5600: dan liever waslijnen dacht ik toen.