Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
joeptimmermans
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
joeptimmermans
30 mei 2021 19:19
Dank voor alle reacties!
thestudent schreef: ↑30 mei 2021 08:30Het is in feite gewoon een pressfit verbinding op een spline. Dus lostikken zou moeten kunnen, maar meestal wil dat niet zo handig.
Ik ga dit maar eens even proberen.
rene schreef: ↑30 mei 2021 10:56ik denk dat van de grote ring de borst ( ring met gaatjes ) is afgebroken door corrosie / achterstallig onderhoud.
Ook mijn indruk. Had niet in de gaten dat dit onderdeel onderhoud nodig had. Ik heb enkel ervaring met shimano, dat begint vanzelf een keer te tikken en dan haal ik het altijd uit elkaar. Ben tegelijk niet overtuigd van het design van dit systeem, zo'n alu moer is wel erg gevoelig en de aanhaalmomenten van zo'n crank zijn vaak niet weinig.
roos1 schreef: ↑30 mei 2021 17:53
Voorzichtig gaan fietsen zonder bout komt de crank ook wel los.
Vind ik toch wel spannend. Ik ga het met de hamer proberen, en anders wacht ik de nieuwe moer wel even af. Die is inmiddels besteld.
-
Jweijters
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
- Locatie: Goirle
Jweijters
01 jun 2021 20:38
Deze bout had je niet los moeten draaien, het is enkel een afdekbout om de krankbout vast te houden als je deze los draait. De krank zit niet met deze ring vast. De krankbout moet je met een 8mm inbus losdraaien. Deze zit heel erg vast, 40nm is normaal.
-
joeptimmermans
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
joeptimmermans
08 jun 2021 12:44
joeptimmermans schreef: ↑30 mei 2021 19:19
thestudent schreef: ↑30 mei 2021 08:30Het is in feite gewoon een pressfit verbinding op een spline. Dus lostikken zou moeten kunnen, maar meestal wil dat niet zo handig.
Ik ga dit maar eens even proberen.
Ik heb het geprobeerd met behoorlijk wat kracht. Alles beweegt (vooral het frame) maar de crank komt niet los. Is de oplossing dan harder meppen?
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
-
Chefske
- Forum-lid
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
- Locatie: Zuid-Holland
Chefske
08 jun 2021 19:23
Misschien, zoals @rene op de vorige pagina al zei, een poelietrekker proberen? Wel even die binnenste bout er een paar slagen (maar niet volledig!) indraaien, dan heb je iets om tegen af te zetten en kun je wellicht een beginnetje maken. En een beetje kruipolie in laten trekken (nachtje), dat maakt het misschien wat makkelijker
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
-
joeptimmermans
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
joeptimmermans
26 jun 2021 21:11
Inmiddels ben ik behoorlijk ten einde raad.
Het lukte om een nieuwe bout erin te draaien van dat fsa twee in één systeem, maar die knapte net zo snel stuk als de bout die er oorspronkelijk inzat.
Poelietrekker krijgt geen grip, omdat er aan de achterkant van de crank (tussen crank en frame) geen ruimte is en omdat de crank daar is afgeschuind.
Kruipolie heeft geen enkel effect, verwarmen met de verfafbrander ook niet. De crank zit echt muurvast op de as.
Sta nu op het punt om de haakse slijper erop te zetten, tenzij iemand de gouden tip heeft?
-
Ramon73
- Forum-lid
- Berichten: 2464
- Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31
Ramon73
26 jun 2021 22:57
roos1 schreef: ↑30 mei 2021 17:53
Voorzichtig gaan fietsen zonder bout komt de crank ook wel los.
Dat vooral niet doen! Schade aan crank ligt op de loer.
Dogma F
-
borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 898
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
borgmonster
26 jun 2021 23:36
Jweijters schreef: ↑01 jun 2021 20:38
Deze bout had je niet los moeten draaien, het is enkel een afdekbout om de krankbout vast te houden als je deze los draait. De krank zit niet met deze ring vast. De krankbout moet je met een 8mm inbus losdraaien. Deze zit heel erg vast, 40nm is normaal.
Dit is ook mijn idee. Die foto met uitsnede op pag. 1 is daar toch duidelijk in?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
roos1
- Forum-lid
- Berichten: 636
- Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24
roos1
27 jun 2021 08:34
Ramon73 schreef: ↑26 jun 2021 22:57
roos1 schreef: ↑30 mei 2021 17:53
Voorzichtig gaan fietsen zonder bout komt de crank ook wel los.
Dat vooral niet doen! Schade aan crank ligt op de loer.
Ik heb het over rustig fietsen. Je voelt heel snel of hij los zit. Beleid is wel aan de orde. Maar goed. De haakse slijper zorg ook voor schade aan de crank niet?
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Gr Roos
-
joeptimmermans
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
joeptimmermans
27 jun 2021 11:19
borgmonster schreef: ↑26 jun 2021 23:36
Jweijters schreef: ↑01 jun 2021 20:38
Deze bout had je niet los moeten draaien, het is enkel een afdekbout om de krankbout vast te houden als je deze los draait. De krank zit niet met deze ring vast. De krankbout moet je met een 8mm inbus losdraaien. Deze zit heel erg vast, 40nm is normaal.
Dit is ook mijn idee. Die foto met uitsnede op pag. 1 is daar toch duidelijk in?
Ik heb die bout nooit losgedraaid, snap hoe het systeem hoort te werken. Het aluminium is echter te zwak, waardoor het breekt ipv de crank losduwt...
-
borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 898
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
borgmonster
27 jun 2021 19:58
En als je de gehele crank met as er naar de andere kant toe probeert uit te duwen?
Dat kan toch met dit type? Dan duwt deze crank tegen de trapas/bracket en werkt de bracket als crankduwer. Als je tegen de bout klopt om het geheel door de bracket te duwen zou dat misschien nog het makkelijkst werken.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6