Pagina 2 van 4

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 06 jul 2021 08:44
door thestudent
Ik weet wat het is. De redenen waardoor het optreedt is zeker niet alleen framestijfheid. Mijn stalen frame met 1250 gram carbon wielen is er gevoelig voor. En met de lage 32 spaaks aluminium wielen gaat alles dikke prima.

Heeft ook weinig met italiaans of niet te maken.

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 06 jul 2021 08:48
door TL@
rovar schreef: 05 jul 2021 23:37 Is het wel echt de stuurbuis die je slap voelt aanvoelen? Of komt het slappe gevoel uit de achterkant, de zogenaamde "Actiflex" om comfort te genereren omdat dit eigenlijk een endurance frame is? Comfort en snelheid (stijfheid) gaan niet samen in een frame in mijn ogen. Comfort is een prachtige marketing reden om te kunnen segmenteren (=meer $). Comfort haal je namelijk uit je banden, niet uit je frame want dat moet kracht overzetten op het wiel.
Dat dacht ik vroeger ook maar blijkt toch echt niet waar.

Ik kom van een Giant TCR, alle onderdelen daarvan zijn naar mijn BMC gegaan (inclusief wielen en banden) en die BMC is toch enorm veel comfortabeler, het verschil is een stuk meer dan enkel details. De geometrie is iets anders (balhoofdhoek en zitbuishoek schelen een graad en de wielbasis is iets langer) maar mijn positie op de fiets is identiek.

Vooral op een ruwe betonbaan is het verschil echt dag en nacht (de Chinees die ik voor de Giant had was nog heel wat harder en oncomfortabeler)

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 06 jul 2021 09:35
door Pitti Carabinieri
Zitten er Alu wielen in? Als je in je huidige fiets carbon hebt zitten scheelt dat ook een boel op gevoelsgebied.

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 06 jul 2021 15:34
door Hans Verstegen
De wielen zijn Fulcrum carbon quattro's

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 06 jul 2021 21:49
door nijkie
Hans Verstegen schreef: 06 jul 2021 15:34 De wielen zijn Fulcrum carbon quattro's
Die zaten in de fiets waarmee je schudde?

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 06 jul 2021 21:55
door Hans Verstegen
Het schudden van de fiets heeft niet met de wielen te maken. Ik heb het nagevraagd bij Salden in Limbricht (hij verkoopt veel Wiliers). De 10NDR is een comfortfiets, is minder stijf.

Ik ben nu op zoek naar een De Rosa SK Pininfarina. Is een stuk stijver :-)

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 06 jul 2021 21:57
door MarkVeenstra
En als je die in zijn eigenfrequentie brengt gaat ie ook gewoon zwabberen 👍

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 06 jul 2021 22:23
door Hans Verstegen
Zou je willen vertellen wat je bedoeld?

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 07 jul 2021 03:03
door Pitti Carabinieri
Maar Hans, je gaat nu van een endurance fiets naar een pure racer. Ik ben hem even kwijt, want je wou endurance toch?

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 07 jul 2021 08:26
door TKMP
Te weinig gewicht op je voorwiel?
Lees veel spacers onder het stuur
Zat alles vast, ik bedoel iedereen kan mij een fiets in mn handen duwen. Er zijn altijd een paar zaken die ik eerst check.

Bij motorrijden leer je je tank te klemmen met je knieën. Dat doe ik dus ook bij de toptube bij lange rechte of glooiende stukken in afdalingen, iig knieën naar binnen.

Handen op het stuur, op de shifters of in de beugel? Handen vast of losjes?
Wat is je fiets maat?

Eigenlijk zijn alle vragen voor niets je hebt de fiets achter gelaten bij zijn eigenaar.
Grappig dat een De Rosa SK je volgende fiets in je short list is.
Ik schok van de wilier prijs, ze zien er altijd een stuk voordeliger uit.

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 07 jul 2021 10:59
door Nee_Nee
Hans Verstegen schreef: 06 jul 2021 22:23 Zou je willen vertellen wat je bedoeld?
trilling in eigen frequentie ofwel resoneren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenfrequentie


Mooiste sprekend voorbeeld ever is deze brug:
https://youtu.be/3mclp9QmCGs?t=72

Re: Zwabberende Wilier

Geplaatst: 07 jul 2021 11:22
door MarkVeenstra
Exact.,. en shimmyen van een fiets is eigenlijk precies dat - in mijn ogen.
En dat blijkt ook uit het feit dat je het kan laten stoppen door je snelheid te verlagen, of juist te verhogen. Door je eigen houding te verplaatsen, of door bijv je bovenbuis of zadel strak te klemmen tussen je benen en je dus het systeem van fiets + bereider aanpast.

Een slap frame zal misschien wel een bepaalde eigenfrequentie hebben die makkelijker optreed bij het fietsen op een gemiddeld wegdek bij een bepaalde snelheid. Een stijf frame heeft misschien een hogere eigenfrequentie, dus zal het pas optreden bij andere snelheden/wegdek. En idealiter gebeurt het helemaal niet, omdat die toestand zich pas voordoet voorbij de grenzen van het gebruik van de fiets. Maar het is zeker niet zo dat een superstijf frame niet zou kunnen shimmyen.., niet in de laatste plaats omdat het een gevolg is van fiets + bereider (+ evt bepakking, + houding + wegdek + wielen/.banden + ...)