Welke band voor 4 seizoenen
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat gevoel geeft je het vertrouwen.., which is fine. Want daar gaat het wel om, zolang het geen vals vertrouwen geeft. Maar hoe vaak zit je nu op de limiet in matig weer. Dus dat komt wel goed.
Qua grip.., maakt water op de weg niet uit voor een profielloze band (ik noem het even bewust niet glad).
Blaadjes zijn weer zo groot, daar doet profiel ook niets mee.
Zand kan ik wel in komen. Als er op je normale routes regelmatig vrij veel zand ligt, dan helpt een beetje profiel wel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Persoonlijk zou ik nooit gaan voor een hardere lekbestendige compound. Volgens mij lever je dan juist grip in. Een iets bredere tubeless band (afhankelijk van je frame op een lagere spanning levert alles op wat je zoekt: veel meer grip en lekbestendigheid.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17
Vertrouwen is gebaseerd op ervaring en gevoel. Mijn ervaring is dat een band met meer profiel en een zachtere rubber samenstelling in de kou, de regen en met alle prut van bladeren etc. meer grip heeft. Ik ga minder snel glijden en dat is voor mij voldoende om te wisselen in de herfst.Philippos schreef: ↑03 nov 2020 12:41 @Wouter2020
Maar hoe meet je dat objectief, om tot de conclusie te komen dat het echt meer grip heeft en meer vertrouwen geeft?
@MarkVeenstra
Ik denk dat men nog gelooft dat hoe meer streepjes, gleufjes en noem maar op op de band, des te beter deze geschikt is voor de winter. Zal waarschijnlijk afgeleide zijn aan de auto winterbanden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Ik heb zelfs enkele seizoenen het jaar rond op de "4 seasons" van Conti gereden. Was voor mijn niveau prima en ik reed werkelijk nooit lek. Kon ik mooi die tijd spenderen aan het bandjes wisselen van m'n maten
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Heb je een auto met ABS? Bevalt je dat systeem goed? Hoe vaak grijpt dat systeem in?Wouter2020 schreef: ↑03 nov 2020 14:25Vertrouwen is gebaseerd op ervaring en gevoel. Mijn ervaring is dat een band met meer profiel en een zachtere rubber samenstelling in de kou, de regen en met alle prut van bladeren etc. meer grip heeft. Ik ga minder snel glijden en dat is voor mij voldoende om te wisselen in de herfst.Philippos schreef: ↑03 nov 2020 12:41 @Wouter2020
Maar hoe meet je dat objectief, om tot de conclusie te komen dat het echt meer grip heeft en meer vertrouwen geeft?
@MarkVeenstra
Ik denk dat men nog gelooft dat hoe meer streepjes, gleufjes en noem maar op op de band, des te beter deze geschikt is voor de winter. Zal waarschijnlijk afgeleide zijn aan de auto winterbanden.
Als je het hebt over minder snel glijden..., hoevaak ga je glijden met je racefiets? Het is toch niet dat je in de bochten op zoek bent naar de grens van wat mogelijk is.., ? Je kan eens een slippertje maken, maar dat is vooral als je iets in de bocht niet goed hebt ingeschat.
Je vertrouwen en ervaring zit tussen je oren. Dat is prima en voldoende argument. Zachter rubber zal meer grip hebben (en minder lekbestendig zijn). Profiel gaat je simpelweg minder contact met het wegdek opleveren. En contact is grip. Geen contact is geen grip. Als je het gevoel hebt met profiel minder snel te gaan glijden, is dat prima.., dan zit je ontspannender op je fietst en stuur je fijn door de bochten. Je hebt er meer vertrouwen in, ik betwijfel of je - door het profiel - ook daadwerkelijk meer grip hebt.
In het bos, met een mountainbike heb je juist profiel, om meer contactoppervlak te maken. Niet alleen onder je band, maar ook voor en achter je noppen in de zachtere ondergrond waar je op rijdt. Weinig lucht in de banden, zodat ze meer meevormen in de bochten..., om meer contact oppervlak te maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Op droog en schoon asfalt gaat dat tot op zekere hoogte op.MarkVeenstra schreef: ↑03 nov 2020 15:09 .........Profiel gaat je simpelweg minder contact met het wegdek opleveren. En contact is grip. Geen contact is geen grip. ...........
Nat asfalt is een ander verhaal, dan kan het zijn dat een smallere band een hogere druk per oppervlaktemaat op kan leveren. En dat kan ervoor dat zorgen je banden contact houden met het wegdek.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je gaat er vanuit dat er een risico is op aquaplaning, Dat is er op een fiets niet.NicoNB schreef: ↑03 nov 2020 15:29Op droog en schoon asfalt gaat dat tot op zekere hoogte op.MarkVeenstra schreef: ↑03 nov 2020 15:09 .........Profiel gaat je simpelweg minder contact met het wegdek opleveren. En contact is grip. Geen contact is geen grip. ...........
Nat asfalt is een ander verhaal, dan kan het zijn dat een smallere band een hogere druk per oppervlaktemaat op kan leveren. En dat kan ervoor dat zorgen je banden contact houden met het wegdek.
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... op-de-weg/
Daarvoor is de snelheid te laag. Bandendruk is bij elke bandenmaat hoog genoeg.
Overigens, als iemand onder natte omstandigheden bang is voor te veel verlies van grip, dan neem ik aan dat diegene ook niet kiezen voor schijfremmen. Het surplusse aan remkracht is dan namelijk een groter risico voor slippen en vallen, dan een verkeerde bandenkeuze
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Nee ik heb het niet over aquaplaning.
ik heb het over de weerstand tussen wegdek en band die beïnvloed wordt door bijvoorbeeld een dunne film water op het wegdek. Mooi voorbeeld van droog versus glad, ga maar eens flink in de ankers op de witte strook van een zebrapad als het miezert.
ik heb het over de weerstand tussen wegdek en band die beïnvloed wordt door bijvoorbeeld een dunne film water op het wegdek. Mooi voorbeeld van droog versus glad, ga maar eens flink in de ankers op de witte strook van een zebrapad als het miezert.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar ook in dat voorbeeld wil je zoveel mogelijk rubber hebben dat contact houdt met de ondergrond toch? Zeker als de wrijving tussen band en wegdek minder wordt. Dan liever meer rubber dan minder. Dus breder en zachter en zonder profiel.
Smal en hard werkt alleen als je in staat gaat zijn om die film tussen band en wegdek in zijn geheel te verdringen.., zodat je op "droog" asfalt zit. Anders heb je gewoon een heel klein, maar alsnog glad, contact punt.
Vergelijk het met een schaats. Door de ronding heb je maar een klein stuk van het ijzer contact met het ijs. De druk per vierkante mm is erg hoog en er ontstaat onder die druk een smeltlaag tussen ijzer en ijs.., waardoor je zo mooi kunt glijden.
Wil je sturen, of een bocht om.., komt die ronding weer van pas, door het kantelen van het ijzer tov het ijs, krijg je een groter raakvlak en daarmee grip om de bocht te ronden. Vergelijk dat met de gladde omstandigheid en het hebben wat een grotere/bredere en zachtere band die jou in een bocht gaan helpen om niet weg te glijden.
Smal en hard werkt alleen als je in staat gaat zijn om die film tussen band en wegdek in zijn geheel te verdringen.., zodat je op "droog" asfalt zit. Anders heb je gewoon een heel klein, maar alsnog glad, contact punt.
Vergelijk het met een schaats. Door de ronding heb je maar een klein stuk van het ijzer contact met het ijs. De druk per vierkante mm is erg hoog en er ontstaat onder die druk een smeltlaag tussen ijzer en ijs.., waardoor je zo mooi kunt glijden.
Wil je sturen, of een bocht om.., komt die ronding weer van pas, door het kantelen van het ijzer tov het ijs, krijg je een groter raakvlak en daarmee grip om de bocht te ronden. Vergelijk dat met de gladde omstandigheid en het hebben wat een grotere/bredere en zachtere band die jou in een bocht gaan helpen om niet weg te glijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013