Airliner Vittoria
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13966
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Tubes in een bergetappe zal om gewicht gaan. Al denk ik dat de weerstand van TL meer voordeel geeft.
Maar dat zal ook van je banden en velgen leverancier afhangen. En tussen de oren van sommige renners.
Ook wel aardig vrijwel elk team rijd op 28mm wat ik logisch vind, maar nog niet iedereen.
Ik zou een airliner op de weg nooit gebruiken. Tubeless met vloeistof is meer dan voldoende.
Een airliner kan in Roubaix interessant zijn. Of in elk ander geval als je door wil blijven rijden. Maar de gewicht penalty is er ook voor de lichte klimmer.
Voor ons is lek toch lek en maken/plakken. Je buitenband kan weg als je er een aantal kilometers op zou rijden.
Maar dat zal ook van je banden en velgen leverancier afhangen. En tussen de oren van sommige renners.
Ook wel aardig vrijwel elk team rijd op 28mm wat ik logisch vind, maar nog niet iedereen.
Ik zou een airliner op de weg nooit gebruiken. Tubeless met vloeistof is meer dan voldoende.
Een airliner kan in Roubaix interessant zijn. Of in elk ander geval als je door wil blijven rijden. Maar de gewicht penalty is er ook voor de lichte klimmer.
Voor ons is lek toch lek en maken/plakken. Je buitenband kan weg als je er een aantal kilometers op zou rijden.
Het gaat mij een beetje meer om de veiligheid: zal een tubeless band op een hookless velg er eerder of minder snel aflopen in een afdaling bij lekrijden??
Ik ga dit jaar voor het eerst NIET met tubes in de bergen rijden, maar tubeless. Vandaar mijn vraag.
Ik ga dit jaar voor het eerst NIET met tubes in de bergen rijden, maar tubeless. Vandaar mijn vraag.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13966
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja die snap ik!
Mijn ervaring met tubeless is dat je band niet zomaar in 3 of 4 omwentelingen leeg staat zoals met een biba (tubes heb ik nooit op gereden of mee gewerkt)
Op de weg rijd je niet van die gaten dat de band echt klapt, tenminste mij nog nooit gebeurt.
Over het algemeen heb je tijd zat om de fiets veilig aan de kant te zetten. Vaak zal de band met tubeless aflopen maar stopt dat bij 2 a 2,5 bar door de vloeistof.
Afhankelijk van de grote van het gat.
Dan de eerste vraag, een band loopt bij mij zeker niet sneller van een hookless velg dan van een hooked, sterker, andersom.
Dit hangt ook sterk af van je combinatie. De laatste wat nieuwere velgen en banden die ik in mijn handen heb gehad, passen echt wel heel goed.
Zo goed dat ik de laatste tijd ook best moeite heb de band te demonteren, om hem uit de hoek te drukken (van hookless velgen). En ik rijd altijd met 1 laag tape op die plaats, nooit meer. Over de spaakgaten zit altijd wel een extra laag voor doorslaan!!
Een liner zal natuurlijk altijd veiliger zijn, daar is geen speld tussen te krijgen. De vraag is hoe groot dat risico is en je het er voor over hebt.
Ik rijd zelf op de vakantie bv met 50ml vloiestof en altijd op redelijk nieuwe banden.
Mijn ervaring met tubeless is dat je band niet zomaar in 3 of 4 omwentelingen leeg staat zoals met een biba (tubes heb ik nooit op gereden of mee gewerkt)
Op de weg rijd je niet van die gaten dat de band echt klapt, tenminste mij nog nooit gebeurt.
Over het algemeen heb je tijd zat om de fiets veilig aan de kant te zetten. Vaak zal de band met tubeless aflopen maar stopt dat bij 2 a 2,5 bar door de vloeistof.
Afhankelijk van de grote van het gat.
Dan de eerste vraag, een band loopt bij mij zeker niet sneller van een hookless velg dan van een hooked, sterker, andersom.
Dit hangt ook sterk af van je combinatie. De laatste wat nieuwere velgen en banden die ik in mijn handen heb gehad, passen echt wel heel goed.
Zo goed dat ik de laatste tijd ook best moeite heb de band te demonteren, om hem uit de hoek te drukken (van hookless velgen). En ik rijd altijd met 1 laag tape op die plaats, nooit meer. Over de spaakgaten zit altijd wel een extra laag voor doorslaan!!
Een liner zal natuurlijk altijd veiliger zijn, daar is geen speld tussen te krijgen. De vraag is hoe groot dat risico is en je het er voor over hebt.
Ik rijd zelf op de vakantie bv met 50ml vloiestof en altijd op redelijk nieuwe banden.
* Nieuwe banden - altijd in de bergen ( m'n tubes keek ik ook altijd na voor vertrek )
* Latex - ook altijd - Mijn Veloflex banden lusten wel 2x 35 ml ( althans gebruikt om luchtdicht te houden ). Met die verstande dat de geheel zwarte Veloflex Corsa TLR met minder latex toe konden als de zwart/beige versie !
* Ik heb er net 2 besteld en zal ze testen. Ik heb ze gezien online voor 28mm banden, en die 60 gram extra ... ach merken we dat ?
* Latex - ook altijd - Mijn Veloflex banden lusten wel 2x 35 ml ( althans gebruikt om luchtdicht te houden ). Met die verstande dat de geheel zwarte Veloflex Corsa TLR met minder latex toe konden als de zwart/beige versie !
* Ik heb er net 2 besteld en zal ze testen. Ik heb ze gezien online voor 28mm banden, en die 60 gram extra ... ach merken we dat ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Latex en airliners zijn twee aparte dingen die in tubelessbanden worden gebruikt en hebben dus niets gezamenlijk met hun werking.wasbeer2006 schreef: ↑08 jul 2022 11:58 Ik zou een airliner op de weg nooit gebruiken. Tubeless met vloeistof is meer dan voldoende.
Latex voor het dichten van de perforaties (lekke banden) en de airliners voor het voorkomen dat de tubelessband van de velg rolt als deze onverhoopt leeg loopt en je daardoor op de velg gaat rijden met alle gevolgen van dien, n.l. verlies van controle en ten slotte vallen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Let wel op dat je speciale tubeless ventielen gebruikt met ook openingen aan de zijkant i.v.m. het verstoppen door de airliner.!rene schreef: ↑08 jul 2022 13:33 * Nieuwe banden - altijd in de bergen ( m'n tubes keek ik ook altijd na voor vertrek )
* Latex - ook altijd - Mijn Veloflex banden lusten wel 2x 35 ml ( althans gebruikt om luchtdicht te houden ). Met die verstande dat de geheel zwarte Veloflex Corsa TLR met minder latex toe konden als de zwart/beige versie !
* Ik heb er net 2 besteld en zal ze testen. Ik heb ze gezien online voor 28mm banden, en die 60 gram extra ... ach merken we dat ?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Nee de airliner van vittoria is juist dicht schuim. Waardoor de airliner onder compressie komt op druk. En weer uitveert bij verlies van druk. Dus daar gaat weinig lucht door.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Road.cc met de uitleg en test: https://www.youtube.com/watch?v=KAmApY12lOA
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13966
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat snap ik, maar omdat het risico dat het gat zo groot is dat de band helemaal afloopt al klein is.Orlok schreef: ↑08 jul 2022 16:23Latex en airliners zijn twee aparte dingen die in tubelessbanden worden gebruikt en hebben dus niets gezamenlijk met hun werking.wasbeer2006 schreef: ↑08 jul 2022 11:58 Ik zou een airliner op de weg nooit gebruiken. Tubeless met vloeistof is meer dan voldoende.
Latex voor het dichten van de perforaties (lekke banden) en de airliners voor het voorkomen dat de tubelessband van de velg rolt als deze onverhoopt leeg loopt en je daardoor op de velg gaat rijden met alle gevolgen van dien, n.l. verlies van controle en ten slotte vallen.
En de band naar alle waarschijnlijkheid ook nog gewoon blijft zitten op mijn setup. Tubeless is al zoveel veiliger.
Dan is het risico zo klein dat ik geen noodles zou monteren. Maar nogmaals het is absoluut veiliger.
Ik ben zelf begonnen met tubeless op de racer puur voor de veiligheid in de bergen.
Toen heb ik thuis nog jaren op biba,s gereden.
Op de MTB zie je het ook steeds meer, maar daar vooral bedoeld om met lage spanning te rijden en te voorkomen van beschadigen velg.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
In Nederland heb je zeker geen mtb noodles nodig. We hebben hier relatief snelle parcoursen met meestal zanderige ondergrond en af en toe wat wortels. In de alpenlanden met snelle afdalingen vol flinke stenen beschermen deze noodles de velgrand. En niet alleen bij lek. En dat is ook zeker veiliger bij lage drukken. Die noodles werken dus ook wat anders dan de inserts die vittoria voor de weg bedoeld heeft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13966
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vraag me wel af wat je onderweg doet bij lek?
Lang doorrijden kost je je banden, dat kan een keuze zijn.
Maar hoe goed kom je bv een afdaling door zonder spanning en alleen je noodle?? (geen idee)
Eruit halen kan natuurlijk, maar waar laat je dat ding? In je bidon misschien.
Lang doorrijden kost je je banden, dat kan een keuze zijn.
Maar hoe goed kom je bv een afdaling door zonder spanning en alleen je noodle?? (geen idee)
Eruit halen kan natuurlijk, maar waar laat je dat ding? In je bidon misschien.