Ik denk dat het moment wel meevalt. Dat wordt mijnsinziens gehaald door de dikte van het blad icm de manier waarop het tegen de crank zit.walter- schreef: ↑07 mei 2021 12:48Het is een slecht ontwerp omdat een specifieke 1x crank een betere ketting lijn kan hebben.
Als idd het 1x blad een andere offset heeft (meer naar binnen verwacht) dat kunnen ze idd zo het offset probleem opvangen.
Maar mechanisch is dat dan een minder goede oplossing in de zin dat op een kettingblad met meer offset er ook (veel*) meer moment krachten op dat kettingblad komen. En dan moet je weer het kettingblad en de montagepunten op de crank sterker maken en zwaarder.
Ik verwacht daarom dat een speciale 1x crank superieur zal zijn.
Walter
* veel meer omdat als je het blad zonder offset kan leveren er geen momentkrachten zijn (ten gevolge van een offset).
Dat is denk ik zelfs bij een 1x blad op een in dit geval 2x blad beter. Juist een 2x blad komt als het ware iets naar buiten. Tenminste, als ik naar de 46t op mijn 2x grx crank kijk. Daar waar ik verwacht dat het 1x blad juist “recht” staat.
Maw, juist het 2x blad heeft een offset, naar buiten en de 1x niet.