Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nekhernia - fietsstuur verhogen

GertSolo
Forum-lid

GertSolo 01 jul 2021 09:06

walters schreef: 01 jul 2021 06:47
nijkie schreef: 01 jul 2021 06:04 Hoe rechter op je zit hoe meer belasting op je onderrug.
Heb je 100% gelijk in. Ben aan rughernia geopereerd en heb een halshernia gehad, maar inmiddels zit ik juist dieper en doe veel aan core stability om de rug stabiel te houden, ben daarnaast compacter gaan zitten , voor mijn rug heerlijk, voor mijn hals was dat eerst wennen, maar gaat nu ook goed.

Mijn ervaring is hoe rechter je zit, hoe meer je onderrug gaat bewegen met als gevolg pijn. Na de halshernia eerst de ergste pijn weg, vervolgens een half jaar sportschool en thuis op het roeiapparaat ben ik pas weer gaan fietsen. Daarna doorgegaan in de sportschool en fietsen opgebouwd.
Heb je ook specifieke oefeningen of richtlijnen voor je nek gekregen om dit wat stabiel te houden?
En trek je juist niet op je nek met een roei-apparaat? Heb deze aankoop ook al overwogen omdat dit voor alle spieren goed is.
Laatst gewijzigd door GertSolo op 01 jul 2021 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 01 jul 2021 09:14

Met bovenstaande informatie en zonder u verder te kennen, zou ik zeggen: probeer eens een vrijetijds- cq vakantiefiets en kies voor comfort

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 01 jul 2021 09:59

Die comfort zit voor sommigen, zoals @Walters al schreef, juist in een minder rechtop houding. Met stenose, en eerder een hernia, in mijn onderrug geeft de racefiets vaak juist verlichting.
Mijn fietsende huis/sportarts, orthopeed en osteopaat adviseren zo lang mogelijk te blijven fietsen.

GertSolo
Forum-lid

GertSolo 01 jul 2021 10:52

Nee_Nee schreef: 01 jul 2021 09:14 Met bovenstaande informatie en zonder u verder te kennen, zou ik zeggen: probeer eens een vrijetijds- cq vakantiefiets en kies voor comfort
Heb ik al eens geprobeerd met een stadsfiets en rechte houding, maar dat was echt niet ok...

GertSolo
Forum-lid

GertSolo 01 jul 2021 10:55

Jans schreef: 01 jul 2021 09:59 Die comfort zit voor sommigen, zoals @Walters al schreef, juist in een minder rechtop houding. Met stenose, en eerder een hernia, in mijn onderrug geeft de racefiets vaak juist verlichting.
Mijn fietsende huis/sportarts, orthopeed en osteopaat adviseren zo lang mogelijk te blijven fietsen.
Blijven bewegen, sowieso, dat heb ik al geleerd.

en idd, ik had het gevoel dat de minder rechte houding op de racefiets net bevordelijk was voor mijn rug en nek. Ieder geval is anders natuurlijk...

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 01 jul 2021 12:19

GertSolo schreef: 01 jul 2021 10:52
Nee_Nee schreef: 01 jul 2021 09:14 Met bovenstaande informatie en zonder u verder te kennen, zou ik zeggen: probeer eens een vrijetijds- cq vakantiefiets en kies voor comfort
Heb ik al eens geprobeerd met een stadsfiets en rechte houding, maar dat was echt niet ok...
Een 'trekkingbike' zit tussen stadsfiets en racefiets in. Probeer er eens eentje uit. Wie weet

walters
Forum-lid

walters 01 jul 2021 21:51

[

Heb je 100% gelijk in. Ben aan rughernia geopereerd en heb een halshernia gehad, maar inmiddels zit ik juist dieper en doe veel aan core stability om de rug stabiel te houden, ben daarnaast compacter gaan zitten , voor mijn rug heerlijk, voor mijn hals was dat eerst wennen, maar gaat nu ook goed.

Mijn ervaring is hoe rechter je zit, hoe meer je onderrug gaat bewegen met als gevolg pijn. Na de halshernia eerst de ergste pijn weg, vervolgens een half jaar sportschool en thuis op het roeiapparaat ben ik pas weer gaan fietsen. Daarna doorgegaan in de sportschool en fietsen opgebouwd.
[/quote]

Heb je ook specifieke oefeningen of richtlijnen voor je nek gekregen om dit wat stabiel te houden?
En trek je juist niet op je nek met een roei-apparaat? Heb deze aankoop ook al overwogen omdat dit voor alle spieren goed is.
[/quote]

Ja, specifieke halsoefeningen om spieren te verstevigen en houding te verbeteren. Het voordeel van roeien is dat je je halshouding helemaal perfect kunt houden en veel aan stabiliteit van je hele wervelkolom kunt winnen. Zoals met iedere vorm van training, natuurlijk rustig beginnen met een goede techniek en heel rustig opbouwen. Ik vind het enorm saai, maar het is helaas niet anders!
Probeer een fysiotherapeut te vinden die samen met jou zoekt naar een ideale belasting van je wervelkolom. Als je uitstralingspijn hebt zou ik wel even stoppen met fietsen, want dat wordt door het fietsen zeker niet beter.

GertSolo
Forum-lid

GertSolo 02 jul 2021 07:50

walters schreef: 01 jul 2021 21:51
Ja, specifieke halsoefeningen om spieren te verstevigen en houding te verbeteren. Het voordeel van roeien is dat je je halshouding helemaal perfect kunt houden en veel aan stabiliteit van je hele wervelkolom kunt winnen. Zoals met iedere vorm van training, natuurlijk rustig beginnen met een goede techniek en heel rustig opbouwen. Ik vind het enorm saai, maar het is helaas niet anders!
Probeer een fysiotherapeut te vinden die samen met jou zoekt naar een ideale belasting van je wervelkolom. Als je uitstralingspijn hebt zou ik wel even stoppen met fietsen, want dat wordt door het fietsen zeker niet beter.
[/quote]

Zou je me kunnen zeggen welke oefeningen je diende te doen om de nek wat te verstevigen? Mag ook in een PM hoor.

Als ik fiets op de rollen met mijn hoofd ingetrokken heb ik zo goed als geen pijn (toch minder dan in de wagen te zitten, wandelen of lang zitten) dus ik vermoed dat ik dit mag blijven doen...
Zoals gezegd heb ik dit al een keer of 7 gehad en met heel veel geduld (maanden) trekt dit er langzaam terug uit en ben ik min of meer weer ok. Vandaar dat ik er alles wil aan doen om dit in de toekomst te voorkomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 jul 2021 07:14

Daar kom ik weer :-)

Waarom naast de aanpassingen geen MTB overwegen, veel breder stuur en dus een stabielere zit. Daardoor een hele andere belasting, veel meer op de schouders.

Daarnaast goede hulp van fysio of ander die er ervaring mee heeft en blijven doen. Naruurlijk wil je blijven fietsen en bewegen, stoppen zou ik ook niet snel doen.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 04 jul 2021 10:25

Ik herken het verhaal, ook ik dacht na rug/nek hernia's het leed te kunnen verzachten door meer rechtop te zitten. Het tegendeel was waar.
Uiteindelijk heeft een verstandige bikefitter me totaal anders op de fiets gezet, dieper maar ook gestrekter.
Er was nadien nog wat aanpassing nodig, maar uiteindelijk kon ik wel 7 of 8 uur zonder problemen op de fiets zitten.

En inderdaad rug -en nekspieren trainen is een belangrijk onderdeel in het vinden van de juiste houding.

GertSolo
Forum-lid

GertSolo 04 jul 2021 13:22

wasbeer2006 schreef: 04 jul 2021 07:14 Daar kom ik weer :-)

Waarom naast de aanpassingen geen MTB overwegen, veel breder stuur en dus een stabielere zit. Daardoor een hele andere belasting, veel meer op de schouders.

Daarnaast goede hulp van fysio of ander die er ervaring mee heeft en blijven doen. Naruurlijk wil je blijven fietsen en bewegen, stoppen zou ik ook niet snel doen.
Blijven doen !

Ik wil eerst het één en ander uitproberen vooraleer ik een (duurdere) aankoop doe van een nieuwe fiets. Wie weet is het deze keer wel blijvend en kan ik de buitenfiets aan de haak hangen. Dan is die aankoop ook weer voor niets geweest.

GertSolo
Forum-lid

GertSolo 04 jul 2021 13:23

lugosi schreef: 04 jul 2021 10:25

Ik herken het verhaal, ook ik dacht na rug/nek hernia's het leed te kunnen verzachten door meer rechtop te zitten. Het tegendeel was waar.
Uiteindelijk heeft een verstandige bikefitter me totaal anders op de fiets gezet, dieper maar ook gestrekter.
Er was nadien nog wat aanpassing nodig, maar uiteindelijk kon ik wel 7 of 8 uur zonder problemen op de fiets zitten.

En inderdaad rug -en nekspieren trainen is een belangrijk onderdeel in het vinden van de juiste houding.
Wat voor nekoefeningen diende je te doen?
Wat is er juist aangepast aan de fiets en houding?

Plaats reactie