Balhoofdlager Canyon Ultimate
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Bij mijn Scott begon binnen een jaar balhoofd te kraken, bleek het onderste lager totaal verroest en droog te staan.
Onder garantie verholpen!
Daarna zelf nog wat extra vet (marine grease) rondom het lager gesmeerd.
Onder garantie verholpen!
Daarna zelf nog wat extra vet (marine grease) rondom het lager gesmeerd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@TS kijk even of het juist gemonteerd zit, speling op een lager komt echt zelden voor. Dan is het punt versleten al drie keer voorbij gekomen.
Mijn idee is, dat het vooral de passing is die lager sneller doet slijten. Ik heb twee paar dezelfde naven. Bij de ene set gaat altijd de het DS lager in de achternaaf na 4K rauw lopen en in de andere set het NDS lager na 2K, overige zitten er al 10K en lopen nog al nieuw rara hoe kan dat. En zo heb ik ook legio voorbeelden bij bracketlagers.
Bij mijn foil zit het bracket ds lager er al bijna 20K in, zelfs een overgezet van frame (nee ik weet dat dit niet de bedoeling is) en de ander kant is al drie keer kapot gegaan.
Ik koop vaak gewoon hele goedkope lagers, heb niet het idee dat dit heel veel scheelt. In een setje hope naven heb ik een keer een setje lagers gezet van DSlager.......boer.de oid, maar dan anders
Rond de 1,50 per lager lopen na een winterje of vijf nog prima.
Balhoofdlagers zet ik wel in heel veel vet. Ik gebruik het blauwe hope vet (mobile xp222, zal niets bijzonders zijn gezien de prijs, maar werkt perfect). Dat kan heel goed tegen water en zweet en is net wat dunner, gebruik het in lagers en ook voor pallen in de body.
Mijn idee is, dat het vooral de passing is die lager sneller doet slijten. Ik heb twee paar dezelfde naven. Bij de ene set gaat altijd de het DS lager in de achternaaf na 4K rauw lopen en in de andere set het NDS lager na 2K, overige zitten er al 10K en lopen nog al nieuw rara hoe kan dat. En zo heb ik ook legio voorbeelden bij bracketlagers.
Bij mijn foil zit het bracket ds lager er al bijna 20K in, zelfs een overgezet van frame (nee ik weet dat dit niet de bedoeling is) en de ander kant is al drie keer kapot gegaan.
Ik koop vaak gewoon hele goedkope lagers, heb niet het idee dat dit heel veel scheelt. In een setje hope naven heb ik een keer een setje lagers gezet van DSlager.......boer.de oid, maar dan anders
Rond de 1,50 per lager lopen na een winterje of vijf nog prima.
Balhoofdlagers zet ik wel in heel veel vet. Ik gebruik het blauwe hope vet (mobile xp222, zal niets bijzonders zijn gezien de prijs, maar werkt perfect). Dat kan heel goed tegen water en zweet en is net wat dunner, gebruik het in lagers en ook voor pallen in de body.
@wasbeer, bedoel je de xhp 222?
https://www.oliehandel.nl/product/greas ... gram-86442
Ik doe hetzelfde met het onderste lager, goede laag vet omheen. Gebruik daar Ball Bearing Grease van Eurol voor. Lijkt mij hetzelfde
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... FYEALw_wcB
https://www.oliehandel.nl/product/greas ... gram-86442
Ik doe hetzelfde met het onderste lager, goede laag vet omheen. Gebruik daar Ball Bearing Grease van Eurol voor. Lijkt mij hetzelfde
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... FYEALw_wcB
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja die, ik kan thuis nog even kijken of het echt 222 is en niet 223 oid (als ze dat al hebben).
Eurol kan prima hetzelfde zijn. Het zal echt niets bijzonders zijn allemaal.
Had eerst motorex fietsvet 12 euro potje van 100 gram. maat van mij had dat ook voor zijn motor 850gram voor 16 euro........ zelfde vet. Die vind ik iets te dik en spoelt te makkelijk weg, die kleeft niet zo goed.
Eurol kan prima hetzelfde zijn. Het zal echt niets bijzonders zijn allemaal.
Had eerst motorex fietsvet 12 euro potje van 100 gram. maat van mij had dat ook voor zijn motor 850gram voor 16 euro........ zelfde vet. Die vind ik iets te dik en spoelt te makkelijk weg, die kleeft niet zo goed.
Geldt niet voor balhoofdlagers, die hebben geen passing, op de hoeken na.wasbeer2006 schreef: ↑06 jan 2021 08:56
Mijn idee is, dat het vooral de passing is die lager sneller doet slijten. Ik heb twee paar dezelfde naven. Bij de ene set gaat altijd de het DS lager in de achternaaf na 4K rauw lopen en in de andere set het NDS lager na 2K, overige zitten er al 10K en lopen nog al nieuw rara hoe kan dat. En zo heb ik ook legio voorbeelden bij bracketlagers.
De enige 2 dingen die balhoofdlagers voortijdig laten overlijden zijn:
-Water erin
-Doorrijden met speling.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Nu zijn die Canyon balhoofdlagers ook heel erg smal en dun.
Canyon heeft een dikkere vorkbuis dan de meeste andere merken, dus een grotere binnendiameter is nodig voor het balhoofdlager. Buitendiameter is wel min of meer standaard, dus de kogeltjes worden wel heel minuscuul.
Daarbij ook nog diktes van 5,5 en 6mm.
Dit samen is echt niet bevorderlijk voor de duurzaamheid.
Canyon heeft een dikkere vorkbuis dan de meeste andere merken, dus een grotere binnendiameter is nodig voor het balhoofdlager. Buitendiameter is wel min of meer standaard, dus de kogeltjes worden wel heel minuscuul.
Daarbij ook nog diktes van 5,5 en 6mm.
Dit samen is echt niet bevorderlijk voor de duurzaamheid.
Mja, ik heb een oud los 1" lagertje wel eens opengemaakt om te kijken wat voor kogeltjes erin zaten en dat was inderdaad minuscuul, ik denk 3/32"ofzo...geldt voor alle cartridge lagers.
Toch gaan die dingen jaren mee, als er geen water in of speling op komt.
Toch gaan die dingen jaren mee, als er geen water in of speling op komt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat is geen verdienmodel maar oplichting!TL@ schreef: ↑06 jan 2021 06:13 Heb ik ook eens gehad met mijn Eddy Merckx jaren geleden. Ik had een paar weken eerder de ketting vervangen en na een bezoekje aan de winkel (ik weet al niet niet meer wat er juist kapot was) kreeg ik de melding dat naast het euvel waarvoor ik de fiets had binnen gedaan (dat was echt iets klein) dat ook de ketting vervangen was want dat was al lang geleden en ze was 'op'. Kwam ie ook met een ketting uit de werkplaats af, kijk: helemaal versleten.
Was ineens de laatste keer dat ik een voet binnen zette in die winkel.
Courir c'est mourir un peu