Se7en schreef: ↑20 apr 2021 08:49
Het enige waarmee ze wel een punt hebben naar mijn mening dat zijn de 'bakkies'. Die (bezorg)bakfietsen van hippe moeders of bezorgdiensten als CoolBlue zijn te breed voor een regulier fietspad en doorgaans niet vooruit te branden.
Breedte van een fiets is max 0.75m (volgens de wet).
Van een 3 of 4 wieler is dat 2.50m (vraag me niet waarom zo breed....)
Voor een aanhanger achter een 2 wielerig fiets is dat 1.00m.
Wat voorbeelden:
3 wielerige babboe bakfiets is 0.88m breed
Een 2 persoons fietskar van Thule is 0.83m breed (eigen ervaring, hiermee kom ik eigenlijk nooit ergens in de problemen..., maar ik besef me wel dat achteropkomend verkeer hiermee soms iets meer geduld moet hebben om te kunnen passeren).
En zo'n transportbakfiets als de coolblue, of bijv de acrgo XL is 0.70m breed (
https://www.urbanarrow.com/en/cargo)
Maargoed, dat is dus regelgeving versus realiteit - dat lijkt allemaal wel te matchen.
Hoe zit het met de breedte van fietspaden? Naar zijn in Nederland ontwerprichtlijnen voor. Wegontwerp is in Nederland niet strikt gebonden aan deze richtlijnen. Maar idealiter worden nieuwe wegen en fietspaden wel met deze richtlijnen in de hand ontworpen. Oude infrastructuur kan natuurlijk achterblijven.
Er is zo rond de oprichting van deze wandelclub - najaar 2019 - overigens nog een update geweest voor deze ontwerprichtlijnen fietspaden:
https://www.crow.nl/over-crow/nieuws/20 ... e-toekomst
Die CROW is vrij prijzig om aan te schaffen.., maar ik vond wel een document van gemeente den haag met daarin wat CROW cijfers, zie pagina 6:
https://files.fietsersbond.nl/app/uploa ... 1008-1.pdf
Dus afhankelijk van 1 of 2 richtingen verkeer en spitsuurintensiteit is een breedte fietspad minimaal 2m. oplopend tot wel 5m.
Als je in 1 richting verkeer hebt en 2m breedte hebt. Dan is een bakfiets van 70cm breed natuurlijk geen enkel probleem om te passeren.
Als je in 2 richtingen verkeer hebt, is de minimale breedt al 2.50m maar vaak een stukje meer.
Ik heb niet kunnen vinden of deze getallen verder opgerekt zijn in die vernieuwingsslag in 2019. Zou logisch zijn met meer verkeer en meer diversiteit in snelheden.
Maar dan is mijn conclusie des te meer, dat bakfietsen zeker niet te breed zijn voor de fietspaden
Overigens blijk Vlaanderen ook ontwerprichtlijnen te kennen:
https://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vad ... hfdst4.pdf