Ik denk dat 't niet zo zeer te maken heeft met opbrengst persoon die versus fiets (die fiets komt vaak met een persoon trouwens).
Ook omdat ze de proefperiode in de rustige vakantietijd doen, wanneer er niet zo snel capaciteit te kort is voor personen en je dus die fietsplaatsen niet nodig hebt voor personen.
Daarnaast, ook met reserveren gaat die ruimte wel benut worden door fietsen, maar dan alleen door die 2 of 3 met reservering, ipv de kluwe van 6 of 7 fietsen die je soms aan treft.
Het is wèl een manier om de capaciteit te managen, ipv uit te breiden. Dus kost ze vrij weinig (it systeempje... Kost dat nou helemaal
) en daarna kunnen ze aankomen met betere match tussen vraag en aanbod. Want alleen als je reserveert kom je naar 't station.
En daarnaast krijgen ze waarschijnlijk tientallen of honderden klachten van mensen over de chaos van die fietsen.
Zet sat af tegen die paar mensen die met de fiets met de trein willen. Dan is het recht van de massa het sterkst. Dus de ns doet nu iets waar 99% van de reizigers geen last van heeft of zelfs lij van wordt. En frustreerd alleen die ene procent fietsers, of slechts het deel dat het reserveren als drempel ziet.
Voor klanttevredenheidsonderzoek natuurlijk uiterst effectief.
Klein beetje de salami tactiek, steeks het kleinste stukje afsnijden. Grote deel blijft er tevreden over, dus weinig weerstand.