Welke fietscomputer voor lange (meerdaagse) tochten
Ik heb zelf een eTrex 20x en heb al meermaals lange tochten (> 2 weken) met het apparaat gedaan. Ik zou het niet zomaar aan eender wie aanraden wegens traag en idiosyncratisch maar het gemak om snel nieuwe batterijen te kunnen vervangen moet je niet onderschatten. Ik doe met een paar Eneloops 2 tot 3 dagen. Als je de discipline hebt om een 530 of 830 elke avond op te laden zal het wel gaan maar rondrijden met een USB-kabeltje in het toestel lijkt mij de snelste manier om de micro-USB aansluiting kapot te krijgen. Ik weet ook niet of de USB-aansluiting in gebruik waterdicht is.
Je hoeft echt niet te gaan rondrijden met een usb kabeltje in je toestel.
Tenzij je een 24 uurs race doet misschien.
Maar doe je gewoon een lange rit dan red de edge 830 zeker 15 uur en ga je nog langer dan wil je wel eens even stoppen om wat te eten.
En dan powerbank er half uurtje aanhangen heb je flink wat bijgeladen.
Met de ege 800 was een powerbank eraan tijdens het fietsen wel nodig, want dan zat je met rit van 200km+navigatie in beeld al tegen de limiet van de batterij aan.
Tenzij je een 24 uurs race doet misschien.
Maar doe je gewoon een lange rit dan red de edge 830 zeker 15 uur en ga je nog langer dan wil je wel eens even stoppen om wat te eten.
En dan powerbank er half uurtje aanhangen heb je flink wat bijgeladen.
Met de ege 800 was een powerbank eraan tijdens het fietsen wel nodig, want dan zat je met rit van 200km+navigatie in beeld al tegen de limiet van de batterij aan.
Een nadeel van de eTrex is dat het niet specifiek gericht is op fietsers. Dat zie je vooral aan houder: dat is een lomp ding met een matige bevestiging. Daarentegen is het ding wel bijna onverwoestbaar en simpel in gebruik.
Wahoo werkt prima bij langere tochten, maar om de 300 tot 400km even de rit opslaan en een nieuwe beginnen is wel aan te raden (bij mij begon ie na 600km te piepen dat het geheugen vol begon te raken). Je kunt die bestanden altijd later nog aan elkaar plakken. Voor de rest, even de powerbank er aan hangen bij een stop en de batterij gaat dagen mee.
Wahoo werkt prima bij langere tochten, maar om de 300 tot 400km even de rit opslaan en een nieuwe beginnen is wel aan te raden (bij mij begon ie na 600km te piepen dat het geheugen vol begon te raken). Je kunt die bestanden altijd later nog aan elkaar plakken. Voor de rest, even de powerbank er aan hangen bij een stop en de batterij gaat dagen mee.
Bij mijn oude 820 moest de de oplader er ook tijdens de rit op in de winter. Koude was niet dat ding zijn beste vriend. Na 80km met navigatie was het al gedaan. Toen een lamp met USB-aansluiting gekocht, die diende dan als batterypack, werkte perfect, ook in het nat. USB-aansluiting is namelijk volledig waterproof.
Met de 530 is dat gelukkig niet nodig. Milaan-San Remo gedaan en nadien zat er nog ruim 50% batterijlading in.
Met de 530 is dat gelukkig niet nodig. Milaan-San Remo gedaan en nadien zat er nog ruim 50% batterijlading in.

-
- Forum-lid
Als je echt een lange accuduur wil kan je voor de Lezyne Mega XL gaan, die heeft een batterijduur van 48 uur. Met een ingeladen route kom je tot ongeveer 36 uur (hrm-meter ook gekoppeld) die je zonder extra's misschien nog wat kunt oprekken. Afgelopen zomer een meerdaagse graveltocht door de Eiffel gedaan, en alleen voorlaatste avond uit voorzorg opgeladen. Per dag zaten we zo'n 10 a 11 uur op de fiets. Een weekje fulltime-fietskoerieren red ik er sowieso mee, want dan staat er geen route in. Apparaat is alleen in softwarematig opzicht niet zo eenvoudig en logisch opgezet als Garmin. Hij is wel weer een stuk goedkoper.
IG: _superver
-
- Forum-lid
Bedankt wederom voor de reacties. Ik denk dat de Etrex dan toch afvalt als optie, ondanks dat het mij wel handig lijkt dat er gewone AA batterijen ingaan (die zijn natuurlijk overal te verkrijgen). Maar ik denk dat het ook prima kan om ene powerbank mee te nemen.
In principe is het bijladen tijdens een stop wel voldoende uiteraard, maar het kan ook wel prettig zijn om tijdens het fietsen bij te laden (bijvoorbeeld in de nacht. Ik denk dat het met het slopen van de USB aansluiting wel zou moeten meevallen. Zoveel kracht komt er toch niet op. En tijdens slecht weer zou ik zelf niet zo snel kiezen om hem aan de powerbank te hangen (ook al zou dat blijkbaar wel kunnen),
De Lezyne heb ik wat wisselende ervaringen van gezien. En zeker ook het software matige aspect wat @thorminator_cycling al aangeeft is niet optimaal.
In principe is het bijladen tijdens een stop wel voldoende uiteraard, maar het kan ook wel prettig zijn om tijdens het fietsen bij te laden (bijvoorbeeld in de nacht. Ik denk dat het met het slopen van de USB aansluiting wel zou moeten meevallen. Zoveel kracht komt er toch niet op. En tijdens slecht weer zou ik zelf niet zo snel kiezen om hem aan de powerbank te hangen (ook al zou dat blijkbaar wel kunnen),
De Lezyne heb ik wat wisselende ervaringen van gezien. En zeker ook het software matige aspect wat @thorminator_cycling al aangeeft is niet optimaal.
Mijn Strava
-
- Forum-lid
Ik zou sterk willen afraden om een GPS bij te laden tijdens het fietsen. Prima om het te doen als je een koffiepauze hebt, maar niet als je rijdt. De trillingen en het feit dat de USB stekker een mini-hefboompje is doen de (vastgesoldeerde) USB connector van de GPS geen goed. Mijn 820 ging tijdens een 600km brevet op deze manier stuk, halverwege was de accu leeg en dan sta je daar met je goeie gedrag...
Het touch screen van de 830 vind ik veel fijner qua bediening dan de knopjes van de 530. En die Garmin accupack is belachelijk duur in vergelijking met USB accupacks, maar het is wel een oplossing waarbij je verder geen omkijken hebt (ook niet bij regen). Na 81 uur van Parijs-Brest-Parijs was het accupack leeg en had ik nog 50% (in mijn herinnering) lading in de 830; backlight wel getweaked, maar mijn fiets hangt vol met electronica wat allemaal door Garmin moet worden uitgelezen
Het touch screen van de 830 vind ik veel fijner qua bediening dan de knopjes van de 530. En die Garmin accupack is belachelijk duur in vergelijking met USB accupacks, maar het is wel een oplossing waarbij je verder geen omkijken hebt (ook niet bij regen). Na 81 uur van Parijs-Brest-Parijs was het accupack leeg en had ik nog 50% (in mijn herinnering) lading in de 830; backlight wel getweaked, maar mijn fiets hangt vol met electronica wat allemaal door Garmin moet worden uitgelezen