Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacking Tassen

Blo135
Forum-lid

Blo135 07 jan 2021 13:25

Wat TIMOVDL hierboven zegt klopt. De backloader van topeak moet veel strakker worden aangetrokken, doe je dat niet dan schommelt de tas veel heen en weer.

Ik ben ook 5 dagen weg geweest en had de backloader van 10 l mee, plus een tasje boven en onder de top tube.
Ik had voor mijn gevoel echt alleen de essentiële spullen mee genomen maar was elke dag weer proppen, zeker als je kleding of een paar schoenen mee neemt voor na het fietsen.

De vriend waarmee ik fietste had trouwens de apidura van 9 liter en deze vond ik wel een stuk stabieler dan de topeak. Dat zou achteraf mijn keuze zijn geweest voor een tas

JoostG
Forum-lid

JoostG 07 jan 2021 13:44

Ik heb de lijn van Agu, Venture. Destijds heb ik die frametas aangeschaft omdat die mooi in mijn frame past en ik toch nog 2 bidons kwijt kan. Daarna heb ik de rest van de lijn aangeschaft: stuurtas (nog niet gebruikt, maar komt wel met spacers zodat tas niet in gevecht met kabels komt), zadeltas (heel erg tevreden over, kreeg van andere gravelaars zelfs opmerking hoe strak en stabiel die tas is) en voedseltasjes (in eerste instantie meer met het idee dat ik dan alles heb, maar na gebruik ben ik er erg enthousiast over. Zit stevig, niet in de weg, maar je hebt wel de gehele tijd zaken makkelijk bij de hand, zoals eten, powerbank, etc.)
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 07 jan 2021 13:55

Een bagagerek en twee Ortliebtassen

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jan 2021 14:04

Ik heb de backloader van Topeak, frametas (onder de buis) van Pro, toploader van topeak en stuurtas ook van topeak.

Ik ben nog niet toe gekomen aan een fietsvakantie, ik gebruikte de tassen om op de racer naar uitwedstrijden te gaan (toen het nog mocht, ik speel(de) volleybal).

Door de week doet (correctie, deed....) de frametas dienst als woon werk tas: broodtrommel, bakje yoghurt, bernwarmers, armstukken, reserve verlichting. Dit soort dingen.

Mijn ervaringen:
- ook al heb ik geen o benen, heb ik geen last van de frametas.
- eenmaal strak aangespannen, gaat de backloader nergens meer heen
- plus punt van de backloader: komt met een drybag. Als ik op bestemming kwam, trok ik de drybag uit waar alles in zat, en liet ik de backloader zitten. Je moet anders of iedere keer dat hele ding er af halen of met je spullen los in je handen lopen.
- toploader vind ik niets. In een vak aan de zijkant zit een regenhoesje verborgen. Hierdoor is de ruimte aan de binnenzijde beperkt. In ieder geval voor mij.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 07 jan 2021 14:11

Mijn madame heeft de grote Topeak Backloader, die is niet zo stabiel. In ieder geval niet vergeleken met de Ortlieb zadeltas die ikzelf gebruik, daar is een lintje bij dat je rond je zadel lust, voor extra stabiliteit. Veel beter.

Wij doen trips op dezelfde manier als jij (met hotelovernachting) en hebben voldoende aan zadeltas (ik 11l), stuurtasje (Ortlieb) en een kleine top tube tas (Toploader voor madame, Ortlieb voor mij).

Mijn kit:
https://www.ortlieb.com/nl_nl/seat-pack+F9912
https://www.ortlieb.com/nl_nl/accessory-pack+F9952
https://www.ortlieb.com/nl_nl/seat-pack-support-strap
https://www.ortlieb.com/nl_nl/cockpit-pack
IMG_5520.jpeg
Laatst gewijzigd door raven14 op 07 jan 2021 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 07 jan 2021 14:25

Joseba schreef: 07 jan 2021 12:39 Ik rijd zelf met een Tune full carbon zadel, zij raden mij af om aan dit zadel een dergelijke tas te monteren. Wat zijn jullie ervaringen met monteren van dit soort tassen op carbon rails, zadelpennen etc? Gaat er nog een stukje binnenband om de buis alvorens je de velcro er omlegt?
Daar heb ik me niet de minste zorgen in gemaakt, al heb ik een Berk zadel met (ovalen) carbon rails, en een carbon zadelpen op de Parlee.
Afbeelding

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 07 jan 2021 14:50

Nee_Nee schreef: 07 jan 2021 13:55 Een bagagerek en twee Ortliebtassen
Leuke hype dat bikepacken maar het op deze manier opzadelen heeft een enorme negatieve en soms zelfs gevaarlijke invloed op het weggedrag van je fiets.

Zoals Nee_Nee zegt, een paar low riders en als je daarvoor te weinig bagage hebt dan kun je het beste een goed zittende rugzak pakken.
Ik heb goede ervaringen met verschillende Dueter rugzakken.

JoostG
Forum-lid

JoostG 07 jan 2021 14:58

NicoNB schreef: 07 jan 2021 14:50
Nee_Nee schreef: 07 jan 2021 13:55 Een bagagerek en twee Ortliebtassen
Leuke hype dat bikepacken maar het op deze manier opzadelen heeft een enorme negatieve en soms zelfs gevaarlijke invloed op het weggedrag van je fiets.

Zoals Nee_Nee zegt, een paar low riders en als je daarvoor te weinig bagage hebt dan kun je het beste een goed zittende rugzak pakken.
Is dat ook niet erg afhankelijk van het gewicht in de tassen en de routes die je rijdt? Van hotel naar hotel (weinig mee te slepen) in licht geaccidenteerd terrein (korte, en weinig heftige afdalingen) lijkt mij geen issue. Een rugzak vind ik daarentegen extreem vervelend. In mijn geval kwam ik met achterkant helm er constant tegenaan. Het schuiven op mijn rug en de warmteontwikkeling maakte mij ook niet vrolijk.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 07 jan 2021 15:04

NicoNB schreef: 07 jan 2021 14:50
Hier net het omgekeerde. Nooit rijd ik nog meer dan 2 uur met een rugzak op de racefiets. Hoe stabiel of licht die ook is.
Afbeelding

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 07 jan 2021 15:20

NuitKor schreef: 07 jan 2021 12:51 Met de ervaring die ik nu heb zou ik adviseren een route van 100km tot 120km per dag te maken (bijvoorbeeld A naar B 100km met en extra lus, dus eenvoudig in te korten of te verlengen). Met bepakking viel mij het klimmen een stuk zwaarder, dus je moet de gemiddelde snelheid echt wat aanpassen tov van normaal. Je bent ook op fietsvakantie en wil niet de hele dag moeten racen.
Dat is precies het idee. De etappes lopen af in afstand: 123-121-113-110 waarbij er elke dag ongeveer 2000hm overbrugd worden. Lijkt me meer dan genoeg, het is ook zeker geen wedstrijd. Lekker toeren en genieten.

raven14 schreef: 07 jan 2021 14:25
Joseba schreef: 07 jan 2021 12:39 Ik rijd zelf met een Tune full carbon zadel, zij raden mij af om aan dit zadel een dergelijke tas te monteren. Wat zijn jullie ervaringen met monteren van dit soort tassen op carbon rails, zadelpennen etc? Gaat er nog een stukje binnenband om de buis alvorens je de velcro er omlegt?
Daar heb ik me niet de minste zorgen in gemaakt, al heb ik een Berk zadel met (ovalen) carbon rails, en een carbon zadelpen op de Parlee.
Kreeg het advies van Tune om dat niet te doen. Kijk wel even, mogelijk schaf ik nog een carbon pennetje aan op Ali en zadel met lichtmetalen rails. Kan ik daar gelijk de buitentas aan vast laten zitten. Hier overigens ook in een Parlee :winkthumb:

DDX
Forum-lid HC

DDX 07 jan 2021 15:38

Ik heb zelf aantal opties uitgeprobeerd en deze optie bevalt mij er goed :

https://www.tailfin.cc/product/seat-pac ... seat-pack/

Niet het nadeel van andere zadeltassen die gaan zwieberen/lastig in te pakken zijn omdat zware spullen bij zadelpen moeten ed.
Ook geen last van benen die tegen tas komen bij trappen. (al heeft daar niet iedereen last van, ik wel iig)
Je hoeft er niet mininum bagage in te doen zoals bij veel zadeltassen. (zelfs leeg kan je ermee fietsen)
Ook rits aan zijkant dus je kan er even snel wat uit halen als het nodig is.

Afbeelding

Stuurtas gebruik ik ook best veel. (zeker nu met corona tijd en ik voor lunch iedere dag wat moet meenemen naar m'n werk)
Maar je bent erg beperkt wat je kan meenemen aan bagage.
2 jaar geleden was dit mijn setup toen ik 4 etappes naar zuid Frankrijk fietste, minimaal bepakt :

Afbeelding

Tailfin stond toen nog in bestelling en kwam helaas te laat voor deze trip.
Dus toen snel nog frametas gezocht omdat ik het met stuurtas niet zou redden.
Nadeel van frametas is dat (ig iig) er toch soms tegenaan kom met m'n knieen)
En past er niet heel veel in (zeker niet als je wat kleiner maat frame hebt)
Laatst gewijzigd door DDX op 07 jan 2021 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Pegomas
Forum-lid

Pegomas 07 jan 2021 15:49

Ik gebruik zelf de Toppeak Backloader in combinatie met de Alpkit framebag Analoko. Daar krijg je nog verrassend veel in, is waterdicht en stoort totaal niet bij het rijden. Persoonlijk heb ik niet graag veel gewicht aan m'n stuur hangen.

. Bovendien hebben m.i. de Alpkit spullen zowat de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Ik ben ook best tevreden over de backloader maar idd die durft wel te zwabberen. Vind je echter ook vaak heel scherp geprijsd wel ergens terug. Het systeem met de afzonderlijke drybag vind ik zelf de grootste troef.

Plaats reactie