Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Van 80 naar 160 km

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 24 jul 2020 16:40

Waarom niet wat opbouwen. Het zal je kans op blessures verkleinen en je zal meer plezier aan beleven aan je fietstocht zonder dat het een lijdensweg wordt.

Je maakt op zo'n fietstocht al gauw enkele tienduizenden pedaalslagen, dat betekent dat je pezen en gewrichten plots veel meer dan gewoonlijk belast worden.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jul 2020 17:24

Belasting is waarschijnlijk minder dan 10x springen, opbouwen zou ik doen als je het risico op volledig kapot gaan wilt verkleinen. Belasting voor je pezen is niet anders of je nu 80 km of 160 km rijdt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 jul 2020 17:49

Ik heb meermaals foto's gemaakt bij een goede doelen tocht van 165 km. Daar deden meermaals tientallen mensen mee die normaal nauwelijks op de fiets zaten en op een GEWONE fiets zonder grote problemen die rit uitreden.
JA bij het bijbehorende buffet aten ze wel heel veel. :mrgreen:
Ze hadden last van hun kont, schouders, armen, voeten en handen maar de meesten gingen die avond nog stappen. We verbleven in een soort jeugdherberg na de rit.
Terwijl ik (250km per dag is geen probleem) plat lag omdat ik 50 keer van de fiets was geweest voor foto's.

Ook bij de Elfstedentocht (dik 200) zien we honderden fietsers die nagenoeg ongetraind die tocht rijden. Ik had een collega die fietst nooit meer dan 70-80 km per rit en per jaar geen 3000km maar rijdt wel ieder jaar de 11steden.

Drinken!
Eten
Gepast kleden (regenjack mee)
Insmeren als de zon schijnt
Goede zonnebril
Je fijnste fietsbroek
Niet te gek doen. De laatste 20km naar huis kan het gas altijd nog open :D
Paar keer pauze (keertje koffie, keertje lunch of even aan het strand)
Pinpas en telefoon mee

En vooral genieten. 160km zit nog in de zone dat het heel leuk is want je hoeft niet extreem vroeg te starten en komt ook niet extreem laat thuis terwijl je toch een flinke rit maakt.

hayes

hayes 24 jul 2020 21:25

Ik zou toch eerst een paar 100km plus ritjes doen.
Het is wel 160 in twee delen lees ik. Probeer misschien een andere route voor de terugkeer te voorzien.
En ja, vanaf km 100 zal je je achterste wat voelen, misschien je onderrug. Al zal dat met een pauze middenin ook wel meevallen.

Eerlijk? Mijn langste rit ooit was 153 denk ik. Meer heb ik nog niet gedaan omdat ik na een uur of 6 op de fiets het wel gehad heb, hoe graag ik ook fiets. Ik fiets wel 95% alleen. In gezelschap gaat de tijd ook sneller.

WM1234
Forum-lid

WM1234 25 jul 2020 23:28

Toevallig ben ik zelf ook aan het werken naar dit doel.

Van 50/60 km naar 80/90 km en deze week voor het eerst 110 km gehaald met oog op 150 km nog dit jaar.

De 110 km ervaring, was eigenlijk net als de 80/90 km ervaring, al was 80/90 zwaarder door het weer (zware wind tegen op de terugweg).

Belangrijkste zaken, waar ik mee had te maken:

- Weer -> lekker weer en een zonnetje maakt het hele proces toch een stuk leuker. In de regen zou ik het niet doen. Voor mij is het een hobby dus het moet wel leuk blijven.
- Route -> nieuwe wegen en zoeken naar de goede weg, zorgt er bij mij voor dat de kilometers sneller gaan plus je maakt nog eens ergens contact.
- Materiaal -> zorg dat alles klaar staat de avond ervoor. Ik moest nog snel een bandje verwisselen, banden oppompen, ketting schoonmaken/smeren. Slechte start en daardoor kon ik pas laat weg.
- Heen eind van de ochtend / begin middag (50/60 km) -> gaat heel soepel, lekker tempo en ik was verrassend snel op locatie (bezienswaardigheid). Eigenlijk weinig dorst en geen honger dus ook niets gegeten, na wat sightseeing op de fiets, even wat gaan (lichte kost) lunchen (40 minuten). Ook tijdens de start al veel wisselen van houding en strekken/rechtop zitten tijdens het fietsen.
- Terugweg -> ging ook soepel aan het begin, je herkent inmiddels de weg terug en kan daardoor lekker terugtrappen. Alleen bij 90/95 kilometer tot het einde, volle wind tegen aan het water, hongerklop (niets meer gegeten, wel bij mij maar geen trek), water 2 bidons waren 10 kilometer voor einde leeg zonder vul punt meer, pijn aan de bovenkant nek en armen (vooral irritatie) en vooral had ik er geen zin meer in, de lol was eraf. Toch doorgetrapt (tempo viel helemaal terug van 28/30 naar 18/20 kilometer) en kwam goed thuis, het lichaam werkte wel mee (benen goed) maar vooral mentaal af zien.

Toch redelijk snel herstel, gelijk thuis al, even met de foamroller alles los gemaakt en gelijk gaan eten en drinken, douchen etc. Dag erna merkte ik er niet veel meer van.

Dus wat iedereen zegt, je gaat het wel halen, je moet je erop instellen en gewoon doorzetten. Neem voldoende pauze, eet genoeg en drink genoeg en plan vooraf goed.

louise
Forum-lid
Contact

louise 26 jul 2020 10:18

Ik fiets ook regelmatig lange einden, donderdag nog 165, erg lekker, en wat je zegt is in mijn ervaring heel essentieel: dat het weer en vooral de wind zo'n tocht kan maken of breken. Donderdag had ik vanaf kilometer 87 de aanwakkerende wind mee; als dat andersom geweest was, was het een helletocht geworden. Dus goed plannen inderdaad, al heb ik de laatste wel gehad dat het in de praktijk anders was dan wat ik op basis van het weerbericht verwachtte. Donderdag vooral méér wind dan verwacht, maar dat pakte dus juist voor mij gunstig uit.
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

JarnoG
Forum-lid

JarnoG 06 aug 2020 11:14

Allemaal zeer bedankt voor de reacties! Ik was vorige week aan de rit begonnen, maar jammer genoeg brak de ketting in 2 na 95 km kopwind. Gelukkig was ik net aan mijn voorziene stopplaats, dus het treinstation was nog geen 10 minuten wandelen. Ik keek nochtans erg uit om een stuk terug te keren met zo een felle rugwind.

Gisteren heb ik nog een fietstochtje gedaan, voor het eerst over de grens van 100 km gegaan (103 km dus :lol: ). De laatste 20 km waren best lastig, de korte klim op deze afstand van het einde was toch een dooddoener.
Op mijn route lagen er wel enkele kasseistroken, goed voor 15 km samen en het werd tot 29°C, terwijl ik nog niet veel grote afstanden (+50 km) heb gedaan boven 24°C.
Ook had ik hier 930 m hoogtemeters terwijl ik er anders steeds 700 had, maar ik vond toch dat ze deze keer veel minder opvielen (vals plat?).

Zouden de kasseien of de temperatuur een rol gespeeld hebben? Of was 100 gewoon te hoog gemikt? Ik was gisteren om 15u wel aangekomen, terwijl het weerbericht pas om dit uur de 29°C voorspelde.

JarnoG
Forum-lid

JarnoG 06 aug 2020 11:23

Ik had trouwens redelijk wat pijn aan mijn ring- en middelvinger vanaf mijn 4de kilometer over kasseien, terwijl ik zelf wel al 3 à 4 km kasseistroken gewend ben zonder problemen. Ik had ook ergens gelezen dat handen los op het stuur veel beter is dan het stuur stevig vast te nemen op kasseien, terwijl ik toch veel minder pijn voelde als ik het stevig vast hield.
De pijn verdween telkens wel zodra ik terug op het gewone asfalt reed.

Iemand die weet wat er mis was? Of is dit gewoon gewenning?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 06 aug 2020 15:53

JarnoG schreef: 06 aug 2020 11:14 Allemaal zeer bedankt voor de reacties! Ik was vorige week aan de rit begonnen, maar jammer genoeg brak de ketting in 2 na 95 km kopwind
De ketting brak brak dus op 2 lokaties?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 06 aug 2020 16:06

Nee Keezx, alleen bij het 95 km punt. :lol:

devriesman
Forum-lid

Gebruikersavatar devriesman 06 aug 2020 21:18

Rara, je kunt het breken en het is nog steeds één geheel...

giant39
Forum-lid

giant39 06 aug 2020 22:23

60 tot 90 gram koolhydraten per uur nemen.
Eigen tempo.
Met normale weersomstandigheden kan je dan prima een werkdag fietsen.
Wijkt 1 vd 3 af ga je de bietenbrug op.

Plaats reactie